Tungt fall for inntjeningen til tankskipene

Tankmarkedet har fått seg en knekk etter knallstarten på det nye året. Analytiker venter mer kollaps, men: – Fortsatt historisk høyt nivå.

RATEFALL: Betalingen til tankskip ventes å falle mer gjennom første halvår. Her Frontlines supertanker (very large crude carrier) Front Endurance.

Frontline
  • Anders Nybakken Kvale
Publisert:,

I løpet av den siste uken har inntjeningen til de største tankskipene, såkalte VLCC-skip, falt fra 93.000 dollar til 57.000 dollar per dag i spotmarkedet, tilsvarende en nedgang på i underkant av 40 prosent.

Shippinganalytiker Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities forklarer at skipene for øyeblikket ikke har nok last å frakte.

– Det er helt naturlig at eksporten faller noe tilbake nå, da raffineriene ikke er like aggressive på kjøpene sine i denne perioden av året. Vanligvis er det et sterkt vintermarked fra oktober til januar, før det blir svakere i første halvår med mer svingninger, sier han.

Les også

Analytiker: IMO 2020 vil løfte tankaksjene enda høyere i år

– Burde vært priset inn

Også tankaksjene har falt noe tilbake i takt med inntjeningskollapsen.

Tankselskapene på Oslo Børs har skutt i været det siste året, i kjølvannet av historisk høye leiepriser for skipene.

– Jeg skjønner at aksjene faller noe tilbake, men i et perfekt marked burde dette vært priset inn allerede, da det er kjente sesongsvingninger, sier Hannisdahl.

Han peker på at det brennhete tankmarkedet nok har tiltrukket seg investorer som ikke er kjent med sesongsvingninger, og dermed har trodd at de rekordhøye ratene ville holde seg gjennom hele året.

– Tankaksjene har nok vært litt kortsiktig overkjøpt og det er naturlig at de faller noe tilbake etter den kraftige oppgangen før jul.

– Og et nivå på 60.000 dollar dagen på denne tiden av året kunne man bare drømme om for ett år siden, sier analytikeren.

– Fortsatt historisk høyt

Han tror at inntjeningen til de største tankskipene kan falle til ned mot 20.000 dollar i første halvår.

– Jeg blir ikke overrasket om det skjer, men det blir nok ikke snittet for perioden. Og det er fortsatt historisk høyt, da nivået vanligvis faller ned til mellom 8.000–10.000 dollar dagen i lavsesong.

Samtidig vil rederiene som i kjølvannet av de nye utslippsreglene for skipsfarten har valgt å installere rensesystemer på båtene sine, kunne tjene ytterligere 15.000-20.000 dollar dagen i en «scrubber-premie», påpeker Hannisdahl.

De største tankskipene har en såkalt cash-breakeven, nivået som må til for å dekke driftskostnader og gjeldsforpliktelser, på rundt 20.000 dollar per dag.

Hannisdahl mener kursfallet i tankaksjene ser ut som en god mulighet til å kjøpe seg opp.

– Rederiene har nå etablert god utbyttepolitikk. Det kommer til å bli vanvittig med kontanter som vil distribueres. Så når kvartalsrapportene for fjerde kvartal og første kvartal blir lagt frem kan det bli veldig god stemning.

Sist uke skrev E24 at analytikere forventer at John Fredriksens Frontline vil betale ut fire milliarder kroner i utbytte for 2020.

Her kan du lese mer om

  1. Tankskip
  2. Joakim Hannisdahl
  3. Skipsfart
  4. Frontline
  5. Rederier

Flere artikler

  1. Oljekutt vil stoppe «det villeste tankmarkedet på lang tid»: – Aksjene vil nok falle kraftig

  2. Vraker kjøpsanbefalingen på tank etter kuttavtale: – Etterspørselen vil falle kraftig

  3. Analytiker: IMO 2020 vil løfte tankaksjene enda høyere i år

  4. Annonsørinnhold

  5. Markant ratehopp i tankmarkedet: – Utrolige nivåer

  6. Tankskipenes inntjening til værs: – Overgår våre forventninger