Avgjørende måneder for det nye EuroBonus-selskapet til SAS: – Drømmen er å bli litt som Alibaba

SAS håper å skape en markedsplass som dekker det aller meste av behov du har fra hjemmet til flyplassen. Men før EuroBonus-selskapet kan slå seg opp, må SAS avgjøre en rekke viktige spilleregler for satsingen.

I ETABLERINGSFASEN: Eivind Roald var frem til i sommer kommersiell direktør og en del av konsernledelsen i SAS. Fra juli har han gått ut for å få det nye EuroBonus-selskapet opp og stå for flyselskapet.

Foto: Marius Lorentzen E24
  • Marius Lorentzen
Publisert:

– Drømmen er å bli litt som Alibaba, sier Eivind Roald, tidligere kommersiell direktør i SAS, og nå sjef for det nyopprettede EuroBonus-selskapet.

Det kinesiske nettstedet har blitt en gigantisk netthandelplattform, som samler utallige leverandører, ikke ulikt det Amazon også har fått til i USA og Europa.

Da SAS før sommeren annonserte at bonusprogrammet skulle skilles ut i et eget selskap, var ledelsen klar på at de vil forsøke å kapitalisere på verdiene som ligger i de fem millioner EuroBonus-medlemmene.

Det starter med at man skal ansette dataanalytikere og programmere for å lage et teknisk system som skal analysere og tilpasse tilbud til hver enkelt kunde på en langt mer avansert måte enn det som har vært mulig til nå.

Mens flyselskapet skal ta seg av lounger og alt som har med den fysiske reisen å gjøre, skal EuroBonus-selskapet gi kundene pakke sammen alt fra gode tilbud på skjorterens, til hoteller, opplevelser på reisen og ikke minst flybilletter til steder du kanskje vil dra.

Noe av det første som skal lanseres er et samarbeid med en aktør som driver matbutikk og levering på nett, røper SAS-direktøren.

SAS leverte tirsdag kvartalstall og skrudde opp prognosene for regnskapsåret 2016/2017. Tallene sendte aksjen opp 5,9 prosent på Stockholm-børsen.

Vil vise asiatiske turister Norge rundt

Noe av det første EuroBonus-selskapet skal gjøre er å ta over driften av bonusprogrammet fra flyselskapet. Deretter skal man utvide tilbudet for inn i reisebyrå-segmentet før man på 2020-tallet ser for seg å gå inn i helt andre segmenter som forsikring eller andre tjenester.

Eivind Roald viser til tall om at «bare» 75 til 80 av de om lag 600 milliarder kronene som befolkningsgruppen SAS satser på i Skandinavia bruker på reiser og livsstil hvert år faktisk går til flyselskapene. Ved å få mer av pengene inn gjennom sine egne kanaler, er det store penger å tjene, mener SAS-toppen.

Han peker også på et stort marked i turistene som hver måned flyr inn fra utlandet til Skandinavia.

– I dette selskapet kan vi legge opp hele turen for turister som vi flyr inn til Bergen, Nord-Norge eller andre destinasjoner, og da tenker jeg særlig på de asiatiske turistene som er her for å oppleve Skandinavia, sier Roald.

Han peker på at SAS langt ifra er det eneste store selskapet som satser på å bruke dataanalyse, og nevner både Telia og DNB som eksempler.

– Å bygge opp datamiljøet i dette selskapet blir noe av det viktigste vi skal gjøre.

Roald peker på at SAS-appen er lastet ned av tre millioner brukere og at 100.000 er innom appen hver dag.

– Dette er mennesker vi kan kommunisere med hver dag, sier han.

– Du er ikke redd for å irritere folk hvis de finner ut at en venn fikk et langt bedre tilbud om flybillett med skiferie i Alpene enn den prisen du selv fikk for samme tur da?

– Nei, jeg tror vi gjør det folk forventer. Dere i media gjør det samme med reklame og i økende grad hvilke artikler man får presentert. Matbutikker og andre butikkjeder gjør det samme i sine kundeklubber, og det samme gjør Netflix når du får presentert filmer og serier. Så dette er ikke nytt, sier Roald.

Les også

SAS-aksjen til værs etter sterke tall – er igjen storebror på børs

Må avklare viktige detaljer

SAS sin satsing på å skille ut EuroBonus-programmet i et eget nytt selskap er inne i en avgjørende fase. I ukene frem til et styremøte i flyselskapet i oktober skal nemlig selve rammeverket for hvordan selskapet skal drives falle på plass.

Ettersom EuroBonus-selskapet skal ta seg av alle bonuspoeng og lojalitetsprogrammet, må SAS blant annet avklare hvor mye EuroBonus-selskapet må betale for setene de skal kjøpe av SAS for bonusmedlemmene sine. Det må også avklares hvor mange poeng hver tur skal generere fra SAS til bonusselskapet.

Konsernsjef Rickard Gustafson i SAS

Foto: Marius Lorentzen E24

Selv om selskapet også skal sikre seg inntekter fra eksterne partnere, så vil lønnsomheten i denne enheten i stor grad avgjøres av hvilke betingelser de opererer under opp mot flyselskapet.

– Advokatene og regnskapsekspertene jobber med dette nå. For eksempel har flyselskapet i dag en gjeld i form av EuroBonus-poengene som kundene har utestående hos oss. Der må vi avklare hvem som skal sitte med hva, sier Roald.

– Får vi grønt lys for rammeverket av styret vil vi kunne sette i gang med ansettelser og resten av prosessen, sier Roald, som forventer at overtagelsen av dagens EuroBonus-virksomhet fra flyselskapet vil skje gradvis, og ikke over natten.

SAS-sjefen satser på takeoff i 2018

E24 skrev i juni at SAS-sjef Rickard Gustafson vurderer å børsnotere satsingen på sikt.

SAS-ledelsen har også åpnet for eksterne investorer i EuroBonus-selskapet, uten at det nødvendigvis børsnoteres. Eivind Roald sier de allerede har fått henvendelser fra mulige investorer.

Roald tror EuroBonus-selskapet vil kunne vise til sine egne resultater og bidrag til SAS-konsernet i regnskapet en gang i 2018. Det er konsernsjefen enig i:

– Det kan sikkert ta ett år til eller fra før vi har full sving på dette, sier Rickard Gustafson til E24 og fortsetter:

– Men vi tror virkelig på dette. Vi har nå passert fem millioner EuroBonus-medlemmer og ved å bruke de dataene vi har bedre, skal vi komme med bedre og mer rettede tilbud til våre lojale kunder.

– Hvor stort bidrag kan dette selskapet bli til SAS sine resultater fremover?

– Når vi gjør dette viser det at vi har solide ambisjoner, men jeg er ikke i dag klar til å indikere enn tall-størrelse. Men denne satsingen skal ha en positiv påvirkning på resultatene våre. Dette er et stort steg for oss, sier SAS-sjefen.

Les også

Nesten resultatdobling fra SAS

Les også

SAS-pilotene truer med streik

Les også

Snuste på kreditorgrense – reddet av aksjesalg

Her kan du lese mer om

  1. Scandinavian Airlines (SAS)
  2. Luftfart
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Hyrer Scandic-topp for å lede EuroBonus-løft

  2. SAS har hentet frem gamle planer: Nå er EuroBonus skilt ut i et eget selskap

  3. SAS henter ny finansdirektør fra Telenor: Göran Jansson får strategisk ny rolle

  4. Annonsørinnhold

  5. – Vi ser for oss at vi har behov for 40 til 50 fly

  6. SAS lanserer rapporteringsløsning for bonuspoeng-skatten