Samleindeks for tørrlastmarkedet faller tungt onsdag

Utviklingen i Baltic Dry-indeksen sender flere tørrlastrederier rett ned på Oslo Børs. 

Baltic Dry-indeksen fikk mye oppmerksomhet fordi den varslet finanskrisen i 2008.

Foto: Roslan Khasawneh Reuters
Publisert:

På Oslo Børs får flere av tørrbulk-aksjene gjennomgå onsdag ettermiddag.

Golden Ocean Group er den fjerde mest omsatte aksjen på Børsen og faller hele 5,73 prosent til 53,50 kroner ved 14.30-tiden.

Samtidig faller Star Bulk 3,14 prosent, mens Jinhui Shipping er ned 5,03 prosent. Belships-aksjen på sin side stiger 2,92 prosent.

– Fall i jernmalmprisene

Danske Bank-analytiker Anders Redigh Karlsen peker på at Baltic Dry-indeksen faller tungt onsdag.

– Det tror jeg har en sammenheng med et fall i jernmalmprisene, forklarer Karlsen overfor E24.

Baltic Dry-indeksen, som viser hvor mye skip som frakter tørrlast tjener i snitt, er ned syv prosent til 2.014 poeng, ifølge The Baltic Exchange onsdag, skriver Infront TDN Direkt.

  • Capesize-segmentet faller hele 11,6 prosent onsdag.
  • Panamax er ned 0,5 prosent.
  • Handysize og Supramax stiger henholdsvis 0,6 og 0,1 prosent.

Capesize er en betegnelse på lasteskip som opprinnelig var for store til å passere gjennom Suezkanalen. De kan normalt bære 150.000 dødvekttonn.

– Vanskelig å si om det vedvarer

Tørrlast-indeksen har hatt en voldsom oppgang den siste tiden, som har sendt Golden Ocean og Star Bulk opp henholdsvis 16 prosent og 27 prosent på Oslo Børs den siste måneden.

Les på E24+ (for abonnenter)

Er den skyhøye Baltic Dry-indeksen en eksakt værhane?

Siden midten av juni har indeksen doblet seg fra nivåer på rundt 1.000 poeng.

– Det er vanskelig å si om dette vedvarer. Når det har steget såpass mye som det har gjort blir det ofte en korreksjon etter hvert, sier Karlsen.

Analytikeren forklarer at noe av oppgangen den siste tiden har vært drevet av prisene på jernmalm som har steget ganske mye. På bakgrunn av dette mener han at aktører har vært interessert i å kjøpe og frakte malm i tro om at det blir dyrere i morgen.

– Nå er litt motsatt og det ventes billigere priser i morgen. Da venter man med å kjøpe til det blir billigere og da kan det få en innvirkning på markedet, avslutter Karlsen.