Analytiker tviler på norsk deltagelse i SAS-redning: – Ville blitt veldig overrasket

Næringsdepartementet har hyret eksperthjelp for å «ivareta statens interesser» i det kriserammede flyselskapet. Flyanalytiker tror ikke det betyr at Norge kjøper seg inn i SAS igjen.

KJEMPER FOR Å OVERLEVE: SAS må få både kreditorer, investorer og ansatte med på en omfattende kriseløsning.
  • Asgeir Aga Nilsen
  • Kjetil Malkenes Hovland
  • Svein Olav Sæter
  • Eivind Bøe
Publisert: Publisert:

Torsdag kom nyheten om at Næringsdepartementet får bistand fra finansielle og juridiske rådgivere i forbindelse med SAS-krisen.

Den norske staten har stilt opp som lånegarantist for SAS, og er dermed indirekte en kreditor som nå blir en del av forhandlingene om flyselskapets fremtid.

Selv har SAS skissert at selskapet må kutte gjelden med 20 milliarder svenske kroner ved at lånene gjøres om til aksjer. I tillegg vil selskapet hente 9,5 milliarder i ny kapital fra investorer.

Flyanalytiker Jacob Pedersen i danske Sydbank tviler på at Norge vil bidra med penger til å redde SAS.

– Jeg ville blitt veldig overrasket hvis den norske staten vil gå inn igjen og kjøpe en del av SAS.

– Den norske staten har blant annet hjulpet Norwegian, og virker å være en av de nordiske statene som har minst operasjonell og økonomisk interesse i SAS, sier han til E24.

Skal «ivareta statens interesser»

Næringsdepartementet har engasjert meglerhuset ABG Sundal Collier som finansiell rådgiver og advokatfirmaet Wiersholm som juridisk rådgiver.

Departementet gir følgende kommentar om bistanden:

– Den norske stat er indirekte en kreditor av SAS gjennom at selskapet har benyttet seg av lånegarantiordningen for luftfarten, skriver de i en e-post til E24 fredag ettermiddag.

– ABG og Wiersholm bistår staten i vurderingene om hvordan best ivareta statens interesser i prosessen som er initiert av SAS. Omfang, fokus og varighet for disse engasjementene vil avhenge av prosessen, heter det fra kommunikasjonsavdelingen, som også forteller at ABG ble engasjert i konkurranse våren 2022, for å bistå staten innenfor luftfartsområdet. Wiersholm har bistått staten på juridiske tema tilknyttet luftfarten på ulike tidspunkt siden 2020

Les på E24+

SAS havner neppe i Kina, men kanskje på Kypros

Staten stilte opp med en lånegaranti på halvannen milliard kroner til SAS under pandemien. Det samme ble gjort overfor Norwegian.

I sistnevnte selskap satset også den forrige regjeringen 1,2 milliarder kroner under refinansieringen i fjor vår.

Den norske lånegarantien innebærer at Norge kan bli en aksjonær i SAS, frivillig eller ufrivillig. Det kan skje hvis kravet blir en del av gjelden som gjøres om til aksjer i kriseplanen.

Enn så lenge har ikke SAS lagt frem noen detaljert plan om hvordan de ulike kreditorene skal behandles.

TROR DAGENS AKSJONÆRER FÅR SMULER: Aksjeanalysesjef Jacob Pedersen i danske Sydbank tror det aller meste av dagens aksjeverdier er tapt i SAS.

I dag er det den svenske og danske staten som er hovedeierne i SAS. De sitter hver med en eierandel på 21,8 prosent. Deretter følger den svenske Wallenberg-familien med 3,4 prosent.

Norge var på eiersiden i mange år, men har solgt seg ut. De siste aksjene ble solgt for vel 600 millioner kroner tilbake i 2018, ved salget utgjorde det cirka ti prosent av selskapets akjser.

Pedersen i Sydbank omtaler kriseplanen i SAS i en analyse mandag. Der beregner han at Sverige og Danmark kan måtte skyte inn opp mot to milliarder svenske kroner hver hvis de skal kunne opprettholde sine eierandeler.

Pedersen mener også at det vil bli vanskelig å få nye investorer om bord.

SAS: – Pågår diskusjoner

– Det er sannsynlig at store deler av den nye kapitalen kommer fra nye investorer. Hvilken nasjonalitet eventuelle nye eiere har kan vi ikke kommentere, den prosessen er pågående, men vi kan bekrefte at det pågår diskusjoner, skriver pressesjef Tonje Bjerve Sund i en e-post.

– Utover dette, kan vi ikke kommentere rykter og spekulasjoner rundt eierskap, skriver hun.

Les på E24+

Frp om SAS: – Vi kan ikke kaste gode penger etter dårlige

Den svenske avisen Dagens Industri har spekulert i at en gruppe utenlandske investorer kan være interessert i å ta over SAS. SVT har samtidig pekt på at statlige kinesiske selskaper potensielt kan bli eiere hvis gjeld gjøres om til aksjer.

Selv forventer SAS at en «betydelig del» av den friske kapitalen på 9,5 milliarder vil komme fra nye investorer, ifølge den siste kvartalsrapporten.

Tror investorer vil stille opp

Analytiker Lars-Daniel Westby i Sparebank 1 Markets følger SAS-aksjen.

– Selvfølgelig er mange interesserte i å komme inn med penger i SAS, men de må se vilkårene før de forplikter seg til noe. De vil se at selskapet er enig med fagforeningen og har konvertert gjeld, og de vil se på kaka som skal fordeles og hva de får igjen for de pengene de spytter inn, sier han.

– Dette er langt unna en «done deal», men pengene er der hvis investorene er fornøyde med oppsiden.

Analytiker Lars-Daniel Westby i Sparebank 1 Markets.

Westby fremholder at det er investorene som stiller med ny kapital som kommer til å sette premissene for mye av det som vil skje i selskapet.

– Hvis du kommer deg til bordet, har du en nesten gratis opsjon til den emisjonen som kommer. Det vil være mange som sier at de kan stille opp med penger.

Les også

Flypassasjerer etter nye krisetall: – Tør ikke reise med SAS nå

– Den norske staten har gitt en lånegaranti på 1,5 milliarder, og må vurdere hva den skal gjøre?

– De må gjøre det samme som alle andre kreditorer, hva de skal akseptere og hva de skal ende opp med til slutt.

– Hva er mest sannsynlig, at pengene går tapt?

– Det er det ingen som vet. Man har ikke noe oversikt. Det eneste man vet er at hierarkiet er sånn at de nye pengene har mest å si og sitter øverst ved bordet, og eksisterende aksjonærer sitter nederst.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Scandinavian Airlines (SAS)
  2. Luftfart
  3. Sydbank
  4. Aksjer

Flere artikler

  1. Flyanalytiker: Aksjonærene har tapt nesten alt i SAS

  2. Tror SAS’ redningsplan kan gå raskere: – Større press på alle aktører

  3. Betalt innhold

    Sveriges nei kan være det som skyter fart i SAS-prosessen

  4. SAS om Danmarks eiergrep: – En tillitserklæring

  5. Analytiker om Norwegians Boeing-avtale: – På vei tilbake