Turbulensen i Norwegian

Analytiker: Norwegians langdistanse-stopp bra for SAS

SAS får mindre konkurranse på langdistanse, men det er fortsatt ikke nok til å stanse pengene fra å renne ut for flyselskapet på denne typen reiser, mener ekspert.

Det er ikke klart hvem som skal ta over som SAS’ nye toppsjef etter at Rickard Gustafson meldte sin avgang tidligere denne uken, men flyselskapet har startet letingen.

Johan Nilsson/TT / TT NYHETSBYRÅN
  • Anders Nybakken Kvale
Publisert:

– Det var ikke uventet, men en positiv nyhet for SAS i en meget vanskelig tid, skriver flyanalytiker Jacob Pedersen i Sydbank i en fersk oppdatering.

Han viser til at Norwegian-beslutningen om å droppe langdistansesatsingen, betyr at SAS får en mindre konkurrent på direkte langdistanseruter fra de nordiske landene.

– Det bør hjelpe SAS’ inntjening på disse rutene, skriver den danske flyanalytikeren.

SAS-aksjen stiger litt torsdag, mens Norwegian-aksjen faller åtte prosent.

Les på E24+

Norwegians plan verdsetter aksjen til 8 kroner, pluss en liten rettighet

– Kan ikke kompensere for annen motvind

Pedersen er imidlertid usikker på hvor kjapt markedet for langdistansereiser vil hente seg inn etter coronakrisen – samt hvordan reisemønsteret blir i fremtiden.

Han beholder en salgsanbefaling på SAS-aksjen.

Flyselskapet har som en rekke andre blitt brutalt rammet av viruspandemien og de påfølgende reiserestriksjonene.

Bare i sitt regnskapsmessige fjerde kvartal tapte det 10,6 milliarder kroner.

– Vi forventer ikke at lettelsen i langdistansekonkurransen på noen måte kan kompensere for annen motvind. Kommentarer fra flere større, hjemlige selskaper indikerer at forretningsreiser kan falle med 20 til 50 prosent i fremtiden, skriver Pedersen.

– Vi øyner at færre langdistanseflyginger kan senke SAS’ inntekter med mellom 5 og 8 milliarder svenske kroner årlig, som altså er potensielt langt mer enn det nåværende spareprogrammet på fire milliarder svenske kroner, fortsetter han.

– Veldig kritisk tidspunkt

Markedsverdien til SAS er på i overkant av 12 milliarder kroner.

Pedersen mener SAS-aksjen for øyeblikket viser at markedet forventer verdiskapning for aksjonærene i fremtiden.

Dette har analytikeren riktignok «vanskelig å se at vil materialisere seg innenfor overskuelig fremtid».

– Rickard Gustafsons avskjed på mandag kommer også på et veldig kritisk tidspunkt og gjør ikke arbeidet med å gjenreise er sterkt og konkurransedyktig SAS lettere i de kommende kvartalene, skriver Pedersen.

Han mener aksjekursen reagerte for mildt da SAS-sjefens avgang ble kjent.

– Det vitner om at investorer i SAS-aksjen ikke ser på virkeligheten og handler aksjen på håp om gjenåpning. Til tross for en veldig dyr prising kan det i perioden gi motvind til vår salgsanbefaling, påpeker analytikeren.

Les også

Flyanalytiker: – Norwegian gjør helt rett i å droppe langdistanse nå

– Vil være en overraskelse

Pedersen noterer seg også Norwegians henvendelse til regjeringen om statlig krisehjelp.

I planen sin vil også Norwegian ha støtte fra regjeringen, og har «nylig sendt en ny henvendelse til den norske regjeringen om mulig statlig deltagelse basert på den nye forretningsplanen».

– Vi har fått en søknad fra Norwegian og vurderer henvendelsen sammen med våre rådgivere, sier næringsminister Iselin Nybø i en e-post til E24.

Hun har tidligere avslått flyselskapet ønske om statlig hjelp.

– En statlig norsk eierandel vil være en overraskelse. Den norske regjering har inntil nå ikke indikert stor lyst til å hjelpe Norwegian, selv om de siste meldingene har vært mer positive. En norsk eierandel i Norwegian vil skape et helt nytt motsetningsforhold mellom den norske stat og SAS. Det har vi vanskelig å se at vil være en fordel for SAS, skriver Pedersen i Sydbank.

Hør dagsfersk episode av E24-podden.

Les også

Milliardgevinst for shortere i Norwegian og SAS i år

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Turbulensen i Norwegian
  2. Sydbank
  3. Norwegian
  4. Flyselskaper
  5. Oslo Børs
  6. Scandinavian Airlines (SAS)

Flere artikler

  1. Nær to av tre Norwegian-aksjer eies nå av skandinaver

  2. Boc Aviation dumper 39 millioner Norwegian-aksjer

  3. Norwegian vil øke flåten igjen – på ett vilkår

  4. Annonsørinnhold

  5. Næringsdepartementet vurderer ny Norwegian-søknad

  6. Leasinggigant har solgt 156 millioner Norwegian-aksjer