Krisepakke til flyselskapene: – Ikke i nærheten av nok

Regjeringen legger nå store avgiftskutt på bordet for å gi kriserammede flyselskap et pusterom. NHO Luftfart og Pilotforbundet i Parat mener det trengs mye mer for å unngå det alle frykter: konkurser.

Statsminister Erna Solberg og finansminister Jan Tore Sanner lanserte fredag nye økonomiske krisetiltak, inkludert avgiftskutt til flyselskapene

Vidar Ruud
  • Marius Lorentzen
  • Hanna Ghaderi
Publisert:,

Saken oppdateres ...

– Dette er positive tiltak som gir et pusterom, men det er langt ifra nok, sier Torbjørn Lothe, administrerende direktør i NHO Luftfart.

Petter Førde, leder av pilotforbundet i Parat, som representerer snaut 2.000 piloter i SAS, Norwegian og Widerøe er enda krassere:

– Regjeringen har ikke forstått det store problemet – at det er en likviditetskrise. Vi ser at noe avgifter refunderes som har blitt betalt siden nyttår, men dette er ikke i nærheten av å være nok, sier Førde til E24.

De to beskriver en bransje som nå er i fullstendig krise og som trenger hjelp ettersom spredningen av coronaviruset har ført til en fullstendig stans i bestillinger.

  • I en fersk stortingsproposisjon skriver regjeringen at de vil oppheve flypassasjeravgiften fra 1. januar 2020 til 31. oktober 2020 i første omgang.
  • I tillegg kuttes flyavgiftene til Avinor fra fredag 13. mars og frem til 30. juni som inkluderer startavgiften, passasjeravgiften og sikkerhetsavgiften.

– Disse tiltakene med lufthavnsavgifter og flypassasjeravgift vil lette situasjonen for bransjen og det er positivt, men det er likevel veldig store problemer i luftfarten slik som situasjonen er nå, sier Kjersti Haugland, sjeføkonom i DNB Markets.

Petter Førde i Pilotforbundet sier at alle nå må forbedere seg på et stort antall permitteringer i SAS, Norwegian og Widerøe, slik situasjonen ser ut nå.

– Vi er mildt sagt skuffet og vi hadde forventet betydelig mer, for eksempel i form at tilførsel av kapital eller lån, sier Førde., som tilførsel av kapital som eksempel.

Selv om mange nå spekulerer i om Norwegian vil overleve corona-krisen, siden selskapet allerede slet økonomisk fra før, så sier lederen av pilotforbundet at alle selskapene er i krise:

– Det er nå slik at det ene selskapet ikke har det noe bedre enn de andre. De har ulike situasjoner i en global luftfartskrise som vi nå har. Dette er en bransje som allerede hadde tynne marginer og som ikke har buffere som er store nok til dette, sier Førde.

Det verste man nå frykter er konkurser i luftfarten, inkludert i Norge:

– Skal vi ha en luftfart med norske arbeidsgivere i fremtiden trengs det mer handling nå. Flyselskapene har ikke tid til å vente. Avgiftskuttene kan hjelpe på litt sikt, men det er ikke sikkert alle kommer seg gjennom dette, fortsetter han.

Les også

Se listen: Her er regjeringens krisetiltak

– Kraftfulle tiltak

Finansminister Jan Tore Sanner ble under en pressekonferanse fredag spurt om regjeringen vil komme med en form for kriselån til flyselskapene, som de har etterspurt:

– Vi har god dialog med luftfartsbransjen, både fra finansdepartementet og samferdselsdepartementet. Tiltakene vi iverksetter i dag er kraftfulle og vil bidra til bedre likviditet. Men vi må holde oss innenfor statsstøtteregelverket og jeg vil ikke forskuttere vha. som kan komme i neste fase, svarte Sanner.

Regjeringen foreslår i en ny tiltakspakke flere grep for å støtte opp om norsk økonomi og ikke minst de hardt rammede flyselskapene.

Regjeringen anslår at kuttet i flypassasjeravgiften tilsvarer 1,56 milliarder kroner i 2020, sammenlignet med opprinnelig budsjett.

Det opplyses ikke om hva man regner kuttene i Avinor-avgiftene vil innebære, men ifølge dokumentene betalte flyselskapene inn totalt 3,8 milliarder kroner i slike avgifter i 2019.

I den første fasen på 3,5 måneder tilsvarer dette 1,1 milliarder, men det reelle avgiftskuttet er større ettersom det er mye mer trafikk i denne perioden av året enn vinteren.

Dermed er det snakk om en pakke på minst 2,7 milliarder kroner. NHO Luftfart mener tallet i realiteten er lavere.

Norwegian opplyser at de vil kommentere tiltakene når konsernsjef Jacob Schram holder en pressebrifing klokken 14:30. SAS sier at de også vil komme tilbake med kommentarer senere.

Les også

Norwegian kansellerer 3.000 avganger og varsler permitteringer som følge av coronaviruset

– Nødkapital må på plass

Lothe sier at av de rundt 316 millionene som kommer inn til Avinor per måned, så kan man regne med at 230 millioner betales av de norske flyselskapene.

– Men hvis dette kuttet gjelder fra nå og man regner med at trafikken halveres fremover så er den reelle effekten for norske flyselskap nede i rundt 115 millioner kroner, sier Lothe.

Når det gjelder flypassasjeravgiften drar den inn om lag 160 millioner kroner i måneden, hvorav 120 millioner kroner betales av de norske selskapene.

– Siden dette gjelder fra 1. januar vil de norske flyselskapene kanskje få refundert et sted rundt 200 millioner kroner. Det er viktig fordi det gir en tilbakeførsel av kontanter, sier Lothe og fortsetter:

– Men fremover blir effekten mindre fordi så mange avlyser og ikke kommer til å reise. Så dette er for lite til å håndtere den fundamentale utfordringen bransjen står midt oppe i.

– Både fagforeningene og dere har etterlyst en eller annen form for et kriselån til bransjen. Trengs det fortsatt?

– Vi har anmodet om det fordi vi mener det er nødvendig, sier Lothe.

Regjeringen varsler at flere tiltak kan komme

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs beskriver tiltakene som nå er på plass som «en god start» som vil «lette presset på flyselskapenes likviditet», men mener det trengs mer.

– Denne situasjonen slår ut 9/11 (terrorangrepene i USA i 2001, journ.anm.), SARS, finanskrisen og gulf-krigen. Dette er det mest omfattende i moderne tid og det er umulig å «se» hva resultatet av dette blir, sier han og fortsetter:

– Jeg er overbevist om at det må en eller annen form for nødkapital til flyselskap, det må på plass meget raskt.

Regjeringen åpner imidlertid for at det kan komme enda kraftigere tiltak fremover:

«Regjeringen følger situasjonen i luftfartssektoren nøye og vurderer løpende behovet for
ytterligere tiltak eller endringer i de tiltakene som nå iverksettes», skriver regjeringen i proposisjonen til Stortinget og fortsetter:

«Avinors økonomiske situasjon må vurderes fortløpende. Regjeringen vil
eventuelt komme tilbake til Stortinget om dette».

I tillegg uttalte finansminister under pressekonferansen til regjeringen fredag at man nå jobber med og vurderer enda flere tiltak.

Han listet blant annet opp at man vurderer å utsette forskuddsbetaling av skatt for bedriftene og utsatt innbetaling av arbeidsgiveravgift.

– Vi jobber allerede med en ny runde med tiltak, sa Sanner videre.

Her kan du lese mer om

  1. Coronaviruset
  2. Flypassasjeravgiften
  3. Avinor
  4. luftfart
  5. Luftfart
  6. Flyselskaper
  7. NHO
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Flyselskapene ber Sanner om corona-hjelp: – Kutt flypassasjeravgiften

  2. Parat: – Avhengig av å ha norske selskap i luften etter krisen

  3. Etterlyser større tiltak etter krisepakken: – Hjelper ikke

  4. Annonsørinnhold

  5. Fagforeninger krever kriselån til flyselskapene: – Dette ligner ikke på noe vi har sett før

  6. Hastemøte på Statsministerens kontor – Norwegian deltar