Orkla skal selge Møllers tran og Ballerina-kjeks gjennom Alibaba-nettside

Det norske matvarekonsernet varsler nysatsing i det kinesiske kjempemarkedet.

FARGERIK: Denne kreativt designede nettsiden skal lokke kinesiske forbrukere til å kjøpe Orklas produkter.

Foto: Skjermdump, orkla.tmall.hk
  • Anders Park Framstad
Publisert:,

– Vi ser at enkelte nordiske produkter har høy status i store deler av Asia, og spesielt i Kina. Det anses å være av god kvalitet, sunt og bra for deg. I Kina har det også vært noen matskandaler, som har medført at kinesiske konsumenter og den kinesiske middelklassen etterspør produkter som er bra for dem, sier konsernsjef Peter A. Ruzicka i Orkla til E24.

Tirsdag rapporterte merkevarekonsernet for tredje kvartal, og i den forbindelse ble det også lagt frem en oppdatering på selskapets planlagte inntreden i det kinesiske markedet.

Her skal Orkla fra starten tilby 25 varer, og det er som Ruzicka er inne på sunnhet og kvalitet som står i fokus.

VARSLER KINA-SATSING: Konsernsjef Peter A. Ruzicka i Orkla.

Foto: Heiko Junge NTB scanpix

Dermed er det duket for at kineserne snart kan starte dagen med en dose Møllers tran, spise syltetøy fra «Den gamle fabrik», innta danske multivitaminer og kose seg med Ballerina-kjeks.

Kinesisk gigant

– Det er klart at det selvfølgelig er vanskelig for europeiske produsenter å konkurrere på pris med kinesiske produsenter, men vi kan tilby noe annet: Mer unike produkter som svarer på det med helse, sunnhet, renhet og så videre, sier Ruzicka.

Varene skal selges gjennom Alibaba-siden Tmall, som er den kinesiske gigantens handelsplattform rettet direkte mot forbrukere.

Den potensielle kundegruppen som nås gjennom denne siden er nesten ufattelig stor, sett med nordiske øyne:

Tmall har en markedsandel på nettbasert selskap-til-forbruker-salg i det enorme kinesiske markedet på 58 prosent (Statista, 2015).

Krevende marked

Det er imidlertid ikke bare barnemat å entre det kinesiske markedet, som er svært ulikt de vestlige og regnes for å være spesielt krevende. Blant annet Peppes Pizza er forsøkt lansert i landet, uten hell.

Ruzicka mener at Orkla har gjort hjemmeleksene.

– Vi har selvfølgelig samarbeidspartnere i Kina, og velger møysommelig ut hvilke produkter vi tror kan være riktig for det kinesiske markedet. Om du går inn på sidene, ser du at det er mye omega 3, Møllers tran og så videre. Det er klart, det kommer aldri en veldig bred «range» av Orkla-produkter i Kina, men vi velger det vi mener er relevant for den kinesiske konsumenten, sier han.

Under kvartalspresentasjonen fremgikk det at målet med den forestående lanseringen først og fremst er å lære det kinesiske markedet og kinesiske forbrukere å kjenne. Orkla ser ikke for seg veldig høye salgstall på kort sikt.

På spørsmål fra salen om hvor Orkla står i Kina om fem år, svarer Ruzicak følgende:

– Godt spørsmål.

Les også

Tiende strake opptur for Orklas kjernevirksomhet

Les også

Dette må du følge med på denne uken

Les også

Snart kan du kjøpe Nugatti i India

Her kan du lese mer om

  1. Orkla
  2. Kina
  3. Alibaba

Flere artikler

  1. Orkla med Amazon-offensiv: Selger tran i Tyskland og tannbørster i USA

  2. Skår i gleden etter sterke Orkla-tall: Dagligvare-konkurrenter rammer skjønnhetsproduktene

  3. Legger ned Denja, lager mer Grandis

  4. Annonsørinnhold

  5. Orkla-sjefen: – Liker ikke begrepet «bestevenn»

  6. Storsalg ga milliardkvartal for Orkla