Telenor skal selge forsikringer i Asia

Telenor går sammen med et britisk selskap for å selge forsikringer til massemarkedet i Asia.

SATSER MER PÅ ASIA: Telenor skal nå tilby forsikringsprodukter til kunder i Asia med en britisk samarbeidspartner. Her er konsernsjef John Frederik Baksaas på et arrangement for ansatte i Hyderabad, India i november 2012.
Publisert:

Telenor tilbyr allerede banktjenester til mange av sine kunder i Asia. Nå går selskapet sammen med det britiske selskapet MicroEnsure i en joint venture for å tilby forsikringsprodukter til massemarkedet i Asia.

Abraham Foss, leder for Telenor finansielle tjenester, forteller til E24 at samarbeidet skal kombinere Telenors evner på distribusjon med MicroEnsures erfaring med å lage lett tilgjengelige forsikringsprodukter.

- Vi kommer både til å koble forsikringsproduktet til mobilproduktet, men også for å bygge opp en egen forsikringsposisjon på sikt, sier Foss til E24.

Mobilgiganten har en betydelig internasjonal tilstedeværelse i Asia og Øst-Europa.

- Først skal dette prøves i Asia, men det er et potensiale i flere av landene i Øst-Europa hvor vi driver virksomhet. Her går vi skritt for skritt, sier Foss til E24.

Telenor setter nå i gang med pilottesting i flere markeder og produktene som tilbys vil variere fra marked til marked.

- Deretter kjører vi det opp i skala, avhengig av hva som fungerer. Det er en del av læringen vi gjør gjennom å være i et slikt marked, sier Foss om satsningen.

- Må tenke stor skala

MicroEnsure ble i 2008 opprettet som et datterselskap til Opportunity International, en non-profit organisasjon som tilbyr mikrofinans og tjenester til mennesker som lever i fattigdom i den 3. verden.

- EN LANGSIKTIG REISE: Abraham Foss, leder for Telenor finansielle tjenester, ser store muligheter for Telenors nye forsikringssatsing i Asia.

Telenor viser til studier om at så få som fem prosent av befolkningen i mange av landene i Asia har noen form for forsikring i det hele tatt.

Mobilselskapet satser dermed videre på en trend der folk i utviklingsland hopper over fasttelefon og vanlig bankkonto, og heller går rett til mobile tjenester.

- I Pakistan er det mellom 10 og 15 prosent som har egen bankkonto. Gjennom banksatsningen vår hopper mange dermed bukk over noen av de tradisjonelle måtene å tilby betaling på, sier Foss i Telenor.

Ettersom det er massemarkedet i utviklingsland som er kundegruppen for satsningene har Telenor en klar strategi for hvordan man skal tjene penger på satsningen.

- I massemarkedet må vi tenke lavkostproduksjon og stor skala, sier Foss.

- Ingen forsikringsrisiko

Ifølge Telenors leder for finansielle tjenester tar ikke Telenor eller joint venture-selskapet noen form for forsikringsrisiko med tanke på forsikringene som nå skal selges.

- Vi kommer ikke til å bære noen forsikringsrisiko. Det setter vi opp via en reassurerer, sier Foss.

Telenors leder for finansielle tjenester innrømmer at det finnes utfordringer med en slik satsning.

- Dette er tjenester som ofte ikke eksisterer i massemarkedet. Det er en langsiktig reise å realisere behov som er der og samtidig bygge opp betalingsvilligheten til slike tjenester, sier han.

Forsikringssatsningen kommer som nevnt i tillegg til mobilbanktjenesten selskapet allerede tilbyr. Selskapet satser dermed enda sterkere på å sikre seg inntekter utover den rene mobilbruken i en del av verden der marginene er tynne og konkurransen svært tøff.

- Vi vil jobbe med andre inntektsmetoder, sier Foss i Telenor.

- Ikke unaturlig

Analytikere som følger telekom-bransjen mener det ferske samarbeidet føyer seg inn i en trend i markedet, og understreker at det er et område der Telenor allerede driver virksomhet.

- En del av topplinjen til Telenor i Pakistan kommer rett fra finansielle tjenester. Det er en strategi for å øke fortjenesten og få opp marginbildet. En måte å tjene penger på, og ikke unaturlig, sier analytiker Tore A. Tønseth i Sparebank1 Markets til E24.

Satsingen på de finansielle tjenestene er et resultat av marginpress i mange av markedene. Dette vil bli vanligere i fremtiden, tror Tønseth.

- I for eksempel Pakistan er det veldig utbredt å kombinere finansielle tjenester og mobil. Det utgjør en liten del av topplinjen til Telenor, men kan gjøre at driftsmarginen blir et par prosent bedre dersom salget går bra.

Heller ikke Ole Petter Kjerkreit i ABG Sundal Collier er voldsomt overrasket.

- Vi visste ikke at det her skulle komme, men vi har visst at de har jobbet med finansielle tjenester en stund. Dermed er det ikke direkte overraskende, sier Kjerkreit.

Han mener at suksess med det nye joint venture-selskapet vil være positivt for Telenor, både med tanke på ekstra inntekter og redusert turnover i kundemassen.

- Det er ikke nødvendigvis noen stor risiko forbundet med dette, og det trenger ikke koste enormt mye penger. Men noe må de nok investere, sier Kjerkreit.

Les også

- Norske selskaper må være forsiktige i IndiaTelenor vurderer å by på mobillisens i MumbaiTelenor-sjefen får trippelbonusTelenor har kjøpt 15 millioner egne aksjerTvinger Telenor til priskutt

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om