Kongressmedlemmer går mot Norwegians USA-drøm

I et brev til det amerikanske samferdselsdepartementet, oppfordrer 192 medlemmer av Representantenes hus om å si nei til Norwegians flytillatelse.

TIDER MED HÅP: Norwegian mottok sin første 787 Dreamliner i Seattle i USA 27. juni 2013. Norwegian-direktør Bjørn Kjos og selskapets styreleder Bjørn H. Kise ante lite om at de skulle få store problemer med å sikre en flytillatelse via sitt irske datterselskap.
Publisert:

I brevet – som E24 har fått i hende tirsdag kveld – starter kongressmedlemmene med å berømme Samferdselsdepartementet – Departement of Transportation (DOT) – for å ha nektet Norwegian en midlertidig tillatelse til å fly med irskregistrerte fly til USA.

Deretter oppfordres samferdselsminister Anthony Foxx til å avvise Norwegians søknad om en varig flytillatelse.

– Vi oppfordrer DOT til å avvise Norwegians foreliggende søknad om en utenlandsk flytillatelse. Vi er redd for at en slik tillatelse til Norwegian ikke er i offentlighetens interesse og at den vil være skadelig for konkurransen, skriver kongressmedlemmene i brevet.

Nesten halvparten

En ansatt ved kongressrepresentant Albio Sires kontor bekrefter over E24 at brevet fra kongressmedlemmene ble sendt samferdselsministeren mandag.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Brevet til USAs samferdselsminister Anthony Foxx er signert av 192 politikere i den amerikanske kongressen. De to øverste signaturene er fra republikaneren Chris Collins og demokraten Albio Sires.

Det har også vært sendt slike brev tidligere – men det er nytt at så mange representanter har skrevet under. Totalt er det 435 representanter i Representantenes hus.

Kongressrepresentantene gjentar også sin overbevisning om at Norwegians forretningsmodell ikke samsvarer med retningslinjene i Open Skies-avtalen mellom EU og USA.

– Vi oppfyller alle kravene, det er ren politikk. Vi har ingen grunn til å tro at de vil bryte Open Skies-avtalen, den er først og fremst til gagn for amerikanerne. Men det er så mange som er sponset og inne på teppet for å stoppe oss, sa Norwegian-sjef Bjørn Kjos til E24 for noen uker siden.

Open Skies-avtalen skal sikre at EU og USA godkjenner hverandres flyselskaper til å fly over Atlanteren, uten byråkratiske hinder som kan hindre konkurransen.

Flyr med norsk avtale

Da Norwegian klekket ut planen om å fly mellom USA og Europa var tanken at disse flyene skulle være registrerte i Irland.

Men enn så lenge har ikke Norwegian fått tillatelse til å fly via Irland, men må bruke den norske flytillatelsen.

Norwegian har nå ventet i mange måneder på en avgjørelse om å få fly med irsk-registrerte. Når det amerikanske valget nå er over, gir det håp om at det nå skal gå fortgang i saken. Det er ventet at en endelig avgjørelse kan komme i løpet av noen uker.

E24 har vært i kontakt med Norwegian. Flyselskapet vil ikke kommentere saken, men henviser til en pressemelding datert torsdag 20. november.

– Skaper arbeidsplasser

I pressemeldingen ber Norwegian-sjef Bjørn Kjos det amerikanske samferdselsdepartementet om å godkjenne søknaden om permanent flytillatelse for Norwegian Air International.

– Vi gjør akkurat som Obama-administrasjonen vil: Skaper amerikanske arbeidsplasser, bringer turister til USA og gir amerikanerne billige flybilletter. Det transatlantiske markedet har altfor lenge vært dominert av allianser som har fått lov til å styre markedet med høye priser og begrenset valgfrihet, sier Kjos i pressmeldingen.

– Det har tatt altfor lang tid for samferddselsdepartementet å oppfylle sitt juridiske ansvar og godkjenne Norwegian Air Internationals søknad. Vår visjon er at ‘alle skal ha råd til å fly’, et prinsipp vi har til hensikt å videreføre, også med Norwegian Air International og flygingene mellom USA og Europa, sier Kjos.

Les også:

Norwegian kan ha tapt én milliard på flytrøbbelSlik slår Norwegian tilbake i den amerikanske PR-kampen



Publisert:

Her kan du lese mer om