Tankkjempe vil tjene på nye utslippskrav: – Går fra null til stor etterspørsel

En ventet boom i renere drivstoff kan bli gull for tankkjempen Hafnia, som tror at deres skip skal få flere oppdrag når strengere miljøkrav skaper omveltninger i verdens skipsfart.

RINGER HAFNIA INN PÅ BØRS: Administrerende direktør Mikael Skov i tankrederiet Hafnia.

Thomas Brun
Publisert:,

De nye kravene gir rederiene valget mellom å installere renseanlegg eller gå over til drivstofftyper med lavere svovelinnhold.

Mange har valgt sistnevnte alternativ. Det er ventet å gi en økt etterspørsel etter dette drivstoffet, og etter skipstypene som frakter det - såkalte produkttankskip.

Det kan være godt nytt for tankrederiet Hafnia som drifter en flåte av 182 produkttankskip. Rederiet ble notert på Axess-listen på Oslo Børs fredag, der det nå er nest største shippingselskap med en markedsverdi på 8,7 milliarder kroner.

– Transport av drivstoff med høyt svovelinnhold skjer ikke med produkttankere, men på en annen type skip. Nå blir det lavsvovel, lettere drivstoff, som alle er råvarer som transporteres på produkttankere, sier Hafnia-sjef Mikael Skov etter børsnoteringen.

– Så vi går fra å ha null etterspørsel etter denne drivstofftypen til å ha stor etterspørsel. Det skaper ekstra etterspørsel for det vi seiler med om bord på våre skip. For våre skip kan det bli så mye som tre til fire prosent ekstra etterspørsel, sier han til E24.

Les på E24+ (for abonnenter)

Slik skal Trøims nye superskip sikre deg saftige utbytter

Strengere utslippsregler

De nye kravene som gjelder fra 1. januar 2020 betyr at det ikke lenger er lov for verdens skipsflåte å brenne drivstoff med høyt svovelinnhold.

Det skjer etter at organisasjonen IMO (International Maritime Organization), der de fleste FN-land er medlemmer, har vedtatt at grensen for svovelinnhold i drivstoffet skal senkes fra dagens 3,5 prosent til 0,5 prosent.

For rederiene har valget stått mellom å bytte til drivstoff med lavere svovelinnhold, gå over til gassdrevne skip eller installere rensesystemer for avgassene, såkalte skrubbersystemer.

En rekke rederier har meldt at de investerer i renseanlegg, deriblant John Fredriksens Frontline og Golden Ocean, mens andre shippingaktører sier de heller vil bytte til lavsvovelbrensel.

Les også

Leverer rensesystemer for 1,5 milliarder i år: – Enorm oppsving

Lav flåtevekst

Skov sier han ikke vil uttale seg om hva den ventede ekstra etterspørselen kan bety for inntjeningen til skipene, men peker på at det kommer lite nye skip inn i den globale flåten, noe som kan bidra til et strammere marked.

Bestillingene av nye skip, eller ordreboken, er ifølge Skov på rundt syv prosent av dagens flåte, hvilket er det laveste på flere tiår.

– Vi har den laveste ordreboken på 20 år innenfor produkttank. Kombinert med ekstra etterspørsel skaper det positive forutsetninger, sier han.

Les også

Skipsfarten stålsetter seg for svovelkrav: – En enorm endring

Måtte kutte aksjeprisen

Hafnia måtte imidlertid kutte prisen for å komme i mål med børsnoteringen.

I salget av aksjer før noteringen ble investorene først forespeilet en pris per aksje på 26,20 til 30,90 kroner, men resultatet ble imidlertid 25,45 kroner.

Samtidig ble salget av nye aksjer for inntil 125 millioner dollar og eiernes nedsalg på inntil 175 millioner dollar, nedskalert til henholdsvis 75 og 125 millioner dollar.

Skov legger skylden på fall i shippingaksjer.

– Vi gikk ut med et intervall, og den dagen var det negativt press på shippingaksjer. Mange falt mellom fem og seks prosent. Derfor måtte man tilpasse til det som foregår i markedet.

På Børsen var det heller ingen stor entusiasme fredag ettermiddag, og Hafnia-aksjen falt til 24 kroner.

Les også

Spetalen med nye tankkjøp: Øker kraftig i Okeanis Eco Tankers

Frakter oljeprodukter

Hafnia drifter en flåte av til sammen 182 skip, medregnet fartøy eid av andre rederier. Selv eier selskapet 91 skip.

Mens rene oljetankskip frakter råolje kan produkttankskip også frakte forskjellige typer raffinerte og uraffinerte petroleumsprodukter, deriblant bensin og forskjellige drivstofftyper, nafta og parafin.

Hafnia ble dannet etter sammenslåingen av BW Tankers og Hafnia i januar. Etter børsnoteringen sitter BW Group, som er kontrollert av Sohmen Pao-familien, med en eierandel på 65 prosent.

Under presentasjonen etter noteringen opplyser finansdirektør Perry Van Echtelt at rederiet vil betale 50 prosent av overskuddet i utbytte, med utbetalinger hvert kvartal.

Det siste avlagte kvartalsregnskapet, for andre kvartal, viser at Hafnia tjente 12 millioner dollar etter skatt av driftsinntekter på 201 millioner dollar.