Gjennombrudd for Nel Hydrogen i California

Det norske hydrogenselskapet Nel har sikret seg sin største enkeltordre noensinne. Nå skal selskapets stasjoner fylle hydrogen på biler i California.

Illustrasjonsbilde av drivlinjen til Toyotas hydrogenbil Mirai.

Foto: Yuya Shino Reuters
Publisert:,

Mandag morgen kunne hydrogenselskapet Nel annonsere nyheten både selskapet og mange i markedet har ventet lenge på.

Californias Energy Commission har nemlig annonsert hvilke selskaper som er tildelt støtte for å bygge ut hydrogenstasjoner i delstaten, og én av disse er kunde av Nel.

Nel går ikke ut med navnet på aktøren før aktøren selv annonserer tildelingen, men konsernsjef Jon André Løkke sier i en børsmelding at dette er Nels «største enkeltordre for fyllingsstasjoner noensinne».

– Markerer dette gjennombruddet deres i USA?

– Ja, det er det definitivt, sier Jon André Løkke, konsernsjef i Nel.

Nyheten om gjennombruddet i USA har sendt Nel-aksjen opp drøye 13 prosent til 2,30 kroner mandag formiddag.

Tirsdag ble det kjent hvem Nels kunde er og hva kontrakten kan være verdt. Les mer her: Nel leverer til Shell

Hever kursmålet

Norne Securities har som følge av kontraktsnyheten valgt å oppgradere Nel-aksjen fra Salg til Kjøp, og hever kursmålet fra 2,75 til 5,00 kroner aksjen. Meglerhuset påpeker at det nye kursmålet er den tidligere kursrekorden som aksjen nådde i desember 2015.

– Alternativ energiaksjer som vind, sol og hydrogen får krappe kursoppganger når de annonserer rekordstore kontrakter. Nel har nå undertegnet sin største kontrakt noensinne for å levere hydrogenstasjoner til California, skriver meglerhuset og legger til at de kan komme til å justere på kursmålet når det foreligger flere detaljer.

Nel annonserte nylig en kontrakt om å levere hydrogenstasjoner til Island, og selskapet har allerede en samarbeidsavtale med bensinstasjonskjeden Uno-X og om å levere stasjoner her i Norge. Den første stasjonen åpnet i Sandvika i Bærum i 2016.

– Det som er så spennende er jo at Island har masse energi, men i dag står altså drivstoff for 12 til 13 prosent av all import til landet. Nå ønsker de å gjøre seg uavhengig og drive alt fra biler, busser og båter selv.

Nel har også sikret seg kontrakter i blant annet Mexico, Latvia og Sverige.

Millioner av dollar

I tildelingsbrevet fra California Energy Commission kommer det frem at potten er på totalt 33 millioner dollar (opp fra opprinnelige 17,3 millioner). Totalt er det gitt tildeling for syv stasjoner til Equilon Enterprises, et datterselskap av oljeselskapet Shell, én stasjon fra selskapet Air Liquide Advanced og åtte stasjoner bygget av FirstElement Fuel.

Etter det E24 kjenner til er det First Element eller Shells datterselskap som er Nels kunde.

Konsernsjef i Nel, Jon André Løkke. Arkivbilde.

Foto: Tore Meek NTB scanpix

Det blir trolig snakk om flere påfyllingsmoduler per stasjon (som på en bensinstasjon). Når hver stasjon koster om lag 1,2 millioner dollar og krever ytterligere utstyr for rundt 1,5 millioner dollar, etter det E24 kjenner til, betyr dette store inntekter for Nel fremover.

Selskapene har ikke gått ut med når stasjonene skal installeres, men de første kan være på plass allerede i år.

Nel skal i tillegg til å levere selve fyllingsstasjonene også levere vedlikeholdstjenester til kunden sin i USA.

Må ansette

Kontrakten i USA sørger også for at Nels organisasjon. I dag er de tre faste ansatte og én som veksler mellom USA og Europa.

– Vi har egentlig stått litt standby en stund og ventet på dette. Nå kommer vil til å sette opp organisasjonen som vi trenger i forbindelse med installasjon og det tekniske vedlikeholdet, sier Løkke.

Han forteller at de ansatte i USA skal trenes opp ved fabrikken i Danmark og være med på installasjoner i Europa for opplæring. Tanken er at de ansatte som er med på å installere enhetene også skal bli med videre for å bistå med vedlikeholdet og oppfølgingen.

– Dette er bare starten slik vi ser det. Vi skal selge mange flere hydrogenløsninger i California fremover, legger han til.

Løkke peker på at de ikke bare arbeider med salg av påfyllingsstasjonene, men også løsninger for å få en mer fornybar produksjon av Hydrogen.

– Vi har jo undertegnet en avtale med Sunpower, som er en kjempeaktør innen solenergi, og de er veldig entusiastiske for hva vi kan få til innen fornybar hydrogenproduksjon, sier Løkke.

Sunpowers storaksjonær, oljeselskapet Total, er for øvrig på listen over de store konsernene som er med i Hydrogen Council som skal investere flere titalls milliarder i hydrogen i årene fremover.

Foreløpig er det California som er delstaten i USA som er mest interessert i hydrogenløsninger, selv om flere trolig vil følge etter.

– Det er stort sett California som gjelder nå, og de har en veldig profesjonell tilnærming til å få bygget ut et nettverk. Det er andre delstater som også jobber med det, men de er på et tidligere stadium.

Flytter inn i ny fabrikk

Kontrakten i USA kommer samtidig som Nel forbereder seg på å flytte produksjonen av fyllingsstasjonene i Danmark til en ny fabrikk. Det skal etter planen skje i sommer.

– Har dere nok kapasitet fremover gitt denne ordren i USA?

– Vi har ikke for vane å guide på kapasitetsutnyttelse. Vi flytter inn i den nye fabrikken i midten av året og volumet trappes opp der i tredje kvartal. Der vil vi også få god takhøyde når det gjelder volum, men vi begynner også å få en relativt god kontraktsdekning for 2017, sier Løkke.

Les også

Spetalen gjør som Musk: Nel skal bygge kjempefabrikk for hydrogenstasjoner

Les også

Spetalen-selskap med på hydrogen-verdensnyhet

Les også

Bedrifter kan få statsstøtte til el-lastebiler

Her kan du lese mer om