Hurtigruten får avtale med staten verdt 5,12 mrd.

Staten og Hurtigruten har inngått avtale frem til 2019.

STORAVTALE: Trygve Hegnar, styreformann i Hurtigruten ASA, og samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) signerer en ny avtale for statlig kjøp av transporttjenester på kystruten Bergen - Kirkenes for perioden 2012 - 2019.
STORAVTALE: Trygve Hegnar, styreformann i Hurtigruten ASA, og samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) signerer en ny avtale for statlig kjøp av transporttjenester på kystruten Bergen - Kirkenes for perioden 2012 - 2019.

Forhandlingene mellom Hurtigruten og staten i forbindelse med subsidiene har dratt ut i tid. Onsdag morgen signerte Hurtigrutens styreleder Trygve Hegnar og samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa en åtteårig avtale verdt 5,12 milliarder kroner.

Dette melder Hurtigruten i en børsmelding.

Avtalen sikrer daglige avganger fra samtlige eksisterende 34 havner hele året og oppstart er 1. januar 2012 og gjelder i åtte år.

Avtalen tilsvarer 640 millioner kroner per år.

Dette er nesten dobbelt av kompensasjonen i 2010, som var på 377 millioner kroner.

«Selskapet er godt fornøyd med at det har vært mulig å få en godtgjørelse som reflekterer kostnaden og risikoen ved den tjenesten som leveres. Den nye avtalen med staten gir den trygghet og langsiktighet som trengs for å kunne levere det kvalitetsprodukt kysten fortjener og Hurtigruten trenger. 25.000 havneanløp i året sier noe om dimensjonen på det Hurtigruten leverer», heter det i en uttalelse fra Hurtigruten.

Hurtigruten

  • Ticker: HRG
  • Marked: OSE
  • Organiasonsnummber: 914904633
  • TSID:
  • Trade time: 2011-04-12 17:30:00
  • Last: 4.85
  • Close: 4.9
  • Periode: intraday

Det er styreleder Trygve Hegnar, som er største eier, som har forhandlet på vegne av Hurtigruten, mens det er samferdselsminister  Magnhild Meltveit Kleppa som har forhandlet på vegne av staten.

Diskuter saken på E24s Facebook-gruppe

Lange forhandlinger

Etter lange forhandlinger ble staten og Hurtigruten enige om drift av kystruten Bergen-Kirkenes tirsdag kveld.

- Rutetilbudet må opprettholdes, mener KrFs Knut Arild Hareide, som leder transportkomiteen på Stortinget, ifølge NTB.

Vilkårene for avtalen skulle vært klare allerede 8. mars, men ble utsatt til fredag før påske. Spørsmålet som mange stiller seg er om avtalen innebærer færre seilingsdøgn og dermed en nedbygging av rutetilbudet langs kysten.

Det er bred politisk enighet om at seilingsmønsteret skal opprettholdes også de neste årene.

– La inn lavt bud

Etter at Veolia Transport valgte å ikke være med i anbudskonkurransen, har det kun vært staten og Hurtigruten som har forhandlet.

Mens departementet ønsket en avtale på basis av dagens avtale til rundt 400 millioner kroner, har Hurtigruten krevd 750 millioner kroner i året for å opprettholde anløpsstrukturen slik den er i dag.

– Vi visste ikke at Hurtigruten ble alene, og la inn et bud som var så lavt at dersom vi ikke får det vi ber om, klarer vi oss bedre uten, sa konsernsjef i Hurtigruten Olav Fjell til NTB i februar.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå