KRISETID: Norwegian-sjef Jacob Schram frykter for framtida.

Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
Kommentar

Nå handler det om hvorvidt vi skal ha ett eller to store flyselskaper i Norge

Husker du hvordan det var å fly i Norge før Norwegian? Da vil du ikke like det som kommer etter.

  • Gard L. Michalsen
    Sjefredaktør for E24 og Dine Penger
Publisert:

Norwegian har rundt 80 milliarder kroner i gjeld, svak likviditet og en meget anstrengt økonomisk situasjon. Det er selskapets eget ansvar og «skyld».

Samtidig har coronasituasjonen kommet på verst tenkelige tidspunkt: Selskapet står midt i en opprydding og var på vei mot lønnsomhet, til tross for både Dreamliner-trøbbel og 737 Max på bakken.

Så lammet viruset hele verdensøkonomien.

Og kanskje særlig en tungt belånt flybransje.

DET STÅR OM uker, ikke måneder. Det var budskapet fra Norwegian-sjef Jacob Schram fredag – altså for snart en uke siden. Selskapet har permittert over 7000 ansatte og satt de fleste flyene på bakken.

De siste dagene har regjering og Stortinget kommet med flere krisepakker. Blant annet vekket Statens obligasjonsfond til live. Men SAS, Norwegian og Widerøe kommenterte raskt at de neppe var aktuelle for ordningen.

Til gjengjeld har Sverige og Danmark, som fortsatt er aksjonærer i SAS, stilt opp med tre milliarder svenske kroner i lånegarantier til flyselskapet.

Budskapet fra Norwegian tirsdag kveld er klart: – Vi trenger tilsvarende hjelp fra norske myndigheter.

TIRSDAG MORGEN BLE det spekulert i om staten kunne være en aktuell aksjonær for Norwegian. Det er neppe noen særlig aktuell løsning.

Norwegian er avhengig av gode eiere som kan ta risiko. Skulle regjeringen skyte inn store penger gjennom en emisjon, vil prisen bli så lav at staten blir majoritetseier. Det er neppe ønskelig for noen av partene.

Tvert i mot går Jacob Schram tirsdag langt i å si at selskapet trenger en tilsvarende ordning som SAS får fra våre naboland:

– Vi er glade for at regjering og storting har sagt de vil gjøre alt som er nødvendig for å redde norske selskaper og norske arbeidsplasser gjennom denne krisen og vi håper nå at det raskt kommer tilsvarende tiltak for Norwegian i form av en kredittfasilitet.

DET ER IKKE vanskelig å finne grunner som taler mot å hjelpe Norwegian. Hvorfor skal vi hjelpe et selskap som snart går konkurs, og som kan takke seg selv?

Spørsmålet er lett å ty til, men ikke mer riktig av den grunn. Og våre naboland er kanskje det beste argumentet for det:

SAS er fortsatt ikke i den samme akutte likviditetskrisen som Norwegian (men kommer dit snart). Like fullt har to forskjellige land allerede blitt enige om en krisepakke. Historien om et Norge som bruker lang tid på krisepakkene fortsetter.

Dessuten er situasjonen for flyselskaper den samme som for annet næringsliv: Denne situasjonen kunne ingen forutse. Når myndighetene vedtar en full nedstengning av samfunnet, må man stille opp for selskapene som lider.

KOM MED ET SMIL: Bjørn Kjos har ikke like mye å smile for i disse dager, men i 18 år har hans humør vært en av Norwegians sterkeste merkevarer.

Bjørn Aslaksen

DETTE ER OGSÅ en god anledning til å minne om situasjonen i norsk luftfart før Norwegian. SAS hadde fått lov til å kjøpe opp Braathens, og som eier av Widerøe hadde selskapet full kontroll over markedet.

Det kostet en halv formue å fly fra Nord-Norge til Oslo. Du fikk ikke kjøpe enkeltbilletter. Og papirbilletten var så verdifull at du måtte betale for å skrive ut en ny.

Etter Bjørn Kjos og Norwegian sin entré for 18 år siden har både konkurransen og prisene blitt en helt annen. Det er mulig for folk flest å fly – både til Oslo og videre ut i verden. Til en brøkdel av gamle dagers priser.

SKULLE NORWEGIAN GÅ under, og ingen tør å plukke opp hansken, er det lett å se for seg hva som vil skje. Dyrere flybilletter. Dårligere tilbud. Og ingen norskeide, store flyselskaper.

Ja, det blir svensk alt sammen.

Og atter en gang dyrere å fly fra Tromsø til Oslo enn Oslo til New York.

DET KAN KOSTE mye å redde Norwegian.

Men alternativet er mye verre.

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian
  2. Flyselskaper
  3. Jacob Schram
  4. Bjørn Kjos

Flere artikler

  1. Norwegian trygler om statlig hjelp: Har gitt et tall til Erna

  2. Parat: – Avhengig av å ha norske selskap i luften etter krisen

  3. Norwegian ber om samme støtte som SAS får

  4. Annonsørinnhold

  5. Norwegian med forsvarstale for egen redningspakke: – Passasjerene legger igjen 18 milliarder årlig

  6. SAS, Widerøe og Norwegian i villrede: Vet ikke om redningspakken gjelder for dem