Oljeanalytiker skal kopiere Vistin Pharma-strategi for hedgefond i London

Tidligere DNB Markets-analytiker Kenneth Tveter forlot legemiddelskapet Vistin Pharma nærmest tomhendt. Nå skal han bruke kunnskapen sin om det nye IMO 2020-regelverket til å tjene penger i utlandet. 

LUKTER SVOVEL: Tidligere DNB Markets- og Vistin Pharma-analytiker Kenneth Tveter skal tjene penger på shippingbransjens omveltninger i London.

NTB scanpix Vistin Trading
Publisert:

DNB Markets tidligere oljehode, Kenneth Tveter, har beveget seg videre etter en kort bråstopp på karrieren.

Tveter ble hentet inn fra DNB Markets til det børsnoterte legemiddelselskapet Vistin Pharma i fjor. Planen var å bygge opp et eget tradinghus for energiderivater, men oppholdet ble kortvarig.

Da tradinghuset ble lagt ned rett etter nyttår forsvant Tveter ut av Vistin Pharma med en slikk og ingenting.

Oljekontraktene han inngikk med kollega Torbjørn Kjus, som i korte trekk spiller på økende prisforskjell mellom tung og lett olje inn mot det nye IMO 2020-regelverket i skipsfarten, ble derimot værende i legemiddelselskapet.

Nå har Tveter gått i gang med en lignende investeringsstrategi for et hedgefond i London.

– Jeg kan bekrefte at jeg er i en prosess med å hente inn penger til et dedikert IMO-fond under det etablerte hedgefondet Svelland Capital i London, sier Tveter til E24.

Hedgefond tror Vistin veddet for tidlig

Hedgefondets sjef, Tor Svelland, sier til E24 at han har tro på både Tveter og ideene hans fra tiden i DNB og Vistin Pharma – selv om ikke alt gikk etter planen.

– Det var nok litt tidlig å sette posisjoner i oljemarkedet med tanke på kortsiktige svingninger, men jeg har stor tro på investeringscaset, sier Svelland, som har bakgrunn fra selskaper som Goldman Sachs og Trafigura.

Svelland Capital har siden opprettelsen i 2016 fokusert på råvareaksjer og futures-kontrakter på frakt, jernmalm og olje. Nå skal det eksisterende fondet «Svelland Global Trading Fund» komplementeres med det nye fondet «IMO 2020 Direct Exposure», som gir investorene direkte eksponering mot relevante futures-kontrakter i oljemarkedet.

– Vi tilbyr investorer som tror på IMO 2020-caset å gå inn i et fond istedenfor å sitte i markedet selv. Folk i industrien, for eksempel skipsredere, kan også bruke fondet til å hedge mot dyr bunkersolje, sier Svelland.

Les på E24+ (for abonnenter)

Et merkverdig drama har gjort Vistin Pharma til et helt unikt veddemål

Vedder på IMO 2020

Helt siden tiden i DNB Markets har Tveter og tidligere kollega Torbjørn Kjus spådd mangel på diesel i forbindelse med skjerpingen av skipsfartens utslippsregler.

Den internasjonale skipsfartsorganisasjonen IMO bestemte i 2016 å redusere maksgrensen for svovel i drivstoff fra 3,5 prosent til 0,5 prosent.

Innskjerpingen, som trer i kraft 1. januar 2020, forventes å få konsekvenser i oljemarkedet fordi etterspørselen etter ulike produkter endres. Når rederiene blir nødt til å bytte drivstoff i mangel på installert renseteknologi, vil det mest sannsynlig legge press på raffineriene.

Kenneth Tveter skal hente penger til London-baserte Svelland Capitals IMO 2020-fond.

Neil Hall EPA

Det internasjonale energibyrået tror endringene vil føre til økt etterspørsel etter marin gassolje, et diesellignende drivstoff med lavt svovelinnhold. Det kan igjen føre til et prishopp på diesel, ifølge byråets rapport.

Konsulentselskapet PK Verleger tror prishoppet kan føre til finanskrise.

Det er disse omveltningene Tveter og Svelland Capital vil tjene penger på.

Hjelper verdens største bulkrederi

Tveter forteller at han møter stor interesse for IMO 2020 ute i finansmarkedet.

– Jeg jobber også som rådgiver for Henning Oldendorff, eier av verdens største bulkrederi. Det er stor interesse for temaet fordi det er en unik investeringsmulighet, sier Tveter.

Kollapsen i oljeprisen i fjor høst gjorde det imidlertid tyngre enn ventet for Tveter å hente inn penger til det nyetablerte tradinghuset Vistin Trading.

Etter jul kom nyheten om at selskapet skulle avvikles – og at Tveter måtte finne på noe nytt å gjøre.

Før den tid fikk han og Torbjørn Kjus inngått et veddemål på økende prisforskjell mellom oljeproduktene «ICE Gasoil» og «Sing380». Til nå har veddemålet gitt Vistin Pharma et urealisert tap på rundt 80 millioner kroner.

Til tross for tapet har Vistin Pharmas styre og ledelse fortsatt troen på veddemålet, som utviklet seg positivt for første gang i årets første kvartal.