Nå er det billigere å leie tørrlaster enn Ferrari

Dersom valget skulle stå mellom å leie en 1000-fots tørrlaster og en Ferrari for en dag, bør du velge førstnevnte – av prismessige årsaker.  – Dramatisk dårlig marked for tørrlastere, sier Golden Ocean-sjef.

TØFT VALG: Det koster tre ganger så mye å dagsleie en Ferrari F40 enn en tørrlaster for tiden.

AFP PHOTO / FRANCOIS GUILLOT og AFP PHOTO / Karen BLEIER
  • Astrid Dalen
Publisert:

Nå koster det mindre å leie en tørrlaster – altså et skip på over 1.000 fot – enn en Ferrari for en dag, skriver Bloomberg. Problemstillingen er kanskje ikke så aktuell for de fleste av oss, men sammenligningen gir et bilde av hvor dårlig det står til på tørrlaster-markedet om dagen.

Nærmere bestemt skriver Bloomberg i sin sammenligning at leieraten for et såkalt capesize-skip nå er sunket med 92 prosent siden august til 1563 dollar eller knappe 14.000 kroner. Til sammenligning er dagsleieprisen på en Ferrari F40 på 5597 dollar, eller drøye 49.000 kroner.

Riktignok er ikke drivstoffprisene medregnet i denne sammenligningen. Og tar man med i beregningen at det gir en ekstrautgift på 4000 dollar – eller 35.000 kroner dagen – for tørrlasteren, blir det kanskje ikke like fristende.

Les også

Slik så verden ut sist oljeprisen var like lav

– Dramatisk dårlig

Shippingselskapet Golden Ocean, med John Fredriksen som storaksjonær, har fått føle nedgangen i tørrlastmarkedet på kroppen.

– Markedet er dramatisk dårlig, slår Golden Ocean-sjef Herman Billing fast overfor E24.

– Hvis man skal se positivt på dette, så er det at dette ikke er bærekraftig for noen. Dermed vil det skje ting på tilbudssiden, ved at mange skip vil bli skrapet eller gå i opplag, legger Billung til.

Det er i hovedsak to forklaringer til nedgangen for tørrlastere, forteller shippinganalytiker Rune Sand i Nordea til E24:

– For det første har du en flåte som er altfor stor i forhold til dagens etterspørsel, og i tillegg er vekstraten i etterspørselen gått kraftig ned. Det siste skyldes i all hovedsak lavere råvareetterspørsel i den kinesiske økonomien.

Han forklarer at Kina har stått for en tredjedel av etterspørselen, og at siden Kina ble en del av WTO, så har tørrlastermarkedet vokst med seks prosent i snitt i året.

– I fjor ble det imidlertid et fall i etterspørselen på omtrent en halv prosent, og mye av dette skyldes en markant nedgang i Kinas kull-etterspørsel. I fjor falt kullimporten til Kina med tredve prosent, sier Sand.

Les også

Laveste årsvekst i Kina på 25 år

– Kan føre til restrukturering

I tillegg til etterspørselsfall har du altså også en flåte som har fortsatt å vokse, og det blir mindre å gjøre per båt. Sand forteller at det er en betydelig «oversupply» i markedet, og fortsatt for mange nyleveringer ventet.

– Hvilke konsekvenser har nedgangen i markedet for shipping?

– Inntjeningen er mye lavere enn den ellers ville vært, og vedvarer dette over lang tid vil det bety at mange redere vil måtte restruktureres, sier Sand.

Han forklarer at på en Capesize (de største tørrbulkskipene) så er driftskostnadene på 6000 dollar om dagen, og spot-inntjeningen er bare på 1500–2000 dollar. Det dekker ikke en tredjedel av driftskostnadene.

– Og på toppen av dette kommer finansieringskostnadene, legger Strand til.

Analytikeren legger til at markedet ikke var bra i hele fjor.

Les også

IMF spår enda lavere vekst i verden i 2016 og 2017

DÅRLIG MARKED: Konsernsjef Herman Billung i Golden Ocean tror hele 2016 kan bli dårlig for tørrlastermarkedet.

Knut Falch

– Hele 2016 kan bli slitsomt

Også Billung forklarer nedgangen med for mange skip, og nedgang på etterspørselssiden – da spesielt når det kommer til kulltransport.

– Hvis markedet vedvarer, og det kan det hende det vil, så vil tilbudssiden reparere seg selv fortere enn normalt er. Så er det slik at selv om vi nå er inne i en tøff tid, så tror ikke engang de største pessimistene at dette vil vedvare over altfor lang tid, legger Billung til.

Men selv om Billung har tro på at ratene og verdiene kommer til å gå opp igjen på et tidspunkt, tror han hele 2016 kan bli slitsomt. Det som er viktig for Billung og Golden Ocean, er at de ikke ruster ned så mye at de ikke får vært med på oppgangen når den kommer. Flere av deres konkurrerende selskaper selger nå unna skip til lave priser. Billung forteller at de heller satser på langsiktige løsninger, og på å beholde mulighetene, og de holder en tett dialog med både banker og verft for å finne disse løsningene.

– Vi håper at våre aksjonærer kommer til å nyte godt av våre langsiktige planer, men akkurat nå ser det ikke så lystig ut.

Les også

Verste første børsuke noensinne

Baltic Dry mindre god indikator

Den såkalte Baltic Dry Index, som er en sammenstilling av prisene på skipsfrakt for tørrlast på flere ulike skipsruter i verden, har tidligere vært sett på som en slags indikator for hvordan det står til med verdensøkonomien.

– Det stemmer at Baltic Dry tidligere har vært linket mot farten i verdensøkonomien, men nå er det et overtilbud av skip, og det blir ikke en like god indikator. Men vi kan jo lese ut av den at veksten i råvareetterspørselen etter jern og kull er lavere, og dette har sammenheng med en lavere vekst i Kina, sier Nordea-analytiker Sand.

Les også

Fredriksen-skip hugges opp på stranden

Les også

Nytt lyspunkt i tungt tørrbulkmarked

Les også

Fredriksens mann håper dårlige tider fortsetter

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Golden Ocean Group
  2. John Fredriksen
  3. Kina
  4. Råvarer

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Er den skyhøye Baltic Dry-indeksen en eksakt værhane?

  2. Shipping-sjef: – Kan ikke bli noe dårligere enn det er nå

  3. – Tar ikke ferie fra dette markedet

  4. – Eldre skip uten skrubbere kan bli nærmest ubrukelige

  5. Tørrlastskip har tapt penger på frakten hver dag i flere måneder: – Rederne har blødd penger