Hurtigruten overtar Kleven Verft

Hurtigrutens datterselskap KVE Holding AS tar over hundre prosent av aksjene i Kleven Verft, Kleven Maritime Contracting og Kleven Marine Technology.


<p><b>NY EIER:</b> Hurtigruten, her ved konsernsjef Daniel Skjeldam (t.h.), overtar Kleven Verft. Her besøker han anlegget sammen med statsminister Erna Solberg og daværende Kleven-sjef Ståle Rasmussen.</p>

NY EIER: Hurtigruten, her ved konsernsjef Daniel Skjeldam (t.h.), overtar Kleven Verft. Her besøker han anlegget sammen med statsminister Erna Solberg og daværende Kleven-sjef Ståle Rasmussen.

Bakgrunnen for overtagelsen er at Kleven har ytterligere behov for friske penger, skriver verftskonsernet i en pressemelding.

De har med den ferske avtalen sikret seg 600 millioner kroner i likviditetstilførsel gjennom bidrag fra eiere, kunder og banker.

– Dette er en god løsning som gjør at Kleven kan fortsette å gjøre det de er best til, og det er å bygge skip, sier kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten til E24.

Han sier Hurtigruten ser stort potensial i verftet.

– Kleven har vært gjennom en stor omstilling og er klar for et liv etter oljejakten. Det at de nå er rustet til å satse på andre markeder er spennende. De har veldig mye kompetanse og veldig mye teknologi, som betyr store muligheter for tiden som ligger foran oss, sier Ege.

Markedskollaps

Hos Kleven er man spesielt fornøyde med å ha sikret arbeidsplasser ved det som er en hjørnesteinsbedrift i Ulsteinvik og en viktig del av den maritime klyngen på Sunnmøre.

Kleven var sist gjennom en omfattende restrukturering i fjor høst, der et investorkonsortium bestående av blant annet Petter Stordalen og Hurtigruten skjøt inn penger.

Det hadde da blitt arbeidet med en finansiell løsning i samarbeid med eiere og banker over tid, etter økonomiske utfordringer knyttet til oljenedtur og kollaps i etterspørselen etter skip til offshorenæringen, samt betalingsproblemer og utsettelser hos Klevens kunder.

Dette viste seg imidlertid å ikke være nok.

«Økte kostnader knyttet til flere av verftets prosjekter har gjort det nødvendig med ytterligere likviditetstilførsel», skriver selskapet mandag.

Sikrer byggeprogrammet

Finansdirektør Ola Beiness Fosse i Kleven ønsker ikke å gå i detalj rundt hvordan avtalen er strukturert, men antyder at det er snakk om en kombinasjon av egen- og fremmedkapital.

– Det er, som det står i meldingen, snakk om bidrag fra banker, kunder og aksjonærer. Det er en blanding. De er ikke sånn at det kommer inn 600 millioner umiddelbart, men etter hvert som man ser behovet for det. Dette er en løsning som skal forberede oss på det vi tror kommer av utfordringer fremover, med økte kostnader, sier han.

Fosse forteller at kapitalbehovet i stor grad er relatert til omstillingen fra et rent offshoreverft, slik Kleven var før oljebremsen satt inn.

– Overgangen er utfordrende, men vi er ganske trygge på at dette skal hjelpe oss med en fornuftig omstilling til et helt annet marked, sier han.

Omstillingen innebærer blant annet at Kleven skal bygge skip for Hurtigruten, og sistnevnte sikrer således sitt eget nybyggprogram gjennom den ferske investeringen. Det har tidligere blitt avdekket forsinkelser i Hurtigrute-leveransene.

– Både som kunde og eier er det klart det er viktig å få ferdig de skipene, men det er ikke sånn at denne omstruktureringen var nødvendig for å få dem ferdig. Både Kleven og Hurtigruten er opptatt av å få levert verdens råeste ekspidisjonsskip så fort som mulig, det er det ingen tvil om, sier Rune Thomas Ege.

Bedre markedsforhold

Kleven mener at de med den økte likviditeten har sikret seg nok penger til å ta selskapet gjennom det nåværende byggeprogrammet, som løper ut tredje kvartal 2019, pluss en buffer.

Fremover ser de relativt lyst på markedsutsiktene.

– En ting er at offshoremarkedet tar seg opp, om det kommer nybyggordre vet vi ikke. Men det er positivt at oljeprisen ser ut til å ha stabilisert seg på et høyere nivå, og om man ser på markedet for den typen skip vi bygger for Hurtigruten er det absolutt voksende, sier Fosse.

Etter det E24 får opplyst kom avtalen i havn like før helgen. Den inkluderer ikke Myklebust Verft AS, som beholdes av dagens Kleven-eiere.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå