Teknologiekspert om LinkedIn-oppkjøpet: – Lukter litt desperasjon

Analytikerne og teknologiekspertene er ikke helt enige om Microsofts milliardoppkjøp er lurt eller ikke.

FANT TONEN: Microsoft mener de skal klare å få LinkedIn til å vokse mer sammen med dem, blant annet ved hjelp av sin egen Office 365-tjeneste. Her er konsernsjef Jeff Weiner i LinkedIn, konsernsjef Satya Nadella i Microsoft avbildet med styreleder og medgründer Reid Hoffman i LinkedIn.

Foto: Microsoft
Publisert:

– Det er vanskelig å forstå hva Microsoft har tenkt her. Det er et oppkjøp som det lukter litt desperasjon av, sier redaktør Marius Jørgenrud i digi.no til E24.

Teknologieksperten har fulgt Microsoft i en årrekke og sier han ble svært overrasket over mandagens store nyhet: IT-giganten fra Redmond, Washington blar opp 26,2 milliarder dollar for LinkedIn.

Det tilsvarer om lag 271 milliarder kroner.

Selskapene slapp nyheten før børsene i USA åpnet mandag. Microsoft vil overta LinkedIn i en kontanthandel, og skal etter planen ta opp lån for å dekke deler av kjøpesummen.

Men, hva er det egentlig Microsoft holder på med?

Det så ut til å være spørsmålet amerikanske investorer stilte seg. For når Wall Street åpnet svarte aksjemarkedet med umiddelbar hoderystelse; Microsoft-aksjen ble sendt ned vel 4,3 prosent fra start.

Microsoft-aksjen endte ned 2,6 prosent, mens LinkedIn-aksjen endte opp 46,68 prosent til 192,21 dollar. Det er noen dollar under de 196 dollarene per aksje som Microsoft har sagt at vil betale aksjonærene.

Les også

Microsoft kjøper LinkedIn

– Prisen er hinsides

Eksperter ser ikke ut til å ha problemer med å forstå Microsofts strategi, men flere sår tvil om selskapet vil få tilstrekkelig tilbake, etter å ha vært på sin dyreste handletur hittil.

– Prisen er hinsides, og det store spørsmålet er rett og slett hvordan de skal tjene inn disse pengene, sier digi.no-redaktøren.

Redaktør i digi.no, Marius Jørgenrud.

Foto: Pressefoto / digi.no

– Det er det dyreste oppkjøpet Microsoft noen gang har gjort, med god margin. Og prisen på 26,2 milliarder dollar er 91 ganger LinkedIns resultat før skatt, poengterer Jørgenrud.

Han viser til at Microsoft har en relativt dårlig historikk på sine tidligere oppkjøp, og tror dette kan komme til å føye seg i rekken.

Analytiker: Grei pris

Hos Morningstar er analytiker Rodney Nelsons foreløpige konklusjon at Microsoft betaler en grei pris for LinkedIns økende brukermasse.

– Mens kjøpesummen gir en premium på vårt verdsettelsesestimat (fair value, journ.anm.) på 155 dollar aksjen, er vårt foreløpige inntrykk at oppkjøpet representerer en grei pris for Microsoft, skriver Nelson i en fersk analyse.

– Vi tror denne avtalen vil åpne opp nye vekstmuligheter for LinkedIn etter hvert som de blir sammenvevd med Microsofts produktivitetsprogramvare, legger han til.

Analytikeren tviler også på at oppkjøpet vil møte noen fartsdumper fra myndigheter eller andre på veien frem mot utgangen av året, når oppkjøpet etter planen skal gjennomføres offisielt.

Morningsstar har for øvrig et verdsettelsesestimat på Microsoft-aksjen på 61 dollar, som de beholder inntil videre. Aksjen avsluttet børsdagen på 50,14 dollar.

Fallende inntekter

Mark Skilton er professor ved Warwick Business School i Storbritannia og forsker på hvordan teknologiske økosystemer kan bidra til styrket inntjening. Han har ikke problemer med å se Microsofts logikk.

– Oppkjøpet gir mening med hensyn til Microsofts tilknytning til forretningssegmentet og portefølje av bedriftstjenester. Det vil hjelpe Microsoft med å bygge ut sine bedriftstjenester videre, fremholder Skilton i en kommentar til E24.

Professoren viser samtidig til at det i lang tid har vært spekulert i at LinkedIn ikke er i stand til å utvikle lønnsomme vekststrategier – med fallende nettoinntekter hvert eneste år fra 2011.

– De har opparbeidet seg en brukerbase med 106 millioner aktive brukere. Men sammenlignet med de 310 millioner aktive Twitter-brukerne og de vanvittige 1,65 milliardene månedlige brukerne på Facebook, har LinkedIn aldri klart utvikle sine tjenester i det som kunne ha vært et sterkt bedriftsmarked, fortsetter Skilton.

Les også

Microsoft tar nesten pallplass: Her er historiens største teknologioppkjøp

– Forsøker å styrke sin posisjon

Pris til side synes imidlertid Jørgenrud i digi.no det gir mening av Microsoft å forsøke å styrke sin posisjon innen nettjenester og sosiale medier.

– Her har de lenge hatt noe å bevise, og det forsøker det tydeligvis å gjøre noe med nå. I meldingen som fulgte oppkjøpet nevner Microsoft at deres bedriftsprodukter vil integreres med LinkedIn. Hvordan det vil fungere vites ikke enda, men det blir spennende å se hva de har i ermet, sier han.

De siste årene har pilene pekt oppover for Microsoft.

– Etter at Satya Nadella tok over for Steve Ballmer i sjefsstolen, har aksjekursen begynt å røre på seg. De har klart å gjøre transformasjonen fra engangskjøp til utleie av programvare gjennom skyløsninger, og innenfor bedriftsmarkedet er de en pengemaskin av de sjeldne. Med Windows 10 fikk de igjen en hit, etter floppen som var Windows 8, sier Jørgenrud.

Her kan du lese mer om