Facebook tredoblet resultatet
De holder på en enorm brukerbase – og håver inn stadig mer. For én gangs skyld skuffer ikke et stort IT-selskap fra California.
Teknologikjempene i Silicon Valley lager bare sur stemning med sine ferskeste tall om dagen.
Apple har skuffet, Twitter har skuffet, og Google har alle skuffet investorene før det omsider var Mark Zuckerbergs tur til å lette på sløret etter handlestans på Wall Street klokken 22 onsdag.
Men Facebook nekter å føye seg etter i rekken.
Melder om sjeldent omsetningsfall: Her stopper «seiersrekken» for Apple
Slo forventningene
Verdens største sosiale nettverk dro inn 5,38 milliarder dollar i omsetning i årets tre første måneder, opp fra 3,54 milliarder i fjorårets kvartal.
Inntektshoppet holdt til å blidgjøre selv analytikere med saftige forventninger. På forhånd var det ventet en omsetning på 5,26 milliarder dollar, ifølge konsensustall fra Dow Jones Newswires.
Faktisk var omsetningen per aksje 10 prosent bedre enn selv det mest optimistiske analytiker-estimatet på Wall Street, skriver CNBC.
Mer penger blir det igjen i kassen også. Mye mer: Bunnlinjen endte på 1,51 milliarder dollar, mot 512 millioner i samme periode i fjor.
Vi snakker altså nær en resultat-tredobling.
Tjente mindre
Men til tross for at Facebook stadig håver inn mer penger, fremgår det i rapporten at Facebook-gründer Zuckerberg tjente mindre i 2015 enn året før.
Zuckerberg barberte for to år siden årslønnen sin til én dollar. Han har imidlertid inntekter i form av bonuser og aksjegevinster.
Disse beløp seg til 5 millioner dollar i 2015, ned fra 6,2 millioner dollar året før, ifølge nyhetsbyrået Dow Jones.
Sosiale medier blir stadig viktigere i jobbsøking
Bykser i etterhandelen
Wall Street stengte før tallene ble lagt frem, men i den uoffisielle etterhandelen har festet startet: Der bykser Facebook-aksjen opp cirka 7,5 prosent.
Det siste året har Facebook gjort grep for å sikre livsgrunnlaget ved å lansere flere nye annonseformater.
Ett av dem er dynamiske reklamebannere, som lar deg skrolle gjennom produkter uten å klikke deg inn på en ny side.
Nye investeringer
Arbeidet ser ut til å betale seg, ikke minst hjulpet av en stadig lojal brukerbase:
Facebook melder om 1,65 milliarder brukere hver måned i første kvartal. Også dette slår forventningene om 1,63 milliarder brukere, melder CNBC.
Facebooks kostnadsside har imidlertid økt betydelig, og er nå 29 prosent høyere enn for et år siden. Ikke så rart, i lys av en rekke langsiktige investeringer. Facebook har blant annet investert i nye videoløsninger og satser nå tungt på virtuell virkelighet, etter å ha kjøpt opp Oculus Rift i 2014.