Ekspert etter nye sparetiltak: – SAS er nødt til å få ned kostnadene

Flyselskapet varsler nye omfattende sparegrep for å møte konkurransen, og åpner for baser utenfor Skandinavia. – Dette er et jag, sier flyekspert.

SPAREPLANER: SAS øker innsparingsmålet til halvannen milliard svenske kroner.

Foto: Torstein Bøe NTB scanpix
  • Asgeir Aga Nilsen
Publisert:

Selv om SAS nådde resultatmålet for regnskapsåret varsler flyselskapet at tøff konkurranse og høyere kostnader enn konkurrentene tvinger frem nye sparegrep.

Flyselskapet høyner nå målet for innsparinger i perioden 2017 til 2019, fra 800 millioner til 1,5 milliarder svenske kroner.

Blant tiltakene som vurderes er også baser utenfor Skandinavia.

– Dette er et jag

– SAS har hatt et imponerende innsparingsprogram de siste 10 årene. Problemet er at konkurrentene blir bedre de også. Når du endelig klarer å spare deg ned har konkurrentene blir enda billigere. Dette er et jag etter nye fly og kostnadseffektivisering, sier førsteamanuensis og flyekspert Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI, til E24.

– SAS er et klassisk nettverksbasert flyselskap. Problemet er at de er relativt små for å ha en slik modell, legger han til.

Les også

Fortsatt rekordfulle SAS-fly – men flypassasjeravgiften bidrar til marginpress

Også Frode Steen, professor ved NHH, peker på at SAS har høyere kostnader enn konkurrentene.

– Det er greit i en situasjon der de har gode inntekter. Da kan de leve med høye kostnader. Men siden bransjen blir strammere og strammere kan de ikke hvile på laurbærene. Skulle inntektene faller er de plutselig i en situasjon der de ikke tjener penger i det hele tatt, sier han.

Åpner for baser utenfor Skandinavia

Tidligere i høst svirret ryktene om at SAS i sin strategiplan vurderte driftstillatelser utenfor Skandinavia. Vurderingene om virksomhet ute bekreftes nå i kvartalsrapporten.

Der skriver SAS at det vurderer å «endre fokus for deler av vår produksjon ved å etablere luftfartsoperasjoner utenfor Skandinavia», altså baser ute.

Grunnen er at flyselskapet trenger vilkår som gjør at det konkurrerer på like betingelser som konkurrentene oppgir SAS.

– SAS må søke vekst og veksten skjer ikke i Skandinavia. Da må de gå ut. Dette har også en kostnadsside, fordi hvis du etablerer baser ute skjer det på lokale betingelser. Da kan du for det første betale mindre, i hvert fall i kabinen, og for det andre bruke bemanningsselskaper, sier Andersen.

Steen peker også på mulighetene for lavere kostnader ved å legge baser ute.

– Norwegian sin strategi har vært veldig vellykket. Strategien har, utenom slank drift her hjemme, vært utenlandske baser og fly med utenlandsk personell. Det har vært hovedløsningen på kostnadsproblemet. Det ser nok SAS, at de er nødt til å få ned kostnadene på en eller annen måte. En måte å gjøre det på er selvfølgelig å legge baser ute og bruke utenlandsk personell.

Les også

Norwegian får USA-tillatelse

Nådde resultatmålet

SAS fikk et resultat, etter skatt og medregnet engangseffekter, på 1,3 milliarder svenske kroner for regnskapsåret, som er avvikende og løper fra november til oktober. Det er opp fra 956 millioner året før.

Omsetningen var på 39,5 milliarder, ganske stabil målt mot 39,7 milliarder året før.

Justert driftsoverskudd var på 939 millioner kroner, ned fra 1,174 milliarder året før.

SAS hadde mål om at selskapet skulle klare å gå med et driftsoverskudd før engangseffekter i regnskapsåret 2015/2016, som ble avsluttet ved utløpet oktober. Målet ble dermed innfridd.

Les også

Italiensk storbank med kriseplan: Kutter 14.000 jobber

Les også

Telenors fagforening slår ring rundt Brekke

Les også

Finansavisen: Brekke hyrer inn gammel fiende på Telenors regning

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Scandinavian Airlines (SAS)
  2. Luftfart

Flere artikler

  1. SAS-sjef spår et brutalt 2017

  2. SAS med milliardoverskudd: Varsler nye sparegrep

  3. Nå er Norwegian snart større enn «storebror» SAS

  4. HSBC oppgraderer SAS til kjøp: – Alt handler om Norwegian

  5. Halverte underskuddet i lavsesongen