Facebook tredoblet resultatet

De holder på en enorm brukerbase – og håver inn stadig mer. For én gangs skyld skuffer ikke et stort IT-selskap fra California.

HÅVER FORTSATT INN: Facebook-gründer og toppsjef Mark Zuckerberg, her under en Orculus Rift-demo tidligere i april.

Foto: Stephen Lam Reuters
  • Karl Wig
Publisert:,

Teknologikjempene i Silicon Valley lager bare sur stemning med sine ferskeste tall om dagen.
Apple har skuffet, Twitter har skuffet, og Google har alle skuffet investorene før det omsider var Mark Zuckerbergs tur til å lette på sløret etter handlestans på Wall Street klokken 22 onsdag.

Men Facebook nekter å føye seg etter i rekken.

Les også

Melder om sjeldent omsetningsfall: Her stopper «seiersrekken» for Apple

Slo forventningene

Verdens største sosiale nettverk dro inn 5,38 milliarder dollar i omsetning i årets tre første måneder, opp fra 3,54 milliarder i fjorårets kvartal.

Inntektshoppet holdt til å blidgjøre selv analytikere med saftige forventninger. På forhånd var det ventet en omsetning på 5,26 milliarder dollar, ifølge konsensustall fra Dow Jones Newswires.

Faktisk var omsetningen per aksje 10 prosent bedre enn selv det mest optimistiske analytiker-estimatet på Wall Street, skriver CNBC.

Mer penger blir det igjen i kassen også. Mye mer: Bunnlinjen endte på 1,51 milliarder dollar, mot 512 millioner i samme periode i fjor.

Vi snakker altså nær en resultat-tredobling.

Tjente mindre

Men til tross for at Facebook stadig håver inn mer penger, fremgår det i rapporten at Facebook-gründer Zuckerberg tjente mindre i 2015 enn året før.

Zuckerberg barberte for to år siden årslønnen sin til én dollar. Han har imidlertid inntekter i form av bonuser og aksjegevinster.

Disse beløp seg til 5 millioner dollar i 2015, ned fra 6,2 millioner dollar året før, ifølge nyhetsbyrået Dow Jones.

Les også

Sosiale medier blir stadig viktigere i jobbsøking

Bykser i etterhandelen

Wall Street stengte før tallene ble lagt frem, men i den uoffisielle etterhandelen har festet startet: Der bykser Facebook-aksjen opp cirka 7,5 prosent.

Det siste året har Facebook gjort grep for å sikre livsgrunnlaget ved å lansere flere nye annonseformater.

Ett av dem er dynamiske reklamebannere, som lar deg skrolle gjennom produkter uten å klikke deg inn på en ny side.

Nye investeringer

Arbeidet ser ut til å betale seg, ikke minst hjulpet av en stadig lojal brukerbase:

Facebook melder om 1,65 milliarder brukere hver måned i første kvartal. Også dette slår forventningene om 1,63 milliarder brukere, melder CNBC.

Facebooks kostnadsside har imidlertid økt betydelig, og er nå 29 prosent høyere enn for et år siden. Ikke så rart, i lys av en rekke langsiktige investeringer. Facebook har blant annet investert i nye videoløsninger og satser nå tungt på virtuell virkelighet, etter å ha kjøpt opp Oculus Rift i 2014.

Her kan du lese mer om

  1. Facebook
  2. Mark Zuckerberg
  3. Silicon Valley
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Facebook-aksjen stuper 20 prosent etter tallslipp

  2. Facebook-aksjen raste etter kvartalsrapport

  3. Facebook slår forventningene

  4. Annonsørinnhold

  5. Facebook leverer sterke tall – aksjen stiger

  6. 137 milliarder barbert bort på få timer