Strømmeselskapene taper milliarder på passord-deling

Ferske tall viser at mer enn hver tredje person mellom 22 og 38 år, deler passord for strømmetjenester. Dramatiske tall, mener eksperter.

DIN EGEN KONTO? Flere og flere bruker andres konto for å strømme film og musikk viser tall fra USA. Analytiker tror det koster selskapene «hundrevis av millioner av dollar i tapte inntekter».

Foto: AP Photo/Elise Amendola
Publisert:

– Katten er ute av sekken. Jeg kunne ønske jeg hadde en løsning, for dette skader både forretningsmodellen og inntjeningen for premium strømmetjenester av høy kvalitet, sier analytiker Jill Rosengard Hill i Magid til CNBC.

Tall fra analyseselskapet Magid viser at generasjon X, de født mellom 1960 og 1980, kvier seg noe mer for å dele passord, ettersom 19 prosent av denne gruppen gir fra seg Netflix-kontoen til familie og venner.

Verst er den såkalte millenniumsgenerasjonen, hvor 35 prosent svarer at de deler passordene sine med venner.

Les også

Spotify økte antallet abonnenter – tapte mindre enn ventet

Taper hundrevis av millioner

Tidligere har både Netflix-topp Reed Hastings og HBO-sjef Richard Pleper gått ut og sagt at de ikke ser på deling av passord som noe stort problem.

I 2016 uttalte Hastings følgende under teknologikonferansen CES i Las Vegas:

– Vi elsker at folk deler Netflix, om man er to eller ti personer i sofaen. Det er en positiv ting, ikke en negativ, forklarte han til Cnet og understreket at de som brukte noen annens Netflix-konto som oftest ble abonnenter til slutt.

Men ekspertene tror mørke skyer samles seg når det kommer til passord-deling.

Magid har ikke et eksakt tapstall, men mener passord-deling sto for tap på hundrevis av millioner av dollar.

I fjor anslo Quartz at Netflix alene tapte 391 millioner dollar (3,3 mrd. kroner) i året grunnet deling av passord i USA.

På det tidspunktet ble det rapportert at 21 prosent av millenniumsgenerasjonen og unge voksne delte passordet sitt med andre, dermed har problemet økt i omfang det siste året.

Eksperter mener at passord-deling er spesielt alvorlig for selskaper som fremdeles taper penger som den amerikanske strømmetjenesten Hulu. Rapporter fra eierne tegner et bilde som anslår at selskapet taper rundt 1,5 milliarder dollar (12,7 milliarder kroner) hvert år.

Saken fortsetter under bildet.

SJEFEN AV STRØMMING: Netflix-topp Reed Hastings har tidligere uttalt at han synes deling av passord er positivt i det lange løp, fordi det fører at de som låner passord til slutt blir abonnenter.

Foto: Manu Fernandez AP

Redde for avslutte abonnementet

Les også

TV, bredbånd og mobil gror sammen: Slik ser Get-sjefen for seg fremtiden med Telia

Til tross for at passord-deling ser ut til å ramme strømmeselskapenes bunnlinje, sier professor i markedsføring ved Emory University, Daniel McCarthy, at det finnes enkelte lyspunkter med problematikken.

– Det skal mer til før noen avslutter abonnementet fordi man vet at da kutter man også tilgangen fra venner og familie som brukes tjenesten, dermed blir brukere værende lenger, sier professoren til CNBC.

Det er klart beskrevet i strømmeselskapenes retningslinjer at tjenesten er forbeholdt privat bruk.

Men det kan tyde på at Netflix jobber med problemet, ettersom det dyreste abonnementet tillater at fire brukere strømmer samtidig.

Her kan du lese mer om