Norwegians rapporter

Norwegian tror Max-regningen krymper i år

Norwegians ferske konsernsjef er i full gang med å legge planene for hvordan Norwegian skal se ut i fremtiden. Samtidig har finansdirektøren regnet seg frem til at Max-regningen vil krympe i år, selv om det er høyst usikkert når flyene er tilbake i luften.

NY DUO: Jacob Schram (t.h.) begynte som ny konsernsjef i Norwegian 1. januar. Derfor lot han finansdirektør Geir Karlsen (t.v.) ta seg av pratingen om fjorårets resultater, mens han selv fokuserte på veien fremover.

Stian Lysberg Solum
  • Marius Lorentzen
Publisert:

– Det blir ikke de tapene som vi hadde i 2019 slik det ser ut nå og selv om vi må leie inn reservefly til sommeren. Det gjelder både på Max og langdistanse, sier finansdirektør Geir Karlsen til E24.

1,75 milliarder kroner. Det er ekstraregningen Norwegian opplyser at de måtte ta i 2019 for at 18 Max-fly sto på bakken fra mars og utover (1 milliard), og for de vedvarende problemene med Rolls-Royce-motorene på Dreamliner-flyene (750 millioner).

Torsdag presenterte Norwegian resultatene for fjerde kvartal og 2019. Resultatene var noe svakere enn analytikerne ventet og aksjemarkedet sendte aksjen ned 4,6 prosent, etter to dager med opptur før regnskapet kom.

Norwegian har i tillegg til problemene med flyene brukt mye tid og ressurser på omstruktureringen av selskapet, som virkelig startet med Focus2019-programmet. Det ga 2,3 milliarder i besparelser i fjor og nå er man i gang med Next-programmet som skal gi ytterligere forbedringer.

Les også

Norwegian vil kutte mer kapasitet i 2020

– Vi snakker om 277 ulike initiativ i dette programmet hvorav 40 er gjennomført (...) Jeg har sett mange slike programmer i mine 30 år i næringslivet, men dette er det beste jeg har sett. Her følger vi gjennomføringen tett opp i en ukentlig syklus, forklarte konsernsjef Jacob Schram da han fortalte om Next.

– Vi har gjort en massiv gjennomgang av rutenettet i 2019 og vi kutter totalt 70 ruter, 50 på kortdistanse og 20 på langdistanse, forklarte finansdirektør Geir Karlsen og fortsatte med å forklare hvordan baser er lagt ned og slått sammen for å kutte kostnader.

Mens ulønnsomme og marginale ruter er kuttet og andre kostnader er tatt bort, regner Norwegian likevel med litt høyere enhetskostnader neste år.

I fjerde kvartal falt omsetningen med syv prosent, mens kapasiteten ble kuttet 19 prosent. Samtidig falt kostnadene med 13 prosent.

– Ideelt sett skulle kostnadene falt tilsvarende, men det er vanskelig å få til en like rask kostnadsreduksjon med de store kapasitetskuttene vi har tatt. Dette er et stort fokusområde internt fremover, men det er normalt med en liten tidsforsinkelse, sa Karlsen.

Fortsatt usikkert

Krisen i Norwegian slo for alvor inn i 2018 og det året endte med et underskudd på 2,49 milliarder før skatt. I fjor ble dette bedret til et underskudd på 1,69 milliarder.

Uten Max- og Dreamliner-regningene på 1,75 milliarder hadde situasjonen i fjor altså ikke ha vært så ille.

Dette er imidlertid en mager trøst. Problemet til Norwegian er at motorproblemene på Dreamliner «i hvert fall» vil vare ut 2020, ifølge finansdirektøren.

I tillegg er det ingen som vet sikkert når Boeings 737 Max-fly vil komme i luften igjen. De ble satt på bakken etter de to fatale ulykkene i Indonesia og Etiopia i fjor, og tidspunkt for returen av flyet har gjentatte ganger blitt skjøvet på.

Norwegian trodde opprinnelig at de kunne komme i luften igjen til påsken i år, men det blir det ikke noe av. Nå tror Norwegian det kan skje i september.

I tillegg til de 18 flyene Norwegian rakk å motta før flytypen ble satt på bakken har selskapet 14 fly som er produsert og parkert hos Boeing.

– Vi har rundt 40 færre fly enn vi opprinnelig planla for (...) Etter planen skal Boeing også levere 16 Max-fly til i år. Jeg tror det er helt urealistisk, men det er det Boeing er kontraktforpliktet til å levere, sa Karlsen under sin presentasjon.

Les på E24+ (for abonnenter)

Dette kan være en sjeldent god mulighet å kjøpe Norwegian på en svak dag

Rekker å planlegge seg til en billigere sommer

Hvis man legger til grunn at Max-flyene kommer tilbake i trafikk i september, vil de bli stående på bakken omtrent like lenge i år som i fjor.

Men man kan ikke dermed legge til grunn av Norwegians «Max-regning» vil ende på en milliard i år også. Den vil bli lavere, ifølge finansdirektør Geir Karlsen.

– Det er ikke så enkelt. Når vi sto her i fjor ble flyene satt på bakken på svært kort varsel og vi måtte raskt finne en løsning for både påsken og sommersesongen. Nå har vi hatt mye bedre tid på oss til å lage en Plan A, B og C, så vi er mye bedre forberedt, sier Karlsen til E24.

Først trodde Norwegian og bransjen at flyene kunne komme tilbake i trafikk i fjor høst. Så uttalte Karlsen før jul at Norwegian regnet med å ha Max-flyene i luften til påske.

– Vi trodde ikke dette skulle vare så lenge. Det litt frustrerende var at både FAA og EASA sa de trodde flyet skulle være klart tidligere., sier Karlsen

Les også

Norwegian vurderer Airbus etter Max-krisen: – Det går en smertegrense

Forhandler med Boeing – Har avtale med Rolls-Royce

Geir Karlsen påpekte at man nå nærmer seg 12-månedersmerket, der selskapet med kontrakten i hånd kan kansellere fly hos Boeing. Norwegian bestilte 100 Max-fly og har altså fått 18 så langt.

Om Norwegian faktisk gjør det eller ikke, gjenstår å se. Selskapet er fortsatt i forhandlinger med Boeing. Selv om flere andre flyselskap globalt har blitt enige med Boeing, vil ikke Norwegian si noe om fremdrift eller tidspunkt før en avtale er klar.

Hva Norwegian kan få i erstatning fra Boeing og når det kan skje er fortsatt uklart.

Ettersom man i september vil være ferdig med den viktige sommersesongen og vil være på full fart inn i lavsesongen på vinteren, ønsker flyselskapene i utgangspunktet ikke å ha så mange fly om vinteren.

– Har dere noen fleksibilitet på tidspunkt for leveranser av de resterende Max-flyene, med tanke på behovet til neste vintersesong?

– Det er en del av forhandlingene, men det er «moving target». Hvis ikke vi får inn fly til sommeren, så trenger vi mindre og mindre fly utover høsten. Da kunne vi sagt at vi ikke vil ha dem før neste sommer., sier Karlsen og fortsetter:

– Samtidig har vi fleksibiliteten at vi kan velge hvor mange 737–800 NG vi selger (flytypen som Norwegian har i flåten i dag, journ.anm.). NG-markedet er veldig sterkt fortsatt. Vi tror når Max er tilbake vil verdiene komme ned. Så vi har sett på muligheten for å selge en del NG og lease tilbake på korte leaser, slik at vi sikrer verdien.

Les også

Norwegian varsler mulig norsk skattesmell på 856 mill.

Situasjonen med Rolls-Royce er annerledes. Der har Norwegian fått på plass en kompensasjonsavtale, uten at noen vil snakke offentlig om detaljene.

Kompensasjon til tross, det er likevel Dreamliner-fly som står på bakken fordi motortypen må hyppigere inn til service.

Norwegian har 37 Dreamliner-flåten nå hvorav 25 er ute og flyr til enhver tid. Dermed står 12 stykk av milliardflyet på bakken om dagen. Selskapet planlegger å ta leveranse av fire til fra Boeing i år.

– Vi planlegger en sommerproduksjon på 32 fly med 41 fly i flåten. Det sier noe om hvor stort problemet er. Samtidig har vi brukt mye tid med Rolls-Royce for å få til en avtale, som vi nå har hatt på plass, sier Karlsen.

– Får dere betalt erstatning fortløpende for merkostnadene som dere pådrar dere eller har dere bare gjort opp for historiske forhold?

– Det er en kombinasjon av begge deler, sier Karlsen.

– Vi har syv fly parkert til enhver tid gjennom vinteren og de er dekket av en kompensasjon med Rolls-Royce. Nå er vi også egentlig enig om resten av 2020. Så vi er sikret en forutsigbarhet. Skulle det bare bli 30 er det en automatikk av vi kan hente to wetlease, sier Karlsen

Les også

Norwegian-sjefen må klare seg uten Max: Vil ikke kansellere sommerbilletter

– Passer på likviditeten

En utfordring for Norwegian forrige vinter og denne vinteren er likviditeten. For et år siden begynte selskapet virkelig å merke presset fra kredittkortformidlerne som strammet inn.

Selskapet fikk ikke lenger utbetalt pengene som kundene hadde kjøpt billetter for like fort.

Norwegian står likevel i en bedre posisjon nå enn for ett år siden. Selskapet venter å få inn en milliard kroner fra salg av fly i løpet av første kvartal.

– Har dere fått inn noen penger fra flysamarbeidet (Joint Venture) dere inngikk med det kinesiske selskapet i høst?

– Nei, det er det vi jobber med nå. Alle avtalene er signert og vi jobber med det. Vi har finansiert mye av PDP (forskuddsbetaling på nye fly, journ.anm.) i forkant med noen andre, så mye av 2020 er dekket. Nå er vi i dialog med Joint Venture-partneren og Airbus for en finansieringspakke, sier Karlsen.

– Det blir ikke noe kontanteffekt for oss i første kvartal, men kanskje i andre, legger han til.

Han legger også til at de også får en ny og stor kredittkortformidler inn i systemene sine på mandag – Intesa Sanpaolo:

– Når de kommer i gang gir det øyeblikkelig likviditet. Det er svært viktig for oss, sier Karlsen.

– Dere har valgt å droppe reparasjonsemisjonen som ble varslet før jul fordi aksjekursen er for lav. Dermed går dere glipp av 280 friske millioner. Hvor stram er likviditeten nå?

– Vi passer godt på likviditeten. Vi har i praksis seks uker igjen av lavsesongen nå og vi går inn i en periode der man er lønnsom og da går det seg forhåpentligvis til, sier Karlsen

– Vi får ikke rep-emisjon, men vi får inn innløsere, så det hjelper til. Vi ser også at tiltakene vi tok i fjor har gjort at vi har fått tilbake litt av tilliten til de to innløsere vi har hatt slik at de har økt kreditten noe., sier Karlsen videre.

Her kan du lese mer om

  1. Norwegians rapporter
  2. luftfart
  3. Luftfart
  4. Norwegian
  5. Rolls-Royce
  6. Airbus
  7. Boeing

Flere artikler

  1. Norwegian-sjefen: Håper å lande Max-erstatning før nyttår

  2. Norwegian-sjefen må klare seg uten Max: Vil ikke kansellere sommerbilletter

  3. Norwegian-aksjen faller på Oslo Børs

  4. Annonsørinnhold

  5. Dårlig nytt for Norwegian: Boeing varsler ny 737 Max-utsettelse

  6. Norwegian kansellerer kjøpet av 97 Boeing-fly og tar rettslige skritt