Matkassegigant stupte på børs etter resultatfall

Selskapet bak Adams Matkasse med ny bunnotering etter skuffende kvartalsrapport.

LMK Group eier Adams Matkasse og Godtlevert i Norge. Her fra utlevering av matkasser i Bergen.
  • Sindre Hopland
Publisert: Publisert:

LMK Group, det ledende matkasseselskapet i Norge, Sverige og Danmark, har under pandemien opplevd kundevekst, og fortsetter å øke omsetningen i andre kvartal 2021 med 17,5 prosent til 380 millioner svenske kroner.

Men nå er det økt markedsføring, og ikke pandemien som driver veksten. Selskapet mer enn doblet penger brukt på markedsføring fra samme tid i fjor.

Resultatet før skatt falt dermed fra 39,5 til 23,1 millioner kroner fra andre kvartal 2020 - en nedgang på 41,5 prosent.

Les også

Analytiker peker på tre utfordringer for nytt matkasseselskap i Norge

Markedet sendte aksjen ned

Selskapet som har merkevarene Adams Matkasse og Godtlevert i Norge, ble børsnotert i mars har så langt ikke gitt aksjonærene noen hyggelig reise rent kursmessig.

Mandag falt aksjen 16,9 prosent til 54 kroner, og siden noteringen er aksjen ned over 34 prosent.

Selskapets finansdirektør, Erik Begman, opplyser i presentasjonen av resultatene at coronaeffektene ikke er like sterke, og at flere kunder satte abonnementet på pause når det nærmer seg sommeren enn hva som var tilfellet i fjor.

Toppsjef Walker Kinman uttaler at selskapet har sett «høy aktivitet» også i begynnelsen av tredje kvartal.

Ved utgangen av kvartalet hadde selskapet 118,5 tusen kunder.

Les også

Duket for matkassekrig: Tyske HelloFresh etablerer seg i Norge

Norge trekker opp veksten

Av de geografiske markedene hadde det norske sterkest vekst i andre halvår, viser LMK Groups rapport.

Det norske markedet økte omsetningen med 90 millioner svenske kroner fra andre halvår 2020 til samme tid i år, en økning på rundt 30 prosent.

Verken det svenske eller det danske markedet kan skilte med lignende vekst.

Matkassegiganten er også åpne om at matvareprisene øker, noe som også gjør at prisen ut til kunden justeres i tredje kvartal.

Får ny konkurrent

I løpet av andre kvartal ble det også kjent at den tyske matkassekjempen Hello Fresh etablerer seg i Norge.

Hello Fresh-aksjen som er notert i Frankfurt har hatt en kursvekst på 48,9 prosent siden i samme periode som LMK Group har vært på børs.

– Dette kan vekke matkasse-markedet til live igjen, uttalte NHH-professor og konkurranseekspert Øystein Foros til E24 da nyheten ble kjent.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Matkasser
  2. Adams Matkasse
  3. Godtlevert
  4. Markedsføring

Flere artikler

  1. Børsnedtur demper ikke matkasseoptimismen: – Vi vokser i full fart

  2. Analytiker peker på tre utfordringer for nytt matkasseselskap i Norge

  3. Duket for matkassekrig: Tyske HelloFresh etablerer seg i Norge

  4. Marginskvis for Fjordkraft i «utfordrende marked» - aksjen faller over tre prosent

  5. Rekordresultat for Ellos i Norge