Én måned til Flyr skal på vingene: – Vi er der vi skal være
Fire flyselskaper har blitt til tre, og nå er Erik G. Braathens nye flyselskap Flyr i gang med billettsalget.
– Vi kribler etter å komme i gang. Dette er kjempespennende, og det er en stor dag, sier Flyr-sjef Tonje Wikstrøm Frislid.
Mandag åpnet det nye flyselskapet delvis opp billettsalget. Enn så lenge er det kun tilgjengelig for kunder som abonnerer på selskapets nyhetsbrev – rundt 10.000 personer, ifølge Flyr.
Forhåndssalget vitner om stor interesse, ifølge Wikstrøm Frislid.
– Vi er der vi skal være, slår hun fast.
Vil ikke flytte arbeidsplasser til utlandet
Flyr-sjefen har stor tro på «den norske Flyr-modellen», og mener det kan være en stor fordel å starte opp noe nytt i en bransje som har slitt særlig under coronapandemien. Hun viser til kundesenteret på Flyr-kontoret i Oslo som et eksempel på hvordan selskapet skiller seg fra konkurrentene.
– Der har vi norske ansatte som svarer på norsk, og det er ikke så mange som har kundesenter i Norge lenger. De fleste er flyttet til lavkostland, men vi satser lokalt når det gjelder alle ansatte, alle blir direkte ansatt i selskapet.
– Vi starter opp uten gjeld og med enkle, effektive systemer. Dette gjør at vi kan ha en lett og effektiv organisasjon. Samtidig er det unikt for oss at vi kan bygge fra grunnen, det er utvilsomt et stort fortrinn, sier hun.
Åpningsturen Oslo-Tromsø er satt til 30. juni.
Flyr starter billettsalget i mai: Første fly går til Tromsø 30. juni
– Vi skal drive fornuftig
Hun mener at Flyr skal være et «litt annerledes flyselskap», og forsikrer om god ivaretagelse av både ansatte og kunder.
– Selvfølgelig skal vi være konkurransedyktige på pris, men vi skal drive fornuftig også. Så lenge vi får konkurrere på like vilkår er vi absolutt konkurransedyktige og tilbyr et produkt kundene vil ha.
Nesten alle «Flyr» til First House: Spiller sentral rolle i kampen om luften
Hun ønsker imidlertid ikke å kommentere nyheten om at det ungarske flyselskapet Wizz Air stanser satsingen på innenriks flytrafikk i Norge – bare syv måneder etter oppstarten i november i fjor.
– Vi ønsker å representere noe nytt og positivt i luftfarten og skal støtte opp om den norske modellen ved å motvirke trenden vi har sett de siste årene, hvor utflytting av arbeidsplasser til lavkostland, bruk av bemanningsselskaper og driftslisenser utenfor Norge og Skandinavia har blitt den nye normalen, sier toppsjefen.
OSM Aviation rekrutterer piloter for Flyr
Starter forsiktig
Det er investor og tidligere Norwegian-styreleder Erik Braathen som står bak Flyr, som ble lansert uten et navn i oktober i fjor. Det skjedde samme dag som den ungarske lavprisgiganten Wizz Air annonserte sitt kortvarige inntog på norsk innenriks.
Flyr er nå i gang med å ta opp kampen mot SAS, Norwegian og Widerøe, og de andre flyselskapene som opererer i det norske markedet.
Både Wikstrøm Frislid og Ramdahl påpeker at de vil «starte forsiktig», særlig utenlands.
EU-kommisjonens anbefaling om at fullvaksinerte, som har vaksinepass, bør slippe krav om testing og karantene ved reiser mellom EU-land, får ikke Flyr-sjefene til å ta av riktig enda.
– Vi er trygge på at vi skal fly det vi har satt opp nå, men vi kan skalere opp hvis det er hensiktsmessig, forteller Wikstrøm Frislid, men påpeker at det «avhenger av hva myndighetene åpner opp for» i tillegg til smittesituasjonen i Europa.
– Vi har alle de ansatte vi trenger gjennom sommeren for oppstarten, også rekrutterer vi løpende for eventuell vekst videre. Mange er interesserte, det ser vi både når det gjelder rekruttering og kapitalinnhenting, sier Flyr-sjefen.
Flyr ble notert på Oslo Børs-markedsplassen Euronext Growth 3. mars og tok raskt av med en markedsverdi på en snau milliard kroner og 600 millioner i frisk kapital.
Selskapet planlegger å ha rundt 350 ansatte innen utgangen av året.
Det er ikke sikkert Wizz Airs mageplask bare er godt nytt for flyaksjene
Her kan du lese mer om
Flere artikler
Flyr starter billettsalget i mai: Første fly går til Tromsø 30. juni
Her kommer det første flyet til Flyr: – Nå kribler det i hele kroppen
Flyrs første tur gikk i rute: – Vet vi har litt å jobbe med
Hans nye flyselskap er klar for takeoff. Selv liker ikke milliardæren å fly
Flyr ventet på Ernas åpningsplan: Nå oppdateres planene