Containerboomen

Containerboomen: Øyner nye overskudd på 1.800 milliarder

Containerrederienes massive inntjening i kjølvannet av den globale trafikkorken fortsetter i 2022, ifølge analysebyrå.

Illustrasjonsfoto. Danske Mærsk er blant kjempene i markedet for containerfrakt til havs. Rederiet bestilte gjennom 2021 flere nye skip.
  • Anders Nybakken Kvale
Publisert: Publisert:

Resultatsesongen for fjorårets tre siste måneder er i gang verden over, og blant selskapene det er knyttet spenning til er containerrederiene, som gjennom 2021 tjente historisk mye penger.

Det anerkjente maritime analyse- og konsulentbyrået Drewry estimerer at fasiten blir et driftsresultat (ebit) på 190 milliarder dollar, eller drøyt 1.700 milliarder kroner, for helåret.

– Utviklingen i fraktratene i andre halvår overgikk forventningene, sier Simon Heaney, som jobber med Drewrys dekning av containersektoren, til E24.

For fjorårets tre første kvartaler, tjente rederiene 137 milliarder dollar, eller rundt 1.200 milliarder kroner, ifølge byrået.

For 2022 anslår Drewry nå et driftsresultat for verdens containerrederier på 200 milliarder dollar, tilsvarende 1.800 milliarder kroner.

– Det er fortsatt uvant å skrive så store tall i forbindelse med det som historisk har vært en bransje med lave overskudd, sier Heaney.

– Representerer sannsynligvis toppen

Årsaken til containeroppturen er blant annet at etterspørselen etter ulike varer skjøt fart under pandemien, samtidig som fraktkapasiteten ikke holdt følge.

I tillegg har det vært store flaskehalser i havnene, der smitterestriksjoner har gjort at de har gått på halv maskin – noe som igjen blusset opp i forbindelse med omikronvarianten.

Situasjonen betyr at flere år med overkapasitet og svake tider hentes betydelig inn for rederiene, som for øyeblikket også sikrer lengre kontrakter for skipene.

Bare for tredje kvartal tjente containerrederiene 71 milliarder dollar, eller rundt 630 milliarder kroner, på driften – opp fra 8 milliarder dollar året før, ifølge Drewry.

– Vi tror at tredje kvartal 2021 sannsynligvis representerer toppen for kvartalsinntjeningen til rederiene, men at kvartalsresultatene i 2022 vil ligge på en mer jevn kjøl som gjennomsnittlig vil være litt høyere, sier Heaney.

Det skyldes blant annet en dreining bort fra spotmarkedet, som svinger betydelig og ventes å falle tilbake, til lengre kontrakter som «er ventet å bli signert til mye høyere nivåer i kommende forhandlinger».

Les også

På innsiden av krisen som rystet verdenshandelen

Står og faller på forsyningskrisen

Heaney i Drewry understreker at det er «stor risiko» knyttet til 2022-prognosene, som tar utgangspunkt i fortsettende trafikkork ved havene, med en sakte, men sikker bedring i situasjonen gjennom året.

– Pandemien og forsyningskrisen er den primære driveren av inntjeningen og aksjekurs-bonanza hos rederiene. Enkelt sagt så er det slik at jo lenger opphopningen av skip i havnene varer, desto lenger vil fraktrater og inntjeningen være ekstremt høy.

– Ting kan endre seg kjapt dersom forholdene rundt forsyningskjedene bedrer seg fort.

Hedgefondtopp Joakim Hannisdahl advarte tidligere i år om betydelig shipping-uro i 2022, blant annet fordi oppturen i flere av fjorårets vinnersegmenter delvis kom i lys av det som er forventet å være forbigående faktorer.

– Forstyrrelser i de globale forsyningskjedene på grunn av pandemien har ført til lavere flåteeffektivitet for både container- og tørrlastrederier, noe som kan endre seg fort og frigjøre betydelig flåtekapasitet, sa han.

Drewrys anerkjente «World Container indeks» ligger nå på 9.419 dollar per 40 fots container. Gjennomsnittet de siste fem årene er på 2.924 dollar.

Blant de største eierne av containerskip er A.P. Møller – Mærsk, Seaspan, Evergreen, CMA CGM og Cosco. Disse har gjennom året jekket opp sine resultatprognoser, og nylig ble det kjent at førstnevnte venter et underliggende driftsresultat på rundt 180 milliarder kroner for 2021.

Les også

Shippingvinner bykser videre: Meglerhus løfter kursmålet

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Containerboomen
  2. Shipping
  3. Containerfrakt
  4. Resultatrushet

Flere artikler

  1. Tre uker på rad med containerknekk: – Tror ikke det er starten på et større fall

  2. Rekordkvartal for Mærsk

  3. Containerboomen fortsetter: – Bør forhindre kollaps

  4. Bestilte containerskip for 400 milliarder i 2021: – Klar risiko

  5. MPC Container Ships snur stortap til milliardoverskudd