Svakere fra Norwegian

Flyselskapet Norwegian taper 1,5 milliarder kroner i første kvartal. Det er både mer enn analytikerne ventet og det største underskuddet selskapet har hatt i første kvartal noensinne.

FERSKE TALL: Konsernsjef og storeier Bjørn Kjos i Norwegian presenterer kvartalstall torsdag.

Foto: Terje Bendiksby NTB scanpix
Publisert:,

Norwegian leverte i første kvartal sitt dårligste resultat siden selskapet tok dagens form på starten av 2000-tallet.

Selv om mange analytikere hadde spådd et svakt kvartal, ble fasit enda dårligere. Aksjen svingte etter børsåpning torsdag morgen.

Årsaken til de røde tallene er dyrere drivstoff, tøff konkurranse og sterkere krone. I tillegg mistet selskapet påsken i år, fordi hele påsken havnet i andre kvartal (april).

Selskapets resultat etter skatt er på minus 1,49 milliarder kroner, mot minus 800 millioner kroner i samme kvartal ett år tidligere. Før skatt gikk selskapet med et underskudd på 1,85 milliarder.

Bunnlinjen på halvannen milliard i minus er enda svakere enn underskuddet etter skatt på 1,3 milliarder kroner som analytikere hadde ventet etter skatt, ifølge konsensustall fra SME Direkt/TDN Finans.

Flere billetter – samme inntekt

Samtidig som selskapet gikk med et solid underskudd, steg de samlede inntektene med ni prosent til 5,41 milliarder. Dette var noe bedre enn ventet.

Hvis man ser nærmere på inntektene, er det imidlertid ikke noen økning i billettinntektene, for de lå stabilt på rundt fire milliarder kroner i første kvartal, om lag det samme som i fjor. Til tross for at selskapet hadde en kraftig passasjervekst, var billettinntektene altså omtrent like. Det tyder på et markant fall i den gjennomsnittlige billettprisen.

Det Norwegian klarte var å øke «ancillary revenue» fra 802 til 919 millioner (ombordsalg, setereservasjon, baggasjeavgifter og lignende), mens andre inntekter økte fra 188 til 413 millioner.

– Til tross for sterk passasjervekst, bidro høyere drivstoffkostnader, tøff konkurranse og en sterkere norsk krone til det negative resultatet, skriver Norwegian.

– Dette årets påske gjorde at inntekter flyttet seg til april, siden forrige års påske var i mars, legger selskapet til.

Til tross for at man ikke fikk med seg påsken er likevel resultatet tynget av marginer som er under kraftig press. I flere måneder har trafikkstatistikken til Norwegian vist at selskapet får stadig tynnere marginer, til tross for solid passasjervekst og relativt fulle fly.

Les også

Ny lavpriskonkurrent på langdistanse for Norwegian

Økte i USA og Spania

Norwegian skal vokse kraftig i år. Når nyttårsrakettene går i luften skal de etter planen ha fått inn 32 nye fly, økt antallet ruter fra rundt 450 til 500 og ansatt 2.000 ansatte til utover de rundt 5.000 som er ansatt per i dag.

Toppledelsen i selskapet har selv påpekt at denne voldsomme veksten vil gjøre det vanskelig å få ned kostnadene ytterligere, fordi opptrening av mannskap og veksten koster penger.

Selskapet kan i første kvartal vise til en solid passasjervekst på 14 prosent til 6,7 millioner. Det var særlig i USA, Spania og Frankrike at selskapet vokste. I Norden var passasjerveksten på 6 prosent.

– Vi ser særlig effekten av høyere drivstoffkostnader kombinert med en sterkere krone mot det britiske pundet, euroen og den svenske kronen, som står for nesten halvparten av salget vårt, sier konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian.

Selskapet lanserte 39 nye ruter i første kvartal, inkludert ruter mellom USA og Irland, Nord-Irland, Skottland og Norge.

Totalt skal selskapet motta 32 fly i år, hvorav 9 er langdistanseflyet Boeing 787–9 Dreamliner. I første kvartal fikk de levert 1 av de 9, samt 6 kortdistansefly 737-800.

Dermed gjenstår det 2 Dreamliner-fly, 11 kortdistansefly av typen 737-800, samt 6 av de nye 737 Max-flyene som skal brukes for å lansere de nye og litt kortere langdistanserutene over Atlanterhavet fra Skottland, Irland og Bergen til USA.

Les også

Mener snuoperasjon kan være «mega-kurstrigger» for Norwegian

Les også

Norwegian nærmere milliardsatsing i Argentina

Les også

– Det er i år vi virkelig må bygge oss opp

Her kan du lese mer om