Raskt tankstup etter Suez-åpning

Tankskips inntjening ble sendt rett opp mens Suezkanalen var blokkert, men har allerede falt tungt tilbake. Nå rettes øynene mot Opec-møtet skjærtorsdag.

Illustrasjonsbilde av en oljetanker. Inntjeningen til disse er ofte utsatt for kraftige svingninger, noe som har vært spesielt tydelig det siste året.
Tankmarkedet
  • Anders Nybakken Kvale
Publisert: Publisert:

Skipsdramaet som utspilte seg den foregående uken ble en kortvarig glede for rederiene som frakter olje til havs.

Leieprisene på tankskipstypene Suezmax og Aframax, som gjerne seiler gjennom Suezkanalen, steg kraftig i spotmarkedet etter at containerskipet «Ever Given» satt seg fast på tvers av den sentrale fraktruten.

En potensielt lengre reise rundt Afrika for å levere oljen ville bundet opp skipskapasitet, men dette scenarioet falt i stor grad bort da Suezkanalen i Egypt ble åpnet igjen denne uken.

Les også

Norges Rederiforbund: Kan ta flere dager før køen er tatt unna

– Som forventet

Resultatet ble et lynraskt fall i fraktinntjeningen i tankmarkedet, med Suezmax-ratene ned til 14.000 dollar per dag og Aframax-ratene ned til 13.000 dollar per dag, ifølge oppdaterte tall tirsdag kveld. Det er henholdsvis 6.000 og 3.000 dollar lavere enn toppen forrige uke.

Det er rundt der inntjeningen lå før blokkeringen, som er et lavt nivå og rundt skipenes break-even, altså nivået som må til for å dekke driftskostnader og gjeldsforpliktelser.

– Det er en reaksjon på at Suezkanalen er åpen igjen og nå avventes det hva som skjer i markedet fremover, sier shippinganalytiker Anders Karlsen i Danske Bank til E24.

Flere av tankaksjene har fulgt utviklingen til ratene. Frontline-aksjen har falt 11 prosent på Oslo Børs i kjølvannet Suez-åpningen, noe mer enn den ble dyttet opp av blokkeringen gjennom forrige uke.

– Tøft nok som det er

Leieprisene for de største tankskipene, VLCC’er, er så vidt i pluss på rundt 1.000 dollar, etter å ha vært negative tidligere i år.

For rundt ett år siden lå disse ratene på 300.000 dollar per dag.

Nå venter tankaktører i spenning på det kommende møtet for Opec og dets samarbeidsland (Opec+) torsdag.

Her skal oljelandene diskutere veien videre for produksjonskuttene som ble inngått i kjølvannet av coronakrisen. Situasjonen har bidratt til mindre laster å frakte for tankrederiene og dermed langt lavere fraktinntjening.

Les også

Analytikere: Opec-økning ikke nok for bekmørkt tankmarked

– Opec-møtet vil kunne gi en pekepinn på hvor ting går videre. Hvis de løsner opp litt vil det kunne ha en positiv effekt på markedet. Så dette er det neste triggerpunktet, sier Karlsen i Danske Bank.

Flere eksperter venter at det nåværende kuttnivået forlenges, mens noen også øyner muligheter for ytterligere kutt.

– Det er tøft nok som det er nå, så hvis du får ytterligere kutt så vil det være negativt. Det kan kanskje trigge noe skraping av skip, men det er ikke sånn at man skraper seg til et godt marked over natten, forklarer Karlsen.

Det er svært få bestillinger av nye tankskip om dagen, altså en lav ordrebok i sektoren, samt forventninger om økt skraping av skip på grunn av den svake inntjeningen.

Dette trekkes også frem som positive triggere for det bekmørke tankmarkedet.

Les også

Oljeanalytiker tror Iran-olje kan gi dypere Opec-kutt

– Kan ta en til to måneder

Det var et containerskip som sperret Suezkanalen i nær en uke.

Containerfrakt til havs har vært en mye omtalt shippingsektor i år, ettersom fraktinntjeningen til skipene har skutt i været på grunn av mangel på containere i markedet, spesielt i Asia.

Analytiker Eirik Melle i Danske Bank sa til E24 da skipet fortsatt satt fast at han venter at situasjonen vil gi ringvirkninger for containerfrakten i en god tid fremover. Det selv om skipet løsnet like kjapt som det gjorde.

Melle følger blant annet bransjer som varehandel, transport og logistikk tett.

– Ringvirkningene kan gjøre at det tar en til to måneder før det er løst knyttet til forsinkelser i levering, tømming og retur, sier han.

Bransjeanalytiker Eirik Melle i Danske Bank.

– Bygget seg opp over tid

Etterspørselen etter varer er også høy, da coronakrisen og stimulipakker har gjort kjøpelysten stor.

– Det er et desperat behov for transport. Det medfører at det kjøres lastebiler fra Kina til Europa, sier Melle og omtaler det som «crazy».

Han forklarer det som har skjedd i markedet for containerfrakt frem til skipet satt seg fast slik:

– Det har bygget seg opp over tid. Da covid-19 var et faktum i fjor, kuttet rederiene kapasiteten kraftig og flåten var inaktiv. Men volumene kom kjapt tilbake på våren, og selv om skipene blir gjenaktivert så er det en tidsslagg som gjør at du ikke helt klarer å holde tritt. I tillegg har det vært flaskehalser i havnene, der smitterestriksjoner har gjort at de har gått på halv maskin.

Les også

Containertrøbbel kan gi dopapirmangel: – Man stoler for mye på Kina

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Tankmarkedet
  2. Shipping
  3. Oslo Børs
  4. Frontline
  5. Tankskip

Flere artikler

  1. Containerboom ga beste start på et shippingår siden finanskrisen

  2. Analytikere: Opec-økning ikke nok for bekmørkt tankmarked

  3. Fredriksen-topp om Opec-beslutning: – Skuffende

  4. Øyner tankopptur: – Nærmer oss slutten på en smertefull periode

  5. Containerboomen: Bestilt nye skip for 150 milliarder kroner i år