– Gjør Norwegian til et mer attraktivt oppkjøpsobjekt

Analytiker mener den store flyordren er dagens gladnyhet fra Norwegian.

TAR GREP: Norwegian-sjef Bjørn Kjos har lagt inn en storbestilling på nye langdistansefly.
  • Anders Park Framstad
Publisert: Publisert:

– Det som er positivt i dag, er den store flyordren, sier analysesjef Ivar Andreas Lemmechen Gjul i Fondsfinans til E24.

Torsdag morgen slapp Norwegian en tredjekvartalsrapport som var svakere enn det markedet hadde sett for seg. Men kun kort tid senere varslet selskapet også at flåten på langdistanse («long-haul») utvides med 19 fly av typen Boeing 787-9 Dreamliner.

– Norwegian er den eneste europeiske «short-haul»-operatøren som flyr «long-haul». De har flyene, og nå har de også sikret seg en «pipeline» på nye fly. Dette gir dem sikkert fem års forsprang på konkurrentene, og marginene innen langdistanse er mye bedre enn på kortere ruter. «Long-haul» er en kjempesuksess, og det kommer det fortsatt til å være, sier Gjul.

Les også

Kjos avviser at flyordre er et press mot USA: - Det er det absolutt ikke

Analytiker Eivind Sars Veddeng i DNB Markets slutter seg til.

– Dette er ikke det mest lønnsomme segmentet i dag, men det området der de har størst fremgang og størst potensial. Det er også her de har det største konkurransefortrinnet, spesielt siden de nye og større Dreamlinerne som ble annonsert i dag, har en enda større kostnadsfordel, sier han.

– Bedre match med Ryanair

Gjul mener også at den økende flåten kan gjøre konkurrentene glupskere på Norwegian.

– Dette gjør Norwegian til et mer attraktivt oppkjøpsobjekt. I forhold til eksempelvis Ryanair, som mangler både Norden og langdistanse, blir matchen enda bedre, sier han.

Det er Norwegians irske, heleide leasingselskap Arctic Aviation Assets (AAA) som skal eie de nye flyene. Selskapet eier i dag store deler av Norwegians flåte.

Veddeng mener at flyene i seg selv er «hetere» enn Norwegian.

– Asset-selskapet de bygger opp, er nok et mer attraktivt oppkjøpsobjekt enn selve flyselskapet. Jeg er enig i at eiendelene er veldig attraktive, og det er ikke umulig at flere ser på dem, sier han.

Les også

SAS fortsetter USA-satsingen: Åpner ny Boston-rute

Peker på kostnadene

Norwegian er for øvrig en av dagens tapere på Oslo Børs, med en nedgang på åtte prosent. Selskapets brutto driftsresultat kom inn på 1.484 millioner kroner. Det var på forhånd ventet 1.577 millioner, ifølge SME Direkt for TDN.

Analytikerne peker på kostnadene for å forklare resultatmissen.

– Årsaken til at rapporten skuffet, var at markedet undervurderte effekten den svake kronen hadde på driftskostnadene. Vi så denne effekten, men den var litt større enn ventet. Men samtidig var hedgingtapet (tap på sikringskontrakter, journ. anm.) litt mindre, så totalt var rapporten omtrent som vi så for oss, sier Gjul, hvis forventninger lå i nederste del av konsensus.

Han mener dette er en forbigående effekt som primært gjaldt tredje kvartal. Selskapets kostnad per tilgjengelige setekilometer lå på 41 øre i perioden, opp fra 40 øre kvartalet i forveien.

– Dersom man sammenligner med samme kvartal i fjor, lå dollaren da på sekstallet. I årets tredje kvartal har den ligget godt over åtte, og det har vært null kapasitetsvekst å fordele kostnadene på, sier Gjul.

Veddeng mener også at hovedårsaken til at kvartalsrapporten kom inn svakere enn ventet et at enhetskostnadene var høyere enn markedet hadde sett for seg. Han påpeker imidlertid at Norwegian fortsatt guider enhetskostnader på 39 øre for neste år, hvilket er i tråd med både DNBs estimat og konsensus.

DNB Markets har en kjøpsanbefaling med kursmål 450 kroner på Norwegian. Fondsfinans har en tilsvarende anbefaling med kursmål 425 kroner, og venter kun marginale endringer etter dagens rapport.

Les også

Norwegians billigflyvninger blir likevel ikke så billige: – For oss er friheten viktig

Les også

Fly fra USA til Europa for kun 570 kroner

Les også

September bød på sterk passasjervekst for Norwegian

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian

Flere artikler

  1. Sjefstrateg tror Oslo Børs skal opp: – Vi har lagt krisetiden bak oss

  2. Hevder Ryanair og Norwegian er «detaljer» unna samarbeidsavtale

  3. Kjos spår en opptur i 2018

  4. – Selskapet skal igjen bli profitabelt

  5. Dobbel dose fra Kjos