Norwegian legger Dreamliner-ordre på is

Norwegian har ennå ikke mottatt den amerikanske godkjenningen de trenger for sitt irske langdistanseselskap. Nå setter flyselskapet bremsene på forhandlingene om nye «drømmefly».

VENTER PÅ KLARSIGNAL: Norwegian vil ikke fortsette forhandlingene om en nye Dreamliner-fly fra Boeing på grunn av usikkerheten rundt den nye flylisensen i USA. Her ankommer ett av disse flyene Oslo Lufthavn.

Jan Ovind
  • Anders Park Framstad
  • Marius Lorentzen
Publisert:,

- Dessverre har forsinkelsen i DOT-prosessen (Det amerikanske transportdepartementet, journ. anm.) ikke gitt oss noe annet valg enn å sette våre forhandlinger med Boeing om å kjøpe 20 nye 787-9 Dreamliner-fly på på hold, skriver Kjos, ifølge Reuters.

Nyhetsbyrået siterer et brev Bjørn Kjos har skrevet til den irske transportministeren.

Der beskriver Kjos usikkerheten som Norwegian nå må håndtere ettersom de ennå ikke har mottatt den amerikanske godkjenningen de trenger for å fly sine langdistansefly til USA med sitt nye langdistanseselskap i Irland.

Norwegian falt umiddelbart drøye 2,8 prosent på nyheten.

Bjørn Kjos viser til at fremtiden til Norwegian Air International i USA må avklares før de kan gå videre med forhandlingene med Boeing.

Selskapet har base i Irland og har fått den nødvendige driftslisensen fra irske myndigheter.

Seks stykk bekreftet

Ordren det er snakk om er en mulig bestilling på 20 Dreamliner 787-9. Det er en versjon som er noe større og har flere seter, enn den første versjonen som Norwegian bestilte.

Norwegian sendte i februar ut to pressemeldinger der det kom frem at de hadde inngått intensjonsavtaler om å lease henholdsvis to og fire fly, tillsammen seks 787-9-maskiner.

Disse skulle leveres fra 2017 og utover.

Les også

Norwegian tar 4 nye Dreamlinere i størrelse «XL»

Anne-Sissel Skånvik, kommunikasjonsdirektør i Norwegian

Jan Ovind

Norwegian har per i dag fire fly av typen Dreamliner 787-8 i flåten sin. Selskapet har bestilt totalt 14 fly i denne versjonen. Ytterligere tre vil bli levert i år mens resten skal leveres frem til 2018.

Norwegian ønsker ikke å bekrefte eller avkrefte påstandene, annet å refere til brevet fra Kjos til irske myndigheter.

- Det er ikke noen stor hemmelighet at Norwegian har jobbet for å skaffe flere fly, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til E24.

Analytiker: - Forståelig

Analytiker Kenneth Sivertsen i Arctic Securities mener at det er andre faktorer som driver Norwegian-aksjen i større grad en Dreamliner-utsettelsen.

- Det generelle børsklimaet og streiken vil nok ha større betydning. Det at de ikke bestiller flere fly nå, betyr ikke at de ikke kan gjøre det på et senere tidspunkt. Utsettelsen er forståelig, og viser at de er fleksible før rammeverket er på plass, sier Sivertsen til E24.

Kenneth Sivertsen, analytiker i Arctic Securities

Arctic Securities

Norwegian legger frem sitt kvartalsresultat den 7. mai, og Sivertsen mener at usikkerhet rundt det som er ventet å være et svakt kvartal også tynger aksjen.

- Dette burde jo være kjent, men når man ser tallene på trykk tenderer det til å gi en litt annen effekt, sier han.

Venter på USA

Norwegian har opprettet et nytt selskap, Norwegian Air International, i Irland som skal drifte langdistanserutene til selskapet.

Norwegian har mottatt et såkalt Air Operator Certificate (AOC) for dette selskapet, noe som er nødvendig for å drive et flyselskap.

For å drive lufttransport til USA må man i tillegg ha en lisens fra amerikanske myndigheter. Etter en avtale mellom EU og USA skal ethvert flyselskap med en godkjent AOC også kunne få rettigheter til å fly over Atlanterhavet.

Mens Norwegian venter på den amerikanske godkjenningen av sitt irske selskap, flyr de på sin norske tillatelse. Norwegian har fått en midlertidig dispensasjon fra norske myndigheter for å fly sin irskregistrerte Dreamliner-fly til USA på den norske lisensen.

Les også

Flygiganter reserverer seg mot USA-kritikk av Norwegian

Søknaden Norwegian har sendt til amerikanske myndigheter har imidlertid møtt stor motstand, og andre flyselskaper og fagforeninger argumenterer med at selskapet har satt opp et selskap i Irland for å kunne presse ned lønninger og arbeidsvilkår.

Norwegian har avvist påstandene om at de driver sosial dumping i luften gjennom det nye selskapet.

Les også:

Bestilte nye fly verdt 27 milliarder kronerSenatorer frykter Norwegian i USAIrsk avis: Norwegian investerer 2,8 milliarder i IrlandSAS vedlikeholder Qatars Dreamlinere

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian

Flere artikler

  1. - Kan bli tvunget tilbake til den norske lisensen

  2. Boeing ber amerikanske toppolitikere om Norwegian-svar

  3. Torsdag får Norwegian et nytt Dreamliner-fly

  4. Annonsørinnhold

  5. – De har ikke lov til å nekte oss denne tillatelsen

  6. Norwegian får foreløpig ja på USA-søknad