Telekom

Ice fortsetter å vokse: Har passert 650.000 mobilkunder

Mobilselskapet Ice startet året med å sette flere rekorder i selskapets historie. Aldri før har selskapet hatt et høyere justert driftsresultat eller opplevd et så lavt nivå av frafall i kundemassen.

Ice-sjef Eivind Helgaker. Arkivbilde.

Marius Lorentzen / E24
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Mobilselskapet Ice utfordrer konkurransen i det norske markedet som den eneste aktøren med sitt eget mobilnett, i tillegg til Telia og Telenor.

Selskapet har brukt store summer på å bygge nettet og kundemassen sin, og selskapet begynner nå å vise tegn til å bli mer modent. I 2020 kunne selskapet for første gang levere et positivt brutto driftsresultat (EBITDA).

Ice leier tilgang til Telias mobilnett der de selv ikke har dekning, men takket være en reforhandlet avtale regner selskapet med å spare rundt 220 millioner kroner på den regningen i år. Det bidrar til at resultatene øker.

I første kvartal melder selskapet om at de sikret seg 11.000 nye mobilkunder, noe som løftet kundemassen til 650.000, selv i et krevende marked.

– Første kvartal leverer normalt lavere salg og i år ble det også påvirket av at store deler av det norske samfunnet var nedstengt grunnet økende smittenivåer av covid-19. Våre egne butikker og de fleste av partnernes butikker har derfor vært stengt, noe som påvirket salget negativt, sier administrerende direktør Eivind Helgaker, i børsmeldingen.

«Churn» eller andelen av kundemassen som forsvant til andre mobilselskaper falt fra 27 til 21 prosent.

– Dette er den laveste kvartalsmessige churn noensinne for Ice Group. Churn-reduksjon fortsetter å være et fokus for Ice-teamet for å øke kundeopplevelsen og videre forbedre netto vekst, sier Helgaker videre.

I tillegg til denne rekorden, melder Ice om et justert resultat på 86 millioner (opp fra 4 millioner på samme tid i fjor), noe som også er rekord.

Ice klarte i 2020 å levere sitt første positive brutto driftsresultat.

Les også

Ice med milepæl i 2020: Snudde driften til pluss for første gang

Beholder prognosene for 2021

Selv om telebransjen er en av de bransjene som har blitt minst påvirket av corona, særlig hvis man sammenligner med bransjer som reiseliv, så har nedstengte butikker altså påvirket salget.

Selv om pandemien og nedstengingen har dratt lenger ut i tid enn mange trodde for få måneder sider, endrer ikke Ice på sine prognoser for 2021:

  • Ice planlegger å bygge mellom 300 og 500 basestasjoner i år
  • Kostnaden for å leie tilgang til Telia-nettet er anslått til rundt 200 millioner kroner
  • Investeringsnivået er beregnet til å ligge på 20 til 25 prosent av omsetningen (ikke medregnet kundespesifikke investeringer i nett og annet)
  • Den justerte driftsmarginen (justert EBITDA) er ventet å ligge på 15 til 20 prosent

I 2019 var denne marginen −9 prosent og i 2020 steg den til 2 prosent.

– Er det aktuelt for Ice å ekspandere til fastnett (bredbånd) også utover mobilvirksomheten, enten selv eller gjennom partnerskap med bredbåndsselskaper?

– Vi har konsentrert oss om å bygge mobilnett. Det er andre som konsentrerer seg om å bygge fibernett. Så får vi se, inntil videre fortsetter vi å gjøre det vi er gode på, sier Helgaker.

Les også

Milliardkravet mot Ice Group går til megling i juni

Tror ikke kundefrafallet vil øke igjen

Selv om coronapandemien og nedstengte butikker har påvirket markedet og salget det siste året, tror ikke Ice-sjefen at nedgangen i kundefrafallet (churn) skyldes dette.

– Vi måler dette hele tiden, hver måned og det er en ganske krevende modellering, sier Helgaker.

Han forklarer at de hver måned måler antall kunder som sier opp og hvor de går til, og hvilke kunder de får inn og hvor de kommer fra. I tillegg ser selskapet på en rekke andre faktorer knyttet til kundene som flytter på seg i markedet.

– Til å begynne med under covid-19 var det inntil 30 prosent som byttet operatør i markedet. Så var nivåene mer normale, man har ligget over normalen og nå er man tilbake på et normalt nivå, sier Helgaker og fortsetter om utviklingen i Ice:

– Grunnen til at vi er fornøyd med utviklingen er fordi vi ser årsakene bak. En viktig driver har vært utbyggingen av nett. I tillegg har vi implementert en rekke tiltak, inkludert på kundeservice og i produktmiksen som vi ser gir resultater.

Han forklarer at kundeservice også råder kunder til å bytte til et mindre abonnement, hvis kunden ikke bruker så mye som de har bestilt.

– Da får man kanskje en kortsiktig nedgang i inntjening på den kunden, men man får også en kunde som elsker deg for evig, sier Helgaker.

Både Telia og Telenor, samt andre aktører som NextGenTel, har lansert trådløst bredbånd i Norge – altså et slags fast mobilt bredbånd uten datakvote.

– Er det aktuelt for Ice?

– I dag har vi mobilt bredbånd og vi fortsetter å rulle ut vårt 5G-klare-nett. Trådløst bredbånd vil være en del av et 5G-nettverk, men om vi ruller det ut som en egen tjeneste eller som en del av 5G-abonnementene, må vi komme tilbake til, sier Helgaker.

Les også

Ice har bygget nett og kapret privatkunder: – Nå er vi klare for å innta bedriftsmarkedet

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Telekom
  2. Ice
  3. ICE
  4. Ice Group

Flere artikler

  1. Lavere resultat i Telia Company: Flere kunder og høyere margin i Norge

  2. Telia-konsernet melder om inntektsvekst: Kapret 12.000 mobilkunder i Norge

  3. Telenor har fått 90.000 kunder på trådløst bredbånd: – Norge går som en kule

  4. Digitaliseringsministeren langer ut mot norske mobilpriser: – Uakseptabelt høye

  5. Telia åpner nytt segment i Norge: Vil selge lukkede, private mobilnett