Svakere enn ventet fra H&M

Svenske H&M leverer svakere tall enn ventet i tredje kvartal. Kleskjempen sliter med økt konkurranse fra netthandel og har hatt logistikkproblemer.

SVAKERE TALL: Klesgiganten H&M leverer svakere tall enn ventet i tredje kvartal, men aksjen skyter i været. Dette er en H&M-butikk i Paris.

Foto: Regis Duvignau Reuters
Publisert:,

Til tross for økende salg klarer ikke H&M å tjene så godt som forventet i tredje kvartal.

Den svenske kleskjempen melder om et driftsresultat i tredje kvartal på 3,976 milliarder svenske kroner, mot 4,939 milliarder svenske kroner i samme periode i fjor.

På forhånd var et ventet at H&M ville levere et driftsresultat på 4,186 milliarder svenske kroner, ifølge SME Direkt.

– De raske endringene i motebransjen fortsetter, og H&M er i en spennende omstillingsperiode, sier konsernsjef Karl-Johan Persson i H&M.

Markedet sender likevel aksjen oppover med nær 13 prosent tidlig i handelen torsdag, etter positive signaler om selskapets netthandel.

Netthandelsomsetningen økte med 32 prosent, klart mer enn ventet.

– Økt nettsalg er bra for H&M, slårr Maria Landeborn i Danske Bank fast overfor Svenska Dagbladet.

Aksjen startet året på 169 svenske kroner, men var tidligere denne måneden helt nede i 121 kroner.

Etter torsdagens resultat har den nesten hentet inn dette fallet og handler til 164 kroner. På toppen i 2015 handlet H&M-aksjen på over 360 kroner.

30 prosent økt nettsalg

Persson peker på at kjedens nettsalg har økt med 30 prosent i kvartalet, og at H&M fortsetter å ta grep for å tilpasse seg kundenes nye vaner.

– Vi fortsetter å optimalisere porteføljen av butikker for å tilpasse oss kundenes endrede handlemønster i det pågående skiftet til mer bruk av nettbutikker, sier Persson.

H&M la i fjor frem sine første negative tall siden 1990-tallet, etter å ha åpnet flere hundre nye fysiske butikker i året i en periode hvor netthandelen truet.

I år venter kjeden å åpne 380 nye butikker, samtidig som 140 H&M-butikker vil stenges, noe som gir en netto økning på 240 butikker for 2018.

«De fleste H&M-butikkene vil bli åpnet i fremvoksende markeder, mens de fleste stengningene vil skje i etablerte markeder», skriver selskapet i sin kvartalsrapport.

Les mer: – De fleste andre hadde fått sparken med slike resultater

Les også

H&M raser på børs - arvingen fikk lønnsøkning

Marginsmell

Driftsmarginen falt til 7,1 prosent i tredje kvartal, ned fra 9,6 prosent i samme periode i fjor. På forhånd var det ventet en driftsmargin på 7,5 prosent.

Resultat etter skatt endte på 3,099 milliarder svenske kroner, ned fra 3,837 milliarder svenske kroner i samme periode i fjor.

På forhånd var det ventet at H&M ville levere et resultat etter skatt på 3,238 milliarder svenske kroner.

Som meldt tidligere denne måneden hadde H&M salgsinntekter i tredje kvartal på 55,821 milliarder svenske kroner, opp fra 51,229 milliarder kroner i samme periode i fjor.

Fulle lagre

Selv om H&M har kuttet prisene, fortsetter varelagrene å øke, noe som har bekymret analytikerne og ført til reduserte kursmål på H&M-aksjen. Flere analytikere frykter at kleskjempen vil fortsette å levere svake tall fremover.

Den bokførte verdien av varelagrene er på 38,72 milliarder kroner, eller 18,9 prosent av den årlige omsetningen i selskapet. Kvartalet før var varelageret på 18,2 prosent av årlig omsetning.

«Det er fortsatt mye på lager, men kvaliteten og balansen er bedre enn på samme tid i fjor. Et tegn på at selskapets forbedringsarbeid begynner å bære frukter er at varerulleringen på nye produkter begynner å ta seg opp», skriver selskapet.

«Lagersituasjonen er fullt håndterbar, og selskapet anser derfor at rabatter på salg ikke vil øke i fjerde kvartal sammenlignet med samme tid i fjor», skriver H&M.

Les også

H&M har fortsatt for mye klær – må dumpe prisene ytterligere

Logistikkproblemer

Selskapet skriver at problemene knyttet til innføringen av et nytt logistikksystem i USA, Frankrike, Italia og Belgia gjennom våren, noe som førte til ekstraordinære kostnader på rundt 400 millioner kroner i tredje kvartal.

Salgsinntektene i disse markedene falt totalt med åtte prosent, mens totalt salg i de andre 66 markedene økte med åtte prosent i lokal valuta.

H&M skriver at nettsalget økte med 32 prosent, og at de nå er «online» i 47 markeder.

I løpet av høsten vil H&M-merkevaren COS åpne egen nettbutikk i Kina og selge varer via det kinesiske nettbutikksystemet Tmall, samt åpne fysisk butikk i Uruguay.

Ved utgangen av fjoråret eide det norske Oljefondet aksjer for 2,77 milliarder kroner i H&M, en eierandel på 0,99 prosent.

Her kan du lese mer om