Alphabet raser i etterhandelen etter resultatbom
Google-eier Alphabet leverer en omsetning på 69 milliarder dollar i tredje kvartal, langt under forventningene. Aksjen faller nær seks prosent i etterhandelen.
Alphabets A-aksje faller nær seks prosent i etterhandelen, etter at selskapet leverte resultater langt under forventningene.
Dette viser resultatene:
- Det var ventet at selskapet skulle levere en omsetning på 70,7 milliarder dollar, men selskapet leverte inntekter på bare 69 milliarder dollar.
- Omsetningsveksten var på bare 6 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Alphabet har de siste tre årene jevnlig levert en vekst på over ti prosent, og har ikke hatt så lav vekst siden de usikre månedene etter utbruddet av coronapandemien.
- Selskapets inntjening var ventet å komme inn på 1,25 dollar per aksje, men også her skuffer Alphabet. Selskapet hadde en inntjening per aksje på 1,06 dollar per aksje.
- Særlig reklameinntekter fra Google skuffer stort, og var på 54,4 milliarder dollar. Dette er nær det samme nivået som i samme periode i fjor, og har hatt nær ingen vekst.
- Google Cloud, der Alphabet konkurrerer med både Amazon og Microsoft, kunne vise til vekst som var litt over forventningene, men dette utgjør bare en liten andel av selskapets omsetning.
- Reklameinntektene fra YouTube var også lavere enn forventningene, slik de også var forrige gang Alphabet la frem resultater.
– Vi jobber for å omstille ressursene til våre høyeste vekstpriotriteter, skriver finansdirektør i Alphabet, Ruth Porat, i en kommentar til resultatene.
Tungt år
Alphabet har falt 27 prosent på børsen så langt i år.
På forhånd var det knyttet stor spenning til hva resultatene i tredje kvartal ville vise om Alphabets vekst, da selskapet har sett fallende reklameinntekter det siste året.
I andre deler av teknologibransjen har selskaper valgt å gjennomføre nedbemanninger eller ansettelsesstopp, noe man har sett i både Tesla og Facebook-eier Meta har gjort dette.
Alphabet har over 80 prosent av inntektene sine fra reklame, særlig fra søkemotoren Google og videotjenesten YouTube.