Analytiker:- SAS har dårlige kort for Widerøe-salget

Analytikere tror SAS ikke får «full pris» for Widerøe.

FLY SNART ALENE: Widerøe er på vei ut av SAS, og minst to grupperinger har lagt inn bud på selskapet.
  • Jo Andre Aakvik
  • Marius Lorentzen
Publisert:

- Alle potensielle kjøpere vet at SAS må selge, det svekker deres posisjon. Det hjelper heller ikke at Widerøe innrømmer at resultatet er svekket som følge av sterkere konkurranse, sier aksjeanalytiker Jacob Pedersen i danske Sydbank til E24.

Forrige tirsdag gikk budfristen ut for potensielle kjøpere av det norske datterselskapet til SAS.

Les også: Kampen om Widerøe: Nå starter budrunden

Så langt er det bekreftet at minst to grupperinger har lagt inn bud på selskapet. Tidligere eier av Braathens, Per G. Braathen, bekreftet overfor E24 at hans selskap har lagt inn bud.

I tillegg til Braathen har også en gruppe piloter med Ola Giæver lagt inn bud.

- Vi har lagt inn et bud, sier Giæver til E24 mandag.

NRK skriver mandag at Fjord 1 også skal ha levert inn et bud på selskapet. Fra før er det også spekulert i transportselskapet Torghatten og Hurtigruten kan være interessert i å kjøpe Widerøe.

Les også: NRK: - Fjord1 vil kjøpe Widerøe

- Ikke mange

SAS ønsker ikke å kommentere hvor mange interessenter som har kommet med bud på Widerøe.

- Det skaper bare nye spekulasjoner. Prosessen er i rute og går godt, og vi vil opplyse om utfallet i en børsmelding, når den er på plass, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til E24.

Jacob Pedersen i Sydbank tror ikke SAS er rent ned av potensielle kjøpere.

- Jeg tviler på at det er mange. Jeg har vanskelig for å se for meg at det er flere enn tre, sier Pedersen, som understreker at han ikke har noen kjennskap til salgsprosessen utover det han har lest i media.

Pedersen mener de store internasjonale flyselskapene ikke har noen interesse av å kjøpe Widerøe.

- De potensielle kjøperne er å finne blant norske transportselskaper, som kan ha industriell interesse av å sikre seg et flyselskap, sier Pedersen.

Rundt én milliard

Basert på regnskapene, har Pedersen regnet seg frem til en salgspris for Widerøe på mellom 1 og 1,5 milliarder svenske kroner.

- Men gitt forhandlingsposisjonen til SAS, tror jeg de havner i nedre del av dette spektret. Kanskje 1,2 milliarder svenske kroner, sier Pedersen.

Det tilsvarer i så fall en pris på drøyt en milliard norske kroner.

Også hos konkurrenten ABG Sundal Collier setter de omtrent samme prislapp på Widerøe.

- Vi anslår at et salg av Widerøe er verdt mellom én og 1,5 milliarder kroner for SAS, sier analytiker Lars Heindorff til E24.

Vanskelig å prissette

Ifølge flyanalytikeren er det vanskelig å sette en eksakt prislapp på Widerøe, ettersom verdien vil avhenge av hva slags type samarbeidsavtale en ny eier vil kunne få med SAS.

I tillegg vil det også trolig forhandles om de 600 millionene som Widerøe skylder SAS i konsernbidrag.

- Prisen vil også avspeile hvilken nettverksavtale man får med SAS. Man skal huske på at store deler av Widerøes inntekter er knyttet opp til SAS’ rutenett, sier Heindorff.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Scandinavian Airlines (SAS)

Flere artikler

  1. - Betalte en høyere pris enn vi var villig til å betale

  2. SAS har solgtWiderøe

  3. Kampen om Widerøe:Nå starter budrunden

  4. Budfristen for Widerøeutløp tirsdag

  5. Danske myndigheter skeptiske til SAS-salg