Ny sex-stopp for Dagbladet

Etter et comeback på bare tre måneder er de kontroversielle telesexannonsene nok en gang fjernet fra Dagbladets papirutgave.

FJERNER SEXEN: Kort tid etter at John Arne Markussen tok over som sjefsredaktør i Dagbladet forsvinner de omstridte sexannonnsene i avisen.

Håkon Mosvold Larsen
  • Andreas Nielsen
Publisert: Publisert:

- Ja, de er borte. Forrige fredag var siste gang de var på trykk, sier Dagbladets ferske ansvarlig redaktør John Arne Markussen til VG.

Sexannonsene har vært en gjenganger i den interne diskusjonen i avishuset, og Markussens forgjengere har hatt ulike holdninger:

John Olav Egeland varslet en fjerning allerede høsten 2002, fordi han mente de ikke passet inn i avisens redaksjonelle profil.

Men da han ble etterfulgt av Thor Gjermund Eriksen våren 2003, ble annonsene værende likevel.

Trengte penger

Den gangen utgjorde inntektene som ble anslått til mellom 10 og 15 millioner kroner, et kjærkomment tilskudd til et regnskap fullt av røde tall.

Dermed ble det først da Anne Aasheim overtok redaktørstolen i 2006 at annonsene forsvant - til stor lettelse fra mange av avisens egne journalister. Tidligere i høst gjorde imidlertid sexannonsene comeback. Uten at det var økonomisk begrunnet, ifølge daværende ansvarlig redaktør Lars Helle.

LES OGSÅ: Går til VG etter 18 år i Dagbladet

- Min begrunnelse er prinsipiell. Dagbladet skal være liberal i forhold til kommersielle ytringer og i forhold til at det finnes folk som har behov for denne typen tjenester, sa Helle til Journalisten.no. Han motsatte seg også begrepet sexannonser, og kalte dette annonser for teletjenester, på lik linje med for eksempel astrologitjenester.

Selv om Markussen nå har kommet til motsatt konklusjon av sin forgjenger, har han samme holdning til annonsene, sier han.

- Prøveprosjekt

- Mitt syn avviker ikke fra Lars Helles syn. Å gjeninnføre annonsene var et prøveprosjekt, og det kunne ende både med at vi fortsatte, og at vi ikke gjorde det. Etter en totalvurdering bestemte jeg meg for at vi ikke skulle fortsette, sier Markussen.

Han går langt i å antyde at inntektene fra annonsene ikke har vært særlig store.

- Jeg tror dette markedet, i den grad det finnes, er helt andre steder, sier Markussen.

LES OGSÅ: Fikk fast jobb som 57-åring

Selv om Dagbladet-sjefen ikke er prinsipiell motstander av sexannonsene, får han skryt av Aps stortingsrepresentant Jette F. Christensen.

- Selv om begrunnelsen er kommersiell, er konsekvensen svært positiv. Disse annonsene er utrolig gammeldagse, og kontraproduktive i forhold til det samfunnssynet Dagbladet ellers tar til orde for i sine kommentarer og lederartikler, sier Christensen.

Les også

Ny trend i papiravisene: Gammelt nytt blir nytt

Publisert:

Flere artikler

  1. Dagbladets sjef slutter

  2. Hun blir trolig ny sjefredaktør i Dagbladet

  3. Dagbladet-redaktør frykter medieduopol

  4. Dagbladet legger ned søndagsavisen

  5. Dagbladet selger tre aviser per stativ