Kid-sjefen langet ut mot Plantasjen-eier. Så kom u-svingen

En uenighet med deres svenske logistikkpartner hadde blitt en stein i skoen for Kid, og sjef Anders Fjeld var oppgitt. Timer senere var problemet løst.

ERFAREN RETAILER: Anders Fjeld er relativt fersk som administrerende direktør i Kid, etter å ha vært en årrekke i XXL-ledelsen. Tidligere har Fjeld også jobbet i Elkjøp.

Foto: Kid
Publisert:

– Vi har en disputt om fakturaer, og uenigheten handler om hvordan de operer i den situasjonen, som jeg forretningsetisk og moralsk aldri har sett maken til. Vi må melde at det finnes en risiko her, den er ikke enormt stor, men den må meldes.

Slik oppsummerte Kid-sjef Anders Fjeld uenigheten med logistikkpartneren sin i Sverige, Speed Group, etter han presenterte selskapets resultater for andre kvartal.

Speed Group er eid av investeringsselskapet Ratos, som blant annet eier Plantasjen.

– Jeg er svært overrasket over at Ratos, som et så stort og velrenommert selskap kan stille seg bak slik oppførsel, sier Fjeld til E24.

Uenigheten var knyttet til faktura-spørsmål, men Kid ønsker ikke å utdype hva disputten sto om i detalj.

Etter at E24 tok et par telefoner til Sverige for å høre hvordan partnerne i Ratos og Speed Group forholdt seg til saken, begynte imidlertid det som i utgangspunktet virket som harde fronter å løsne.

Les på E24+ (for abonnenter)

Slik skaffer Kid skyhøye marginer i den turbulente handelsbransjen

Legger konflikten bak seg

Bare få timer senere fikk E24 opplysninger om at stridsøksen er begravet, og at man har blitt enige om en skisse for en avtale som både Kid og Speed Group kan leve med.

Speed Group har ansvar for all logistikk for Hemtex i Sverige, både lager, levering til butikk og netthandel.

Kid-sjef Fjeld opplyser at begge parter har måttet gi og ta, men at man nå har lagt uenighetene bak seg, og fortsetter som venner. Til tross for at selskapet under kvartalspresentasjonen la situasjonen frem som en real utfordring, ser det altså nå ut til at saken er løst.

– Vi er veldig glade for at det har kommet til en løsning, og at det ikke lenger er en konflikt og ser frem til et videre godt samarbeid med Speed og Ratos.

E24 har vært i kontakt med Speed Group og Ratos, men ingen av partene ønsker å kommentere saken.

Kid leverte sterke resultater i andre kvartal, som var første perioden hvor den svenske kjeden Hemtex var reflektert i tallene etter oppkjøpet som ble kjent i mai.

Uenigheten med Speed Group var noe selskapet arvet fra Ica Gruppen som tidligere eide Hemtex.

Les også

Kriserammede Notabene tapte 28,5 millioner i fjor

Den svake kronen presser

Kid, som resten av varehandelen, presses av den svake kronen, som gjør det dyrt å kjøpe varer i dollar.

Den svakeste kronen mot dollaren siden 2002, gjør at Kid må øke prisene ut mot forbruker på enkelte varer.

Kjeden har et mål om å opprettholde en bruttomargin på mellom 60 til 62 prosent, men anerkjenner at dette kan bli tøft med dagens kronekurs.

– Det er lenge siden det har vært så utfordrende med dollarprisen som det er nå, og det er utfordrende å få til disse marginene. Men jeg vil aldri internt si at vi skal ha noen lavere mål enn 60 til 62 prosent.

– Det sitter en i USA med en Twitterkonto som får stor konsekvenser for kronekursen, og det må vi i lille Norge håndtere, sier Fjeld.

Han hadde aldri trodd at den amerikanske presidentens oppførsel i sosiale medier ville påvirke hans egen jobb.

– Men det har blitt en realitet. Det er ofte det første man sjekker på mandag morgen, litt for spøk, men hva har Donald Trump sagt i helgen som påvirker valutasituasjonen.

Hemtex-kjeden har valutasikret seg ut året, og nyter godt av det. Kid har hatt en sikringsstrategi som går færre måneder frem i tid, og vil merke den svake kronen før sitt svenske datterselskap. Fjeld vil ikke gå inn på hva slags valutanivåer Kid har sikret seg på.

Kjøper klimakvoter

Kid har i år brukt «noen hundre tusen» på klimakvoter, slik at selskapet nå skal være klimanøytralt.

– Det er kommersielt viktig. Ikke i dag, men i tiden fremover, og kanskje avgjørende to til tre år frem i tid.

Han sier kjeden ser hvordan den unge generasjonen engasjerer seg i klimaspørsmål, og referer til sin egen 12 år gamle datter som skal gå i klimademonstrasjon denne uken.

– Jeg og mine kolleger har blitt gamle, vi må høre på de unge og være ydmyke på at vi ikke nødvendigvis vet hva som er rett eller galt i disse spørsmålene – ikke være besserwissere.

Han sier det at selskaper har en tydelig miljøprofil er viktigere ute i Europa, men at dette også er på full fart mot Norge.

Selskapet leverte en omsetning på 428 millioner kroner i andre kvartal, opp fra 281,5 millioner til samme tid i fjor.

Av dette stammer 107,4 millioner kroner fra kjeden Hemtex.

På bunnlinjen (ebit) endte de IFRS-justerte resultatet på 14,8 millioner.

I motsetning til resten til mange andre aktører i varehandelen har Kid levert sterke tall kvartal etter kvartal, noe som også har vist seg på aksjekursen som er opp 31,29 prosent i løpet av de siste 12 månedene.

Her kan du lese mer om