Synkende salg spiser av Pepsico-overskuddet

Brusgigantens kvartalsomsetning ned en milliard dollar fra i fjor.

TAPER TERRENG: Pepsico sliter i konkurranse med blant andre Coca-Cola.

Toby Talbot
Publisert:,

Leskedrikkprodusenten Pepsico la onsdag fram tallene for tredje kvartal, og kunne melde om et resultat på 1,20 dollar per aksje. Det totale overskuddet falt fra 2 milliarder dollar til 1,9 milliarder dollar.

Grunnen til dette skyldes synkende omsetning. Lavere bruskonsum i USA legger press på selskapet, som de siste årene har måttet notere en stadig økende avstand fram til hovedkonkurrenten Coca-Cola.

Les også: Hver femte krone borte på bunnlinjen til Pepsi

Omsetningen falt med fem prosent sammenlignet med samme periode i fjor, fra 17.6 milliarder dollar til 16,7.

Innbakt i tallene finnes imidlertid også varslede kostnader i forbindelse med strukturendringer i selskapets virksomhet i Kina og Mexico. Det var på forhånd ventet et resultat på 1,16 dollar per aksje, viser en rundspørring av analytikere gjennomført av Bloomberg News.

- Pepsico jobber flittig med å gjennomføre den strategien vi fastsatte ved årets begynnelse, og vi er på god vei til å oppfylle årets mål, sier styreformann og direktør Indra Nooyi.

Selskapet har forsøkt å holde prisene på brusflaskene oppe, og ønsker å unngå rabattert salg.

Coca-Cola la fram sin kvartalsrapport i går, og kunne slå i bordet med et overskudd som var bedre enn forventet.