Kleskjedene under press
Sterk konkurranse gjør at kleskjedene ikke tør sende regning for økte kostnader videre til forbrukerne, sier HSH-direktør Lars Haartveit.
Galopperende bomullspriser gjør det tøft for Hennes og Mauritz (H&M) og andre kleskjeder.
Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at prisen på klær er blitt halvert siden 1998, dersom man sammenlikner med gjennomsnittlig prisvekst på varer og tjenester. De fallende prisene har hengt sammen med en stadig tiltakende import av klær produsert i lavkostland, særlig fra Asia.
Nå stiger også produksjonskostnadene i Asia.
- Klesprisene har falt siden 1995, og det er sterk konkurranse mellom kjedene, som gjør at prisene fortsatt er lave, sier Lars Haartveit, direktør i HSH til E24.
Han venter på at prisfallet nå skal bunne ut.
- Kleskjedene opplever press fra kostnadssidene, og spørsmålet er om de klarer å holde prisene nede. Mange av kjedene handler i dollar, og kommer heldig ut fordi dollarkursen er relativt gunstig , sier Haartveit.
Marginskvis hos H&M
På tross av høye råvarepriser og marginpress, tjener den svenskeide kjeden fortsatt fett på salg av billige klær.
Onsdag la Hennes og Mauritz fram tall for andre kvartal som viser at selskapets bruttomargin presses nedover. Stigende bomullspriser, økte produksjonskostnader og styrket svensk krone får skylden for reduserte marginer hos H&M.
Likevel leverte selskapet et overskudd for andre kvartal i år som var høyere enn ventet, som følge av økt salg.
Resultat før skatt endte på 5.752 millioner svenske kroner, mens driftsresultatet endte på 5.599 millioner svenske kroner. Resultat etter skatt ble på hele 4.257 millioner kroner.
Totalt omsatte kleskjeden for 27.632 millioner svenske kroner i kvartalet.
Mens den svenske kleskjeden vil verne kundene fra økninger i råvarepriser og produksjonskostnader, fremfor å øke prisene, har den britiske kleskjeden Next skjøvet prisøkningen over på forbrukerne, ifølge Financial Times.
LES OGSÅ: