Turbulensen i Norwegian

Norwegian passerer nok en milepæl: Norsk dommer har godkjent selskapets redningsplan

Etter at en irsk dommer godkjente Norwegians redningsplan ble ballen sparket videre til Norge. Nå har kreditorene stemt ja til forslaget og dommeren i Oslo byfogdembete har godkjent planen.

Konsernsjef Jacob Schram (t.v.) og finansdirektør Geir Karlsen i Norwegian.

Frode Hansen
  • Marius Lorentzen
  • Hanna Ghaderi
Publisert:

Mandag kom Norwegian med en børsmelding der resultatene fra kreditoravstemningen i den norske konkursbeskyttelsen ble presentert.

Ifølge selskapet meldte rekonstruktør Håvard Wiker den 10. april at «rekonstruksjonsforslagene ble godkjent av et flertall av kreditorene i selskapet».

Her er det snakk om kreditorene som har meldt inn krav i den norske rettsprosessen.

I tillegg er det klart at dommer Leif Villars-Dahl i Oslo byfogdembete har godkjent (stadfestet) selskapets redningsplan.

– Vi er svært glade for denne viktige avgjørelsen. Når vi har passert de to største juridiske milepælene kan vi se frem til å fortsette arbeidet med å hente inn ny egenkapital, sier Jacob Schram i en pressemelding, konsernsjef i Norwegian, og legger til:

– Jeg er stolt over å lede et selskap som kjennetegnes av en helt enestående stå-på-vilje. Og jeg er samtidig svært takknemlig for at vi har fått avgjørende støtte for å kunne fortsette virksomheten vår, sier Schram.

Etter nyheten steg Norwegian aksjen 5,13 prosent på Oslo Børs, men den endte dagen ned 3,96 prosent.

Les også

Avgjørende dom for Norwegians fremtid: Irsk dommer sier ja til redningsplanen

Beslutningen i Oslo byfogdembete betyr at selskapet har fått godkjenning i begge konkursbeskyttelsesprosessene.

Gitt at beslutningene ikke ankes, kan Norwegian dermed gå videre i redningsoperasjonen, hente frisk kapital og gjenoppstå som «Nye Norwegian».

Norwegian venter selv at de vil kunne hente inn friske penger «i løpet av mai måned».

Norwegian søkte, og fikk innvilget, konkursbeskyttelse i både Irland og Norge på tampen av 2020. Det markerte starten på selskapets andre redningsoperasjon det siste året.

Kjennelsen kan ankes innen én måned fra i dag.

Les også

Norwegian skylder 380 norske kreditorer penger

Irsk dommer sa ja før påske

Fredag før påske, 26. mars, kom det til slutt en avgjørende dom i Irland. Da godkjente den irske dommeren i High Court, Michael Quinn, redningsplanen som Norwegian og selskapets irske rekonstruktør i KPMG har utarbeidet.

Den irske rettsprosessen har ligget først i løpet og Norwegian har lagt opp til at den norske rekonstruksjonen speiler den irske mest mulig.

Norwegian har også sikret seg at kreditorene som godtok forslaget i den irske rettsprosessen også ga fullmakt til at det ble stemt «ja» i den norske prosessen som følger.

Rent formelt må det også komme en dom i Oslo byfogdembete som bekrefter planen som ligger på bordet, slik at den kan gjennomføres også etter norsk lov.

Den irske dommen blir rettskraftig etter at en klageperiode på én måned har gått, altså ved utgangen av april.

I Irland godkjente dommeren forslaget om at 26. mai foreløpig er satt som datoen der Norwegian kan tre ut av konkursbeskyttelse og fortsette driften som et normalt selskap.

Les også

Norwegian-trafikken fortsetter å falle - fraktet 71.399 passasjerer i mars

Slik ser redningsplanen ut

Under en høring i Irland før påske kom det frem at Norwegian tror de vil ha totalt 3.300 ansatte etter restruktureringen.

Norwegian hadde på det meste 10.215 ansatte ved utgangen av 2018.

De viktigste punktene i redningsplanen til Norwegian er som følger:

  • Langdistansesatsingen med Boeing 787 Dreamliner legges ned
  • Antallet kortdistansefly (Boeing 737) skal mer enn halveres til 53 fly (50 i drift, 3 i reserve)
  • Total gjeld (brutto) skal reduseres til rundt 20 milliarder
  • Man skal fokusere på det norske og nordiske markedet, med ruter til de mest populære destinasjonene i Europa.
  • Det skal hentes inn 4,5 milliarder kroner i frisk kapital, fordelt slik: 400 millioner i emisjon mot eksisterende aksjonærer, inntil 2,6 milliarder fra nye investorer og inntil 1,875 milliarder i hybridkapital (hvorav staten stiller med 1,5 milliarder) 
  • Usikret gjeld får igjen 5 prosent dividende i kontanter og aksjer i Norwegian
  • De eksisterende aksjonærene blir i utgangspunktet sittende med 4,6 prosent av selskapet, kreditorer 25,4 prosent og nye investorer med 70 prosent – inkludert de gamle aksjonærenes eventuelle deltagelse i vårens planlagte emisjon
  • Konverteringskurs på gjeld til aksjer er 8,23 kroner, mens emisjonen kan bli priset rundt 6 kroner (ifølge E24s beregninger)
Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Turbulensen i Norwegian
  2. Norwegian
  3. Flyselskaper
  4. Luftfart
  5. Konkursbeskyttelse
  6. NAS

Flere artikler

  1. Avgjørende dom for Norwegians fremtid: Irsk dommer sier ja til redningsplanen

  2. Norwegians skjebne skal avgjøres i irsk rettssal: Ingen kreditorer motsetter seg redningsplanen

  3. Skjebnedager for Norwegians redningsplan: Venter dom neste fredag

  4. Norwegian øker emisjonen: Vil hente inntil seks milliarder

  5. Norwegian legger frem endelig redningsplan: 34.000 kunder får ikke full erstatning