Sydbank om omikron: – Et skrekkscenario for SAS

Sydbank ser gode grunner til at SAS bør hente penger i 2022, men mener selskapet mangler «pistolen mot pannen».

Et SAS-fly på Oslo Lufthavn Gardermoen.
Publisert:

Flyselskapet SAS satser friskt for vintersesongen med over 150 ruter til 90 destinasjoner. Det i en periode der flyselskapene taper penger.

Parallelt sender spredningen av det muterte sørafrikanske coronaviruset, omikron, igjen mørke skyer innover luftfarten.

– Et skrekkscenario

Analysesjef Jacob Pedersen i Sydbank tror fremtiden blir tøff for den skandinaviske flykjempen.

«Vi har tidligere slått fast at SAS’ forretningsmodell er under press, med utsikter til en fremtid med færre forretningsreisende og mer direktetrafikk», skriver han i en oppdatering mandag.

Analysesjef Jacob Pedersen, Sydbank.

Analytikeren legger til at spredningen av omikron-viruset må gi flybransjen og SAS våkenetter.

«En tilbakevending til svært begrenset reiseaktivitet som følge av vidstrakte reiserestriksjoner er et skrekkscenario for SAS og andre flyselskaper og kan bety (nye) mageplask for resultatutviklingen», skriver Pedersen.

Tatt til «selg»

Etter at SAS la frem et tap på 6,5 milliarder svenske kroner for regnskapsåret 2020/21 nylig, reduserte analytikeren sin anbefaling på SAS-aksjen til «selg».

SAS har de siste to regnskapsårene tapt 15,7 milliarder svenske kroner under pandemien.

Dermed er også livbøyen på 14 milliarder svenske kroner, supplert av de største eierne så sent som i fjor, anført av den svenske og danske stat, forduftet.

SAS’ nettogjeld er også på nærmere 27 milliarder svenske kroner, mens kontantbeholdning per utgangen av oktober var på 4,3 milliarder svenske kroner.

SAS fikk også en statsgarantert lånefasilitet fra hovedeierne på tre milliarder kroner i tredje kvartal, som er ubenyttet.

Burde hente penger

Pedersen påpeker at SAS har en uholdbar kapitalstruktur «i hvert fall på 3–4 års sikt».

Analytikeren har lenge ment at flyselskapet vil få et kapitalbehov. Han ser flere grunner til at SAS bør hente penger allerede i 2022.

Han viser til SAS-sjef Anko van der Werff fortsatt er fersk og kan argumentere for ønske om ny strategisk retning, at det er større aksept for å hjelpe under coronapandemien, og at SAS-aksjen er dyr; i dag 65 prosent over kursnivået før pandemien.

Utfordringen er at problemet ikke fremstår akutt, påpeker Pedersen i sin analyse.

«På den negative siden så indikerer den tross alt manglende pistolen mot pannen (fordi SAS fortsatt har penger i kassen, journ.anm.), at kapitalreisingen først kommer etter 2022», skriver analytikeren.

Han viser til at tidligere redningspakker har kommet i en mer akutt overlevelseskrise enn den selskapet står i per nå.

Pressmiddel

Han legger til at de siste 20 årene også har vist at SAS har gjort de største forbedringene på produktivitet og lønn når selskapet har vært på kanten av stupet.

«Det kan antyde at SAS får det vanskelig med å skape nødvendige produktivitetsforbedringer på kort sikt. Derfor er det vanskelig å spå når SAS velger å adressere kapitalbehovet», skriver Pedersen, og fortsetter;

«Den beste løsningen vil naturligvis være full inntjeningsgjenreisning, slik at et SAS i god form kan hente kapital om 2–3 år, men det scenarioet tillegger vi ikke stor sannsynlighet nå».

Les også

Norwegian-sjefen frykter omikron-smell: – Den største utfordringen

Optimistisk

I et intervju med E24 nylig svarte SAS-sjefen følgende om kapitalbehovet fremover:

– Dersom etterspørselen er der, og den trenger ikke være fantastisk, men fortsetter å ha sunn underliggende trend, da er alt bra. Vi planlegger ikke å trekke på de tre milliardene, men vi gjør det om vi trenger det, sa van der Werff.

Under en telefonkonferanse i forbindelse med årsresultatet sa finansdirektør i SAS, Magnus Örnberg, at flyselskapet kanskje forventet å trekke «litt» på kontantbeholdningen gjennom vinteren.

Han var imidlertid rask til å legge til at dette var avhengig av produktiviteten og utviklingen i etterspørselen.

– Normalt er vinteren en tøffere periode for oss, sa Örnberg.

Van der Werff sa overfor E24 at usikkerheten omkring omikron-utviklingen var stor.

– La oss være ærlige, det er ingen som vet (hvordan dette vil utvikle seg, journ.anm.). Den usikkerheten kommer til å være der så lenge pandemien varer, sa SAS-sjefen.

SAS legger frem trafikktall for november tirsdag 7. desember kl. 11.00. E24 kommer tilbake med mer.

Les også

SAS-sjefen om omikron-konsekvenser: – La oss være ærlige, det er ingen som vet

Les også

Norse ønsker seg Gatwick, men må finne seg i å stå på venteliste

Les også

SAS har tapt 6,5 milliarder det siste året

Publisert:
Gå til e24.no