Analytiker om Norwegians USA-ja: – Den siste biten i puslespillet

Etter å ha kjempet i flere år kan Norwegian-sjef Bjørn Kjos glede seg over at også det britiske datterselskapet har fått flytillatelse til USA.

I BOKS: Norwegian-sjef Bjørn Kjos kan glede seg over at det britiske datterselskapet har fått tillatelsen det trenger for å operere flyginger mellom Storbritannia, Europa og USA.
Publisert:

Norwegian har vært gjennom en lang kamp for å få på plass flytillatelsene fra amerikanske myndigheter til sitt irske og britiske datterselskap.

Lørdag kom et endelig «yes» fra myndighetene i Washington.

Av fagforeninger og andre flyselskaper, ikke minst amerikanske, har Norwegian blant annet blitt beskyldt for å uthule internasjonale arbeidsrettigheter ved å bruke kabinpersonale fra lavkostland. Selv har Norwegian hele veien avvist kritikken.

Godkjennelsen kommer etter et foreløpig «ja» fra det amerikanske transportdepartementet i juli, da beskjeden var at det skulle holdes en siste høringsrunde før den endelige beslutningen.

Det er denne nå som er fullført, med positivt utfall for Bjørn Kjos & co.

Med sommerens foreløpige «ja» var det ingen overraskelse at selskapet fikk grønt lys, ifølge analytiker Preben Rasch-Olsen i Carnegie.

– Dette er en ren formalitet og betyr fint lite. Norwegian hadde allerede fått den foreløpige tillatelsen og var rigget for dette utfallet, sier han til E24.

– Men det er alltid hyggelig å få på plass den siste biten i puslespillet, legger han til.

Les også

Kjos om O’Leary-påstand om pengetrøbbel : – Det er nonsens

Lang kamp

I puslespillet av langdistanseruter i nye markeder har nemlig USA-tillatelsene vært en viktig faktor for Norwegian.

Det britiske underselskapet ble satt opp for å få tilgang til flere internasjonale markeder, og med flytillatelsen fra amerikanske myndigheter i boks, vil Norwegian kunne utnytte langdistanseflåten mer effektivt.

Datterselskapet kan nå fly mellom Storbritannia, Europa og USA med umiddelbar effekt, bekreftet Norwegian, da nyheten om endelig godkjennelse fra Washington kom.

OVER THERE: Norwegian og Bjørn Kjos satser hardt på langdistanse, og USA er en nøkkel. Her ser vi Norwegian-sjefen i cockpit sammen med kaptein Torstein Hoås da den første 787 Dreamlineren kom fra USA til Oslo i 2013.

Søknaden fra det britiske datterselskapet om en midlertidig flytillatelse ble i første omgang avslått sommeren 2016, før den foreløpige godkjennelsen kom i juli i år, og den endelige beslutningen nå altså er tatt.

På tampen av fjoråret fikk Norwegians irske datterselskap sin USA-tillatelse, etter tre år med motstand.

Les også

Norwegian og Easyjet inngår samarbeid

Ser økt effektivitet

Tidligere har Norwegian operert flyginger til USA med norsk og irsk lisens.

– Det har fungert, men rutesammensetningen på langdistanse totalt sett har vært langt fra optimal, sier analytiker Hans-Marius Lee Ludvigsen i Kepler Cheuvreux.

Han påpeker at den britiske lisensen Norwegian nå kan fly til USA på, har en del bilaterale avtaler knyttet til seg, blant annet til Buenos Aires og Singapore.

– Dette har gjort at den britiske lisensen er å foretrekke på langdistanse. At man nå kan registrere fly på UK-lisensen og fly til USA derfra, gjør at man i praksis kan operere all langdistanse med den britiske lisensen, sier analytikeren.

MØTE: I 2015, mens Barack Obama fortsatt satt i Det hvite hus, møtte Bjørn Kjos den amerikanske transportministeren Anthony Foxx, under sistnevntes Oslo-besøk i forbindelse med en konferanse. Noen endelig avgjørelse på lisensspørsmålet kom aldri i Foxx' periode.

Resultatet er økt effektivitet.

– Norwegian får da mer fleksibilitet på rutesammensetningen sin, og vil få opp utnyttelsesgraden på fly som til nå har vært bundet på enkeltruter. Dette vil føre til en mer effektiv bruk av flåten, og det er positivt på enhetskostnaden, sier Ludvigsen.

På Oslo Børs ser nyhetene ut til å bli godt tatt imot. Der sender investorene opp Norwegian-aksjen med vel seks prosent mandag formiddag.

E24 har omtalt både kritikken og støtten Norwegian har fått i prosessen de siste årene. Her kan du lese noen av sakene:

Samferdselsminister skrev støttebrev til amerikanerne

Flygiganter reserverer seg mot USA-kritikk av Norwegian

EU advarer USA mot ensidig nei til Norwegian

SAS og Lufthansa til angrep på Norwegian-søknad

Amerikanske flyselskap krever Norwegian-nei

Kongressmedlemmer ut mot Norwegians USA-drøm

Boeings topplobbyist krever Norwegian-svar

Les også

PA: Norwegian vurderer å kjøpe Monarch Airlines

Les også

Norwegian-aksjen fyker opp etter massivt aksjekjøp

Les også

Norwegian og Easyjet inngår samarbeid

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om