Øyner tankopptur: – Nærmer oss slutten på en smertefull periode

Shippingekspert venter at en bedring i tankmarkedet vil føre til en større pengestrøm inn i tankaksjer, som før corona var svært populære. Privatinvestor har allerede satset rundt 15 millioner kroner på to stykker i høst.

Et svært tankskip (VLCC) har i spotmarkedet seilt med minusinntjening store deler av det siste året.
Investorenes aksjekjøp
  • Anders Nybakken Kvale
Publisert: Publisert:

Markedet for frakt av olje til havs har vært begredelig i over ett år i kjølvannet av Opecs produksjonskutt, men nå er det forventninger om bedre tider fremover hos analytikere, investorer og rederier.

En oversikt hos analyse- og nyhetsbyrået Bloomberg viser at 12 meglerhus nå ligger inne med en anbefaling om å kjøpe aksjer i Frontline, som er et av verdens største tankrederier.

Det etter at flere har oppdatert anbefalingene sine de siste månedene, ifølge en gjennomgang. Blant disse er SEB, Pareto Securities, Clarksons Platou, Kepler Cheuvreux, Danske Bank Markets og Cleaves Securities.

– Selv om tankmarkedet fortsatt er depressivt, så forventer vi mer positivitet de neste månedene, konkluderer analysesjef Eirik Haavaldsen i Pareto Securities, og fremhever at meglerhuset venter at de første tegnene til stigende skipsrater vil vise seg i oktober.

Les også

Starter norsk shipping-hedgefond

Mer oljeproduksjon

Ratene til de største råoljetankskipene, Very Large Crude Carriers (VLCC), i spotmarkedet har vært i minus i store perioder av det siste året, altså har man som rederi tidvis måttet betale for frakten.

For øyeblikket meldes det som slutninger på rundt 8.000 dollar per dag, som er godt under skipenes break-even, altså nivået som må til for å gå i null på frakten, på rundt 20.000-25.000 dollar per dag.

Situasjonen er i stor kontrast til vinteren i fjor da nivået lå på over 300.000 dollar per dag – på grunn av priskrig på olje.

Blant faktorene som meglerhusene nå trekker frem for å forklare en kommende tankopptur, er Opecs fortsettende produksjonsøkning, økt skraping av skip, lav ordrebok, altså få bestillinger av nye skip, og kommende utslippsreglers påvirkning på markedet.

– Globale olje- og produktlagre er endelig tilbake til under gjennomsnittet det var før covid etter et år med trekk. Dette har vært en smertefull periode for eiere av tankskip, men nå nærmer vi oss slutten. Oljeetterspørselen vil øke med seks millioner fat per dag fra andre kvartal 2021 til andre kvartal 2022, og den fortsatt dempede Opec-eksporten kommer til å stige jevnt herfra, skriver Haavaldsen.

Clarksons Platou opprettholdt nylig deres forventninger for 2022 og 2023 med VLCC-dagsrater på henholdsvis 40.000 dollar og 55.000 dollar. Det på grunn av utsikter om en langsiktig innhenting, spesielt i lys av begrenset nybyggkapasitet i overskuelig fremtid.

Privatinvestor laster opp

Privatinvestor Nicolay Grove har den aller siste tiden lastet opp med tankaksjer, ifølge oversikter E24 har sett.

Gjennom investeringsselskapet Ørn AS sitter han på 130.000 Frontline-aksjer og 250.000 Hafnia-aksjer, som samlet er verdt rundt 15 millioner.

Frontline-investeringen tar utgangspunkt i at dersom oljeproduksjonen stiger som forventet, så vil ratene til skipene som frakter oljen følge markant etter.

– For tankmarkedet er produksjon av olje viktigere enn forbruk, og Opec har signalisert reversering av kutt relativt raskt, sier Grove til E24.

Samtidig trekker han frem at de nåværende høye stålprisene øker skipsverdiene.

Nicolay Grove tok tidligere i år en gevinst på rundt 60 millioner kroner i Rec Silicon. I løpet av 2021 har millionene blitt fordelt på ulike Oslo Børs-aksjer.

For produkttankrederiet Hafnia, som også er et toppvalg hos Pareto, forklarer Grove kjøpet med en forventning om ubalanse i markedet for raffinerte produkter.

Mens rene oljetankskip frakter råolje, kan produkttankskip også frakte forskjellige typer raffinerte og uraffinerte petroleumsprodukter, deriblant bensin og forskjellige drivstofftyper, nafta og parafin. Det er også mulig å bruke disse skipene til flytende lagring.

– Snart skal alle ut og fly og da blir det ubalanse i raffinerte produkter. Trenger man unormalt mye jet fuel, så blir det også produsert mer av andre produkter som man ikke får avsetning på og må lagre. Jeg kjøper derfor produkttankrederier som Hafnia da både frakt og lagring vil bli aktuelt for disse, sier Grove.

Les på E24+

Er det igjen på tide å se på cruiseaksjene?

Frontline er favoritt

Hos Pareto er det Frontline som trekkes frem som favoritt, slik det også er blant flere av de andre meglerhusene som følger tanksektoren.

– Deres moderne flåte er akkurat det markedet vil ønske i 2022. Aksjen steg 150 prosent fra 2018 til og med slutten av 2019, og selv om 2020 aldri ble det noen forventet, genererte Frontline fortsatt et resultat per aksje på 2,13 dollar og betalte ut 1,2 dollar per aksje i utbytte. Selv om vi ikke venter at 2022 blir et bonanza-år, så tror vi at de neste 15 månedene vil vise noe av de samme trekkene, skriver analysesjef Haavaldsen.

DNB Markets er blant dem som ikke har en kjøpsanbefaling på Frontline-aksjen. Meglerhuset ligger inne med en hold-anbefaling, ifølge Bloomberg.

– Vi tror bunnpunktet i tankmarkedet er bak oss, men venter fortsatt ugunstige markedsforhold i noe tid mens volumene sakte kommer tilbake.

Pareto påpeker på sin side at «det føles litt tidlig» å oppgradere Frontline-aksjen til kjøp, men at de «ikke ønsker å være for sene».

Venter pengeflyt inn i aksjene igjen

Selv om tankmarkedet har ligget skadeskutt, har shipping som helhet gjort det knallsterkt i år.

Inntjeningen i sektorer som containerfrakt, gassfrakt og tørrlast har vært høy, som igjen har løftet shippingrelaterte børsindekser og bidratt til mye omtale og investorinteresse.

Den samme interessen så man for tankaksjer mot slutten av 2019 og begynnelsen av 2020. Først på grunn av store forventninger til at innføringen av utslippsreglene IMO 2020 ville være gullkantet og deretter på grunn av den tidligere nevnte priskrigen. Begge faktorene ble imidlertid slått ned av coronakrisen.

Tidligere analysesjef i Cleaves Securities, Joakim Hannisdahl, som nå leder et shipping-hedgefond, fremhever overfor E24 at han venter at kapitalstrømmene inn i tanksektoren vil komme tilbake «i løpet av kort tid».

Han har DHT, Okeanis Eco Tankers, Teekay og Euronav som sine foretrukne tankaksjer.

Les også

Frontline tapte 235 millioner kroner i andre kvartal

Populært hos «erfarne investorer»

Hos DNB Markets var Frontline i august blant de mest kjøpte aksjene hos kundene som er 50 år og over, omtalt som «erfarne investorer».

Hos nettmegleren Nordnet var det annerledes, ifølge handelsstatistikk.

– Shipping er eksplosivt og kursutslagene kan plutselig gjøre at flere private investorer også hiver seg på. Per i dag er ikke tankinteressen større enn vanlig, men dette kan fort bedre seg i takt med bedre fraktrater, sier Nordnet-økonom Mads Johannesen.

Folketrygdfondet meldte tidligere i september at det etter nye kjøp eier over fem prosent av de utestående Frontline-aksjene. Samlet kontrollerer fondet nå minst 9,8 millioner Frontline-aksjer verdt rundt 70 millioner kroner.

På spørsmål om hva som ligger bak investeringen og hva Folketrygdfondet tenker om tankmarkedet generelt, svarer kommunikasjonssjef Marika Burvald i en e-post at de «kan ikke kommentere enkeltinvesteringer eller porteføljeendringer».

Les også

Folketrygdfondet om investeringen i Bank Norwegian

Les også

Folketrygdfondet om Entra-nedsalget

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Investorenes aksjekjøp
  2. Tankskip
  3. Frontline
  4. Shipping
  5. Oslo Børs
  6. Olje

Flere artikler

  1. Vedder milliarder på tankskip etter markedskollaps

  2. Starter shipping-hedgefond i containerboomen: – Følger nøye med for å finne rett tid å gå short

  3. Pareto setter kjøpsanbefaling på Awilco LNG

  4. Fredriksen-rederi hardt straffet på børs: – Fortsetter å tro at Flex LNG er dypt underpriset

  5. Flex LNG snur fra minus til pluss