SAS skal fylle 400.000 nye langdistanseseter i år: Miami topper bookinglisten

I et knalltøft flymarked ekspanderer SAS langdistanserutene med like mange nye seter som det bor folk i Bergen og Stavanger, tilsammen.

FULL FART: Innen utgangen av året vil SAS ha ekspandert langdistanseflåten fra 12 til 16 fly. Det skjer takket være ordren på fire splitter nye Airbus A330-300 Enhanced, hvorav den siste leveres i april. I tillegg kjøper SAS ut fire Airbus A340-300 (Her ved «Godfred Viking») fra leasingavtalen og beholder dem i flåten. Totalrenoveringen av kabinene på de eksisterende flyene, som startet for ett år siden, vil være ferdig i juni.

Jan Ovind VG
Publisert:

Etter å ha lagt bak seg et år med et resultat før skatt på 517 millioner svenske kroner, offentliggjorde SAS tirsdag tall for selskapets første kvartal som viste bedre resultater enn ventet.

Midt i flyselskapenes lavsesong endte resultatet før skatt på -309 svenske millioner, en forbedring på en halv milliard fra året før.

– Det er ikke hver dag man ser dette, sier finansdirektør Göran Jansson i SAS til E24 om resultatforbedringen.

SAS gjentar lovnaden fra i fjor om at de også i år tror de vil klare å levere et overskudd før skatt og engangsposter. Samtidig peker selskapet på at den «vedvarende intense konkurransen» og en avtagende effekt fra fallet i oljeprisen, vil sørge for at resultatene utover året ikke vil bli så mye bedre enn fjoråret, som det vi har sett i første kvartal.

– Mener dere altså at SAS-resultatene utover året vil ende omtrent på samme nivå som i fjor?

– Ja, det er omtrent sånn, sier finansdirektøren.

Han peker på at drivstoffkostnadene til SAS sammenlignet med fjoråret er langt lavere fordi sikringskontraktene (som ble inngått på langt høyere priser) har gått ut. Dette har gitt SAS-tallene en stor opptur i regnskapet den siste tiden, men vil ikke gjøre det i like stor grad fremover, ifølge Jansson.

– Vi er veldig usikre på hvordan prisbildet blir fremover, så vi forsøker å være litt forsiktige i prognosen vi går ut med, sier han.

Finansdirektør Göran Jansson i SAS. Her avbildet under avdukingen av det nyoppussede langdistanseflyet Erik Viking i København, februar 2015.

Marius Lorentzen E24

– Vi ser en ganske intens konkurranse nå fremover, spesielt ut fra Danmark der Ryanair har kommet kraftigere inn. I Sverige går det fantastisk bra selv om Malmö Aviation og Braathens er aktive, og i Norge er utviklingen overraskende bra, sier kommersiell direktør Eivind Roald, med henvisning til oljebremsen som nå rammer norsk økonomi.

– Bergen, Stavanger og Kristiansand er mer utfordrende, men i Nord-Norge er utviklingen ekstremt god, sier Roald videre.

Selv om SAS drar stor nytt av lavere oljepriser og dermed drivstoffutgifter, mener han selskapet også klarer å stå i mot prispresset, fra Norwegian og andre.

Han sier at SAS ikke har planer om å kutte rutefrekvensen til Sør- og Vestlandet som følge av oljebremsen, men sier at man fortløpende endrer kapasiteten ved å endre på flytypene, slik at man blant annet nå får økt kapasiteten til Nord-Norge.

Den lave oljeprisen er gull for SAS og andre flyselskaper, og finansdirektøren legger ikke skjul på at det har vært en viktig del av resultatforbedringen på en halv milliard:

– Det utgjør en stor del. Rundt 155 millioner kommer fra kostnadskuttene vi har gjennomført, sier Jansson.

Les også: Konkurransetilsynet mener flyseteavgiften må utsettes

Miami på topp

I år (regnskapsåret fra november 2015 til oktober 2016) skal SAS økte kapasiteten på langdistanse med hele 25 prosent, sammenlignet med fjoråret.

Det får de til gjennom å både øke frekvensene og å utvide flåten fra 12 til 16 fly.

Rutene til Los Angeles og Boston åpner henholdsvis før og etter påske, mens den nye ruten til Miami åpner 28. september.

– Vi legger til 400.000 nye seter på langdistanse i år, og det er blant annet de nye pilotavtalene som vi fikk på plass i fjor som har gjort dette mulig, sier Eivind Roald, kommersiell direktør i SAS, til E24.

SAS har allerede startet billettsalget for de nye rutene, og én av de nye destinasjonene har klatret helt til topps:

– Miami-ruten åpner 28. september, og ser man på perioden fra lanseringen og ut året på samtlige langdistanselinjer er det faktisk Miami der vi har flest bookinger nå. Det er veldig interessant, sier Eivind Roald.

Han legger til at han heller ikke hadde regnet med at det var nordmenn som skulle bli den nest største kundegruppen på den relativt ferske ruten mellom Stockholm og Hongkong.

I konkurransen med de andre selskapene, gleder SAS-ledelsen seg stort over de mest lojale kundene sine, som er en gruppe i vekst. I første kvartal hadde medlemsmassen vokst med 14 prosent på ett år, og enda en gang stod EuroBonus-medlemmene for over halvparten av billettinntektene. Det er nemlig her de gode marginene ligger for selskapet.

I tillegg til billettsalget økte inntektene relatert til EuroBonus-programmet og -medlemmene med knappe ti prosent i første kvartal, og andre inntekter (ancillary - andre ekstrainntekter på bagasje, oppgraderinger og lignende) steg med saftige 46 prosent.

– Det er langdistanse som virkelig driver vår kommersielle satsing nå, sier Eivind Roald og peker på at man i mai får på plass en helt ny digital plattform for nettsidene og mobil, og at EuroBonus-programmet får en oppgradering i forbindelse med 70-årsjubileet til høsten.

Blant annet skal kunder som har hatt gullkort sammenhengende i ti år, få det for resten av livet.

Les også: Flytoget-sjefen går av

BLAR OPP FOR PLASSEN: Konserndirektør for kommersiell virksomhet i SAS, Eivind Roald, kan glede seg over en markant økning i antallet som flyr Business Class på veien til USA og Asia. Selskapet øker i løpet av året flåten til 16 fly, men rivalen Norwegian vil etterhvert bli større med sine 9 Dreamlinere og ytterligere 29 i bestilling.

Marius Lorentzen E24

Sjokksalg spredte seg på sosiale medier

Ett av knepene SAS har brukt for å fylle de nye setene var et tilbud som ble lagt ut i det stille på SAS' nettsider.

Der fikk amerikanerne muligheten til å fly til Stockholm fra Los Angeles for under 100 dollar hver vei (rundt 1.700 kroner tur/retur med dagens kurs) i forbindelse med at ruten startes opp nå i mars.

NYKOMMERTILBUD: Som en ny aktør i Los Angeles valgte SAS å tilby en del billetter til under 100 dollar per vei for å fly den nye ruten mellom storbyen på USAs vestkyst og Stockholm.

Skjermdump: SAS

– Det tok plutselig helt av i sosiale medier når folk fant ut av det. Vi solgte mange tusen billetter på noen få timer, sier Roald.

Flash-salget er omtalt i mange fora på nettet, og ble omtalt som «Deal of the Day» i det anerkjente reisemagasinet Condé Nast:

– Men når man har kommet til Stockholm, hva gjør man da, skrev magasinet, før de listet opp en rekke severdigheter og opplevelser i den svenske hovedstaden.

Konserndirektøren avviser imidlertid at SAS vil drive med noen utstrakt annonsering av slike tilbud, slik som blant annet konkurrenten Norwegian gjør for sine mange USA-ruter.

– Vi vil ikke satse på en strategi med å gå bredt ut med slike tilbud, sier Roald, og peker på at de mest lojale kundene, altså EuroBonus-medlemmene, vil få servert tilbud andre ikke vil få.

Les også: Nordiske flyaksjer tok av i 2015: Steg med over 13 milliarder

Gjør butikk av Business

Foreløpig ser det ut til at SAS har økt kapasiteten raskere enn passasjerene har fulgt etter, men ledelsen er trygge på at bilde vil endre seg når vi nærmer oss sommeren. Mens SAS økte langdistansekapasiteten med 32,7 prosent i februar, økte den tilsvarende passasjertrafikken med 18,1 prosent.

– Det vi nok ikke er helt fornøyde med er utviklingen bak gardinen (økonomibilletter, journ.anm.). Det går bra i høysesongen, men midt på vinteren er det vanskeligere å fylle setene til disse reisemålene, sier finansdirektør Jansson og peker blant annet på Hongkong-ruten som åpnet i fjor høst.

– På mange av langdistanserutene har vi økt til daglige avganger, og det er jo ikke noe vi primært gjør for turistene, men for de forretningsreisende, sier han videre.

– Dere skal spare store beløp også i år i forbindelse med effektiviseringsprogrammet, men blir dette spist opp av den kraftige ekspansjonen, blant annet til USA?

– Når man gjør en slik ekspansjon kan man gjøre det på marginalkostnaden, og de faste kostnadene trenger ikke å øke nevneverdig. Vi har bestemt oss for å kjøpe A340-flyene vi leaset, og innrede dem med nye kabiner. Det er langt mer kostnadseffektivt enn å kjøpe et nytt fly, som innebærer avskrivninger og høyere renteutgifter. Med fjorårets reforhandlede kollektivavtaler har vi også fått ned personalkostnadene. Det er dette som til sammen har gjort det mulig for oss å satse slik vi gjør, sier Jansson.

Han viser til at det også tar tid å sette en ny rute i markedet, særlig når det gjelder forretningsreisende.

– Vi har ikke samme strategi som andre aktører som fyller alle seter for enhver pris.

Både Göran Jansson og Eivind Roald er imidlertid svært fornøyde med den kraftige veksten SAS opplever på Business Class, som hadde en trafikkvekst på 34,6 prosent i februar.

Totalt hadde SAS en vekst i antall Business-passasjerer på 10 prosent i første kvartal, ifølge Eivind Roald.

– Så det er smekkfullt på business og litt tynnere bak gardinen om dagen?

– Ja, litt tabloid sagt. Det er nesten sånn at flyene er litt fremtunge, humrer Roald.

Han sier at SAS' vurdering er at passasjertrafikken vil ta seg opp med den nye kapasiteten når flybransjens lavsesong i vinterhalvåret går mot slutten.

– På noen av de nye destinasjonene må vi også finne det riktige prispunktet. Vi finjusterer nå prisene til Hongkong og Los Angeles, og Los Angeles viser allerede nå et bedre bookingnivå enn San Francisco, sier Roald videre, og peker på at San Francisco har vært den best belagte langdistanseruten frem til nå.

Her kan du lese mer om