Gigantene Mærsk og IBM samarbeider: Blokkjede skal revolusjonere handelen

Shippinggiganten A.P. Møller-Mærsk inngår samarbeid med amerikanske IBM om å bruke blokkjede-teknologi for å revolusjonere den globale handelen.

NYTT GREP: Mærsk og IBM inngår blokkjede-samarbeid, og starter et selskap som skal lage en digital plattform som kan bidra til å skape bedre oversikt i verdenshandelen. Dette er et Mærsk-skip på vei fra Asia til Europa.

Foto: Björn Larsson Rosvall NTB scanpix
Publisert:,

Det kommer frem i en melding tirsdag.

Shippinggiganten Mærsk og datagiganten IBM setter opp et felles selskap som skal tilby en felles utviklet digitaliseringsplattform basert på blokkjede, den samme teknologien som brukes til kryptovalutaer som bitcoin.

– Dette nye selskapet er en milepæl i vårt strategiske arbeid for å lede digitaliseringen av global handel, sier Vincent Clerc, som er kommersiell direktør i A.P. Møller-Mærsk og vil bli styreleder i det felles selskapet.

Plattformen skal bygges på åpne standarder og designes slik at den kan brukes av hele økosystemet innen global shipping, som blir stadig mer komplekst.

Målet er å sette opp et system som fungerer slik Facebook gjør for sosial kontakt, skriver Berlingske Tidende.

– Det vil gå inn i behovet for økt åpenhet og enklere forflytning av varer over grenser og soner, skriver de to selskapene i en melding.

Ved å ta i bruk blokkjede-teknologi, kjent fra kryptovalutaer som bitcoin, kan alle aktører i markedet få full oversikt over frakten i sanntid, fra vareprodusenter til redere, havner og tollmyndigheter.

Da kan man muligens få redusert de massive utgiftene som i dag brukes på stempler, underskrifter og annet byråkrati, som ifølge Berlingske er på opptil 20 prosent av kostnadene ved å frakte en vare.

Mærsks B-aksje er opp 0,8 prosent til 11.300 danske kroner etter nyheten.

NYTT ØKOSYSTEM: Mærsk og IBM samarbeider om en ny plattform som skal kunne brukes av alle aktører innen shipping, fra vareprodusenter til redere, havner og tollere, basert på blokkjedeteknologi.

Foto: Mærsk

Interesse fra General Motors

Økosystemet skal tilbys til alle aktører, og Mærsk har allerede fått interesse fra noen av de største selskapene i verden.

Mærsk nevner at både bilprodusenten General Motors og Procter and Gamble ønsker å bruke systemet til å strømlinjeforme sine komplekse leverandørkjeder.

I tillegg er logistikkselskapet Agility Logistics interessert, påpeker rederiet.

Selskapet melder også om interesse fra tollmyndigheter i Singapore og Peru, Mærsks egen terminaloperatør APM Terminals samt havneoperatøren PSA International og kinesiske Guangdong Inspection and Quarantine Bureau.

Prosjektet er ambisiøst. For at systemet skal bli en suksess, må de fleste aktørene i verdenshandelen velge dette systemet, ifølge Ramesh Gopinath, som er direktør i IBMs Blockchain Solutions.

– Vi må få hele økosystemet til at delta i dette. For å få full effekt må de fleste rederier, havner og myndigheter bruke samme løsning, sier Gopinath til Berlingske Tidende.

Etableres i New York

Varer for mer enn 4.000 milliarder dollar skifter fraktes årlig rundt mellom land, og mer enn 80 prosent av disse varene fraktes på havet, skriver Mærsk og IBM.

Det 114 år gamle danske rederiet sier at det nye blokkjedeselskapet skal plasseres i New York, og men vil ikke si hvor mye penger som skal skytes inn. Selskapet skal eies 51 prosent av Mærsk og resten av IBM.

Konsernsjef blir Mike White, som tidligere ledet containerfraktrederiet Mærsk Lines kontor i Nord-Amerika.

Mærsk har gått gjennom store forandringer de siste årene, etter at konsernsjef Nils Smedegaard ble erstattet av Søren Skou i 2016 og Mærsk gjorde store endringer i selskapets strategi og struktur.

Selskapet har kvittet seg med energidelen, og satser nå for fullt på logistikk og frakt.

Les mer: Store endringer i Mærsk – skaper ny oljegigant

Her kan du lese mer om