Turbulensen i Norwegian

Norwegian-topp avviser snarlig sjekk fra Boeing: – Det er ikke realistisk

Norwegians finansdirektør heller kaldt vann i årene på dem som tror at selskapet kan bli reddet av en saftig erstatning fra Boeing. For hver dag som går øker Norwegians erstatningskrav, men nå er også Boeing i trøbbel.

Finansdirektør Geir Karlsen i Norwegian, avbildet under en tidligere flyging før corona-krisen.

Andersen, Cicilie / E24
  • Marius Lorentzen
Publisert:

– Det er helt klart fremdrift. Vi har holdt på en stund nå, men det er tøffe diskusjoner med stort sett alle, sier finansdirektør Geir Karlsen i Norwegian til E24 om diskusjonene med kreditorene som nå pågår.

Han står sammen med resten av ledelsen i Norwegian og et team av ansatte og enkelte rådgivere midt oppe i selskapets krevende kamp for å overleve corona-krisen. Allerede før krisen var selskapet på god vei til å snu underskudd til overskudd, men så kom virusutbruddet og satte alle nesten alle fly på bakken.

Samtidig som kreditorforhandlingene pågår ønsker Karlsen å gi en klar beskjed til aksjonærer og kreditorer: Ikke regn med noen stor erstatning fra Boeing med det første og ikke regn med at en erstatning kan redde selskapet fra konkurs.

Karlsen og ledelsen følger med på de heftige diskusjonene og mange spekulasjonene som nå verserer på ulike fora og i mediene om hva som vil skje med Norwegian.

Han sier til E24 at Norwegian har merket seg at det diskuteres offentlig at Norwegian vil kunne få et betydelig erstatningsbeløp og at dette vil kunne bedre den finansielle situasjonen til Norwegian betraktelig. 

Finansdirektøren heller kaldt vann i årene på dem som tror Boeing kan redde Norwegian fra denne krisen: 

– Det er ikke realistisk å tro at vi skal få noe på kort sikt som vil utgjøre en stor likviditetsforskjell, sier Karlsen.

Likviditeten er nemlig det store problemet for hele bransjen nå. Nesten ingen kjøper flybilletter eller reiser med flyselskapene. Dermed har inntektene stoppet opp, mens mange utgifter løper og dermed tømmes flyselskapenes kasser i et raskt tempo.

Les også

Norwegian-selskaper i Danmark og Sverige begjært konkurs

Boeing er også under press

Norwegian sendte i påsken ut et forslag der de ber obligasjonseiere, leasingselskaper og aksjonærer bli med på en redningspakke der gjeld konverteres til aksjer fra kreditorenes side og ny kapital sprøytes inn fra aksjonærenes side.

På den måten vil man redusere gjelden, styrke balansen, sikre at man kan motta den statlige norske lånegarantien og bygge en base for fremtiden.

Karlsen forteller at man nå gjør alt man kan for å jobbe for en løsning frem mot den ekstraordinære generalforsamlingen 4. Mai – der aksjonærene skal stemme over redningspakken.

Corona-krisen har ikke bare skapt en krise for flyselskapene, men den har også sørget for at hverken Norwegian eller andre flyselskap ønsker å motta nye fly i dagens situasjon. Dette på toppen av Max-problemene fra i fjor har satt Boeing i en ekstremt presset situasjon. 

Nylig ble det kjent at Boeings kunder avbestilte 150 fly bare i mars.

– Så dere regner ikke med en stor utbetaling med det første? 

– Det er ikke realistisk å tro det. Vi kan i hvert fall ikke planlegge veien videre for Norwegian på basis av at vi får en erstatning på kort sikt. Både for oss og andre som ikke har fått en avtale med Boeing ennå vil det være utfordrende å få til et likviditetsbidrag på kort sikt, sier Karlsen.

– Kommer det noe erstatning i det hele tatt?

– Boeing får snakke for sin del, men de har også en svært krevende situasjon. Vi har en dialog som er god og vennlig, men det er en tøff situasjon hos begge parter, sier Karlsen og fortsetter:

– Boeing hadde jo heller ikke noen klar utsikt for når Max-flyene kommer i luften. Det hadde de knapt før corona-krisen og nå er situasjonen enda mer usikker. De har nok mer enn nok med å tenke på seg selv.

Les også

Norwegian arrangerer presentasjon for kreditorer: Stengt for aksjonærene

Boeing-kravet stiger dag for dag

Norwegian har fått en rikelig dose med flytrøbbel opp gjennom årene. Først var det problemer med overopphetede batterier på langdistanseflyet Dreamliner, så viste det seg at Rolls-Royce-motorene på samme fly også hadde feil og måtte hyppig på service.

Til slutt viste det seg at de nye 737 Max-flyene fra Boeing hadde en teknisk feil som trolig sørget for at to fly tilhørende andre flyselskap styrtet i fjor. I mars samme år ble alle fly av typen satt på bakken, inkludert Norwegian sine 18 fly.

Bare i fjor regner Norwegian med merkostnader og tapte inntekter på totalt 1,75 milliarder kroner som følge av motor- og Max-problemene.

At Max-flyene ennå ikke flyr sørger for at Norwegians erstatningskrav stiger dag for dag, men at alle Max-flyene i verden står på bakken har også skapt en enorm krise for Boeing.

– Er dere i dialog og er det noen fremdrift?

– Det er dialog og det har det vært hele tiden. Saken har forandret seg fordi dato for «return to service» for Max-flyene har sklidd ut i tid flere ganger og våre krav har derfor økt, sier Karlsen.

Han peker på at Norwegian som et ledd i at Max-flyene ble satt på bakken i fjor også stanset forskuddsbetalingene (PDP) til Boeing siden selskapet heller ikke kunne levere flyene til Norwegian. 

– Det gjorde vi jo også fordi vi tror at vi får til en kompensasjonsløsning, men selv om vi blir enige så sitter også Boeing og må håndtere sin egen likviditet og situasjon, sier Karlsen.

Les også

Norwegian-sjefen om neste fase: – Setter vi inn hele apparatet med en gang vil selskapet velte

Et ess i ermet

Norwegian og Karlsen har et ess i ermet i forhandlingene med Boeing – men det er et ess som bare kan brukes hvis Norwegian klarer å overleve.

Max-flyene har nemlig stått på bakken siden mars i fjor og Norwegian skulle mottatt en rekke fly som de aldri har fått. Etter 12 måneder uten levering kan Norwegian heve kjøpet uten å skylde Boeing én krone:

– Ja, det har vi muligheten til i henhold til kontakten. Den muligheten gjelder fly for fly, sier Karlsen, med referanse til at man altså ikke kan heve hele ordren samtidig med ett flykjøp av gangen.

Norwegians konsernsjef Jacob Schram uttalte til E24 i januar at selskapet vurderte å droppe Boeing til fordel for Airbus hvis de ikke fant en løsning på alle problemene.

Ettersom en utbetaling ikke vil være nok til å redde Norwegian, lener selskapet seg nå på forslaget til en redningspakke og håpet om at de dermed også vil innfri kravene som norske myndigheter har stilt for at selskapet skal få tilgang til den statelige lånegarantien på tre milliarder.

– Finnes det noen andre veier for dere ut av denne krisen enn dette?

– Det vi har sagt er at vi skal jobbe for å nå de kravene norske stat har satt, men samtidig få til en løsning som går utover det. Ingen vet hvor lenge dette vil vare, men det er planen nå og skulle vi ikke få til dette så får vi heller vurdere hva vi da gjør, sier Karlsen.

Les også

Norwegian-pilot om corona-hverdagen: – Det er nesten som å være med på en film

Her kan du lese mer om

  1. Turbulensen i Norwegian
  2. Norwegian
  3. Boeing
  4. Flyselskaper
  5. Geir Karlsen
  6. Gjeld
  7. Konkurs
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Norwegian skylder USA milliardbeløp: Amerikanerne vil ha full tilbakebetaling

  2. Brasilianske Gol har like stor Max-ordre som Norwegian: Sikret erstatning på 4,2 mrd.

  3. E24-nyhetene torsdag 23. april

  4. Annonsørinnhold

  5. Norwegian kansellerer kjøpet av 97 Boeing-fly og tar rettslige skritt

  6. Norwegian kvitter seg med Dreamliner-fly for første gang