Beyond Meat taper mer enn ventet

Veganmatselskapet Beyond Meat nær firedobler omsetningen, men taper mye mer enn ventet i andre kvartal. Aksjen faller over 11 prosent i etterhandelen på Wall Street.

Foto: Wu Hong EPA
Publisert:,

Veganmatselskapet Beyond Meat har lagt frem sin andre kvartalsrapport siden selskapet ble børsnotert i mai.

Selskapet hadde en omsetning på 67,3 millioner dollar. Det er en oppgang på 287 prosent - nær en firedobling - fra andre kvartal 2018.

På forhånd var det ventet 52,7 millioner dollar i omsetning, ifølge Bloomberg.

Resultat per aksje endte med et tap på 24 cent. Det var på forhånd ventet et tap per aksje på 8 cent.

– Vi er veldig fornøyde med resultatet, det reflekterer at vi fortsetter å styrke selskapet. Vi inngår nye samarbeid med nye partnere, ekspanderer distribusjonen nasjonalt og internasjonalt, skriver Beyond Meat-sjefen, Ethan Brown, i en pressemelding.

Selskapet øker også forventede inntekter for året til 240 millioner dollar. Det er opp fra forventede inntekter på 210 millioner dollar, som selskapet varslet i første kvartal.

Aksjefall

Mandag falt aksjen over 5 prosent til 222,13 dollar per aksje. Det er 790 prosent høyere enn da børsyndlingen ble notert på Wall Street i mai.

– Selskapet har steget langt over hva prisingen skal kunne forsvare. Det handles på skyhøye multipler, noe som impliserer at det ut ifra markedsverdien ligger forventninger om ekstreme fremtidige salg, sa investeringsøkonom Mads Johannesen tidligere til E24.

Like etter kvartalstallslippet opplyste Beyond Meat i en pressemelding at de skal tilby 3,25 millioner ekstra aksjer. Det kommer til å vanne ut verdien på de allerede eksisterende aksjene, og sendte aksjekursen rett ned, skriver Bloomberg.

I etterhandelen faller aksjen over 11 prosent til 196 dollar per aksje.

Les også

Investeringsøkonom mener Beyond Meat er fullstendig overpriset

Kjendisfavoritt

Beyond Meat kan skryte av en rekke kjente investorer. Blant dem er Leonardo DiCaprio, Bill Gates, Shaquille O'Neill, Snoop Dogg.

Den plantebaserte kjøttprodusenten lager et produkt som skal gjøre det mulig å erstatte kjøttbaserte proteiner med plantebaserte proteiner, uten å ofre den gode smaken, ifølge Beyond Meat.

Beyond Burger er det mest kjente produktet og skal, ifølge selskapet, smake og se ut som den tradisjonelle kjøttburgeren. Burgerrestauranten Munchies var først ute med å ha kjøtterstatningen på menyen i Norge. TGI Fridays, Rema 1000 og Kolonial.no tilbyr også veganproduktene.

Produktene er i dag tilgjengelige i 51 land, ifølge CNBC.

Her kan du lese mer om