SCHIBSTED-SJEFEN: - Betalingsaviser vil ikke overleve
Schibsted-sjef Kjell Aamot tror aviser med prislapp vil være borte om 20 år.
- Vi har fortsatt stor tro på papiraviser, men spør oss om betalingsaviser vil overleve om 20 år. Gratisaviser derimot vil gjøre det, sa Aamot til fremmøtte BI-studenter da han gjestet høyskolen torsdag.
LES OGSÅ:
Konsernsjefen var invitert til skolen bare dager etter at Schibsted
OSE
SCH
offentliggjorde et katastrofalt resultatvarsel, og BI-rektor Tom Colbjørnsen presenterte Aamot aktør i en av bransjene hvor finanskrisen sko først og hardest inn.
Mest aktuell
- Det er vanskelig å se for seg en mer aktuell næringslivsleder for øyeblikket enn Kjell Aamot, sa Colbjørnsen til de fremmøtte.
Og han lot det flere ganger skinne igjennom at de som ønsker at alt skal være som er, eller var, vil gå tøffe tider i møte.
- Credoet i dette selskapet er at det ikke er de største eller sterkeste som overlever, men de mest tilpasningsdyktige, sa han og la til at de ikke alltid har vært like lett å få forandringer under huden på organisasjonen.
Tror på nettet
Han trakk også paralleller til tidligere lavkonjunkturer selskapet har vært igjennom og la vekt på at lærdommen den siste tiden har vært klar:
- Vi har en hypotese om at en nedgangskonjunktur er dårlig for papirmedier, men bra for nettmedier. Det har vi fått rett i, mente Aamot.
Les også: