Obligasjonseier om gjeldsforslaget til Norwegian: – Mye bedre om de kunne gjøre en emisjon

Forvalter Arne Eidshagen mener Norwegians gjeldsforslag «ikke er en ideell løsning», men har ikke bestemt seg for om han vil takke ja til tilbudet som er på bordet.

VIL UTSETTE GJELDSFORFALL: Norwegian har bedt kreditorene i to obligasjonslån om å utsette tilbakebetalingen med to år.

VIL UTSETTE GJELDSFORFALL: Norwegian har bedt kreditorene i to obligasjonslån om å utsette tilbakebetalingen med to år.

Foto: Heikki Saukkomaa AFP
Publisert:

Jan Petter Sisseners fond sitter på en stor post med Norwegian-obligasjoner, og er skeptisk til utsettelsen av låneforfall som flyselskapet ber om, ifølge Finansavisen.

Det sendte Norwegian-kursen ned drøye ti prosent på det meste tirsdag, før aksjen henter seg inn til et fall på 1,8 prosent.

Forvalter Arne Eidshagen i Forte, som sitter på Norwegian-obligasjoner, sier han hadde foretrukket at flyselskapet heller hentet penger fra aksjonærene i en emisjon.

– Det hadde vært mye bedre om de kunne gjøre en emisjon og gjort opp obligasjonene når de skulle, sier han til E24.

Tilbudet som ligger på bordet innebærer at kreditorene i to av obligasjonslånene gir en utsettelse på to år i hvert av lånene i bytte mot at de får avgangstider (slot'er) på Gatwick som sikkerhet.

Fondet Eidshagen forvalter har opplyst at det sitter på obligasjoner i Norwegians eurolån for knappe 2,9 millioner kroner, en liten post av det samlede lånebeløpet på 250 millioner euro.

Posisjonen er større i dag, ifølge Eidshagen, som ikke vil avsløre den nøyaktige summen.

Annonsørinnhold

Forvalteren har ikke bestemt seg for om han vil takke ja til utsettelsen, men sier han er i tenkeboksen.

Les også

Norwegian-sjefen om lånepakken: – God tilbakemelding fra obligasjonseiere så langt

Bakgrunn: Norwegian ber kreditorene om låneutsettelse: Tilbyr avgangstider i London som pant

– Ikke en ideell løsning

Eidshagen sier han har et avslappet forhold til Norwegians situasjon.

– De har et problem, og de vil løse det på denne måten. Det forstår jeg. Det er kanskje ikke er en ideell løsning fra der jeg står, men den er heller ikke hårreisende, sier han.

Han mener forslaget til Norwegian har noen attraktive sider, og andre som er mindre attraktive. Ordningen med pant i Gatwick-rettighetene er «i prinsippet attraktivt», men kun hvis det er et pant som lar seg realisere, sier Eidshagen.

Senior porteføljeforvalter Arne Eidshagen i Forte har ansvaret for blant annet fondet Forte Kreditt.

Foto: Forte

– Det viktigste springende punktet er trygghet om at man har en økonomiske ordning som gjør at slotene er pant som kan realiseres, sier han.

Til FA sier Philippe Sissener, som er ansvarlig for obligasjonene i Canopus-fondet, og sønn av Jan Petter Sissener, at det er komplekst å forstå hvordan man kan få realisert pantet i de mye omtalte avgangstidene på London-flyplassene Gatwick.

Han bekrefter overfor TDN direkt at de «nok vil» stemme nei til foreslåtte endringer i obligasjonslånet slik de står i dag.

Eidshagen mener Norwegian sukring av tilbudet, ved å tilby fem prosent ekstra utover lånesummen når de forfaller (105 mot 100 prosent av pålydende), hjelper avtalen noe.

Han er mer skeptisk til at Norwegian skal kunne kjøpe tilbake obligasjoner hvis selskapet ønsker det før lånene forfaller.

Les også

Jan Petter Sissener kan si nei til å utsette Norwegians lån – aksjen faller

– Hvis jeg skal ha Norwegian-eksponering vil jeg heller ha høy rente lenger, sier Eidshagen.

Les også: Norwegian vil bla opp 195 millioner for å få kreditorenes ja

Snur alle steiner

Flyselskapet står i en prosess der alle steiner snus for at selskapet skal gå fra store underskudd til lønnsomhet.

Blant annet er aksjene solgt i Bank Norwegian, og denne uken ba Norwegian kreditorene i to av obligasjonslånene om å få en utsettelse på to år.

Flyselskapet har vokst med en enorm takt de siste årene, men en økt oljepris, problemer med Max- og Dreamliner-fly, samt en beintøff konkurranse har satt finansene under et kraftig press.

I tillegg til å ta grep for å bedre den daglige lønnsomheten har Norwegian også måttet finne en løsning på gjelden som forfaller fremover.

Les også

Vil bla opp 195 mill. for å få kreditorenes ja

Les også

Norwegian ber kreditorene om hjelp: Tilbyr avgangstider som sikkerhet

Les også

– Utfordrende, om ikke umulig, å absorbere flere miljøkostnader

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold