Venter full knekk i shipping-vinner

Det brennhete LPG-fraktmarkedet kommer til å falle bratt innen mars neste år, advarer analysesjef. – Flyr for nærme solen.

Illustrasjonsfoto av LPG-skipet «BW Aries». Analysesjef mener nå at denne type skip vil være langt mindre lønnsomme for rederiene i neste års første kvartal.

BW LPG
  • Anders Nybakken Kvale
Publisert: Publisert:

Frakt av flytende petroleumsgass (LPG) er den klare vinneren blant de ulike shippingsektorene på tampen av året.

Inntjeningen til VLGC-skipene (svære gassfraktskip) i spotmarkedet er nå på sitt høyeste på fem år, drevet av sterk LPG-eksport i USA, ineffektivitet i flåten og høye LPG-priser i Øst-Asia.

Den siste tiden har flere meglerhus uttalt seg positivt til fremtiden for sektoren, både som shipping-marked og på børs.

Men som vanlig innenfor shipping er det gjerne store sprik mellom ekspertene.

Les også

Arvinger selger seg ut av grønn rakett etter byks på 300 prosent

Venter svært ratefall

Analysesjef Joakim Hannisdahl i Cleaves Securites kom tirsdag morgen med en ny analyse på LPG-shipping kalt «flyr for nærme solen», der han setter en full salgsanbefaling på sektoren.

– Vi ser nedsiderisiko inn i første kvartal 2021. Vi forventer at flåteineffektiviteten vil minke inn i første kvartal, som sammen med et potensielt fall på 13 prosent i amerikansk LPG-eksport kvartal over kvartal og fallende LPG-priser i Øst-Asia får oss til å vente et fall i ratene for VLGC-skip på 70 prosent til 30.000 dollar per dag innen mars, fremhever Hannisdahl.

Les også

Kraftig LNG-hopp på børs: Fredriksen-topp er positiv

Selskapenes cash break-even på frakten, nivået som må til for å dekke driftskostnader og gjeldsforpliktelser, er på rundt 20.000-25.000 dollar per dag.

Det påpekes samtidig at det er vanskelig å vite hvor lenge flåteinnefektiviteten vil vare, da forsinkelsene i den sentrale Panamakanalen forklares med høy trafikk, sesongmessig uklarhet og coronarelaterte problemer.

På lengre sikt er analysesjefen riktignok mer positiv på grunn av en lav ordrebok og ytterligere etterspørselsvekst, fremgår det.

Øyner bratt aksjenedside

Cleaves Securites har dekning på LPG-aksjene Avance Gas og BW LPG på Oslo Børs.

Disse to aksjene har begge steget markant i takt med det brennhete markedet, men nå mener Hannisdahl altså at det er på tide å komme seg vekk.

Avance Gas-aksjen får et kursmål på 30 kroner per aksje, mens den avsluttet til 42,16 kroner på Børsen mandag.

BW LPGs kursmål settes til 52 kroner per aksje, mens aksjen avsluttet til 63 kroner i går.

USA-noterte Dorian LPG har et kursmål på 10 dollar per aksje, mens den handles til 12 dollar i New York.

Les også

Analytiker øyner tapersektor i shipping neste år: – Ser ingen grunn til å kjøpe

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. LPG
  2. Avance Gas
  3. Dorian LPG
  4. Joakim Hannisdahl
  5. Oslo Børs
  6. BW LPG
  7. Shipping

Flere artikler

  1. Tallknuser venter børsras for Fredriksen og Fredly i shipping

  2. Trøim-rederi har hentet inn børsraset: – Bare en smakebit

  3. Oslo Børs-rederier satset milliarder på eksosrensing – så kollapset veddemålet

  4. Analytiker øyner tapersektor i shipping neste år: – Ser ingen grunn til å kjøpe

  5. Containerboom ga beste start på et shippingår siden finanskrisen