Telekom

Myanmar-eventyret endte med rundt 1,2 mrd. i tap: Telenor vil nå satse videre i Asia

Satsingen i Myanmar var lenge et økonomisk og utviklingsmessig eventyr for Telenor. Militærkuppet i februar satte en brå stopp for det hele, men den norske telegiganten snur seg nå rundt og satser videre i Asia.

Konsernsjef Sigve Brekke og finansdirektør Tone H. Bachke i Telenor. Arkivbilde.

Berit Roald, NTB
  • Marius Lorentzen
Publisert: Publisert:

8. juli kom nyheten som vil gå inn i Telenor-historien som en av de mørkere dagene i konsernets historie. Syv år etter at man skrudde på mobilnettet i Myanmar ble det annonsert at Telenor selger hele virksomheten til libanesiske M1 Group.

Salget kommer kort tid etter militærkuppet i landet i februar. Konsernsjef Sigve Brekke forteller at situasjonen i landet er tragisk for langt flere enn Telenor – med en pandemi ute av kontroll, en kraftig økonomisk tilbakegang og stor politisk uro.

Da Telenor la frem resultatene for andre kvartal tirsdag var både Brekke og finansdirektør Tone H. Bachke tydelige på at salget ikke var en finansiell beslutning, men en beslutning basert på det dilemmaet Telenor har stått i på bakken.

– Dilemmaet har på den ene siden vært å etterleve krav og ordrer fra de militære myndighetene, og på den andre siden å kunne ivareta sikkerheten til våre ansatte og levere på det verdigrunnlaget vi som et norsk selskap står for, sier Brekke til E24.

Han sier at Telenor «bokstavelig talt har vurdert alt» av alternativer siden februar og at de har snakket med «mange potensielle kjøpere» før en avtale kom på plass.

– Fikk dere noen signaler på at dere ikke lenger er velkomne i landet, siden dere nå selger? 

– Jeg kan ikke gå inn på dialogen med myndighetene. Jeg skulle gjerne vært mer åpen, men kan ikke det nå, sier Brekke.

Les også

Telenor halverte overskuddet i andre kvartal: Oppjusterer prognosene for 2021

Vil bli i Asia

M1 Group skal betale Telenor 900 millioner kroner for Myanmar-virksomheten.

Første halvdel betales ved gjennomføring og resten fordeles utover fem år, men nøyaktig når salget faktisk kan skje vet ikke Telenor ennå:

– Vi vet ikke tidspunktet for transaksjonen nå. Både telekom- og konkurransemyndighetene i Myanmar må godkjenne transaksjonen, sier Brekke.

– Har dere fått noen signaler fra myndighetene på om de er positive til salget? 

– Det har vi ikke fått noen signaler på ennå. Vi forventer at de behandler transaksjonen på vanlig måte, sier Brekke.

Nå som Telenor er på vei ut av Myanmar og allerede har forlatt India, har konsernets fremtid i Asia vært diskutert. Selskapets toppledelse gjør det imidlertid klart at Telenor ikke har noen intensjoner om å forlate den folkerike regionen av verden: 

– Vi har tenkt til å fortsette å være i Asia. Vi ser på det som et vekstmarked, men et vekstmarked der vi må tenke litt annerledes fremover, sier Brekke.

Les også

Telenor har fått 90.000 kunder på trådløst bredbånd: – Norge går som en kule

Telenor-sjefen sier at det handler om å styrke posisjonen til Telenor i de landene selskapet er i, for blant annet å kunne levere sterkere tjenester i bedriftsmarkeder og bedre datatjenester til privatmarkedet.

I motsetning til i Norge, utgjør bedriftsmarkedet kun en liten andel av Telenors Asia-virksomhet i dag.

– Derfor tok vi grepet vi gjorde i Malaysia (der Telenor slår sammen Digi med Axiatas Celcom, journ.anm.) og vi ser også muligheter i andre av markedene våre og på tvers av markedene våre, sier Brekke.

– Nå som dere har mistet to markeder i Asia, India og Myanmar, ønsker dere å utvide porteføljen til nye markeder der? 

– Fokuset vårt er å styrke posisjonen vår i de markedene vi er i, og så får vi se hva en eventuell strukturell transaksjon i Asia kan innebære, sier Brekke.

Les også

Telenor og Axiata slår sammen selskaper: Skaper mobilgigant i Malaysia

Sluttregning på rundt 1,2 milliarder

Telenor selv opplyser at konsernet har bidratt med rundt 5,3 milliarder i finansiering til datterselskapet i Myanmar og mottatt rundt 3,2 milliarder i utbytte – inkludert et utbytte i år.

– Vi fikk ut penger også etter militærkuppet, sier finansdirektør Tone H. Bachke til E24.

Legger man alt dette sammen med den forventede salgssummen på 900 millioner gir det et netto tap for Telenor på Myanmar-satsingen på 1,2 milliarder.

I regnskapet er tapet større, for i første kvartal skrev Telenor ned alle de bokførte verdiene i Myanmar til null og tok dermed et tap på 6,5 milliarder i regnskapet.

Bachke forklarer at Telenor forventer at salget på 900 millioner neppe vil føre til noen nevneverdig endring eller reversering av det bokførte tapet.

– Mitt beste estimat nå er at det vi tok som nedskrivning i første kvartal er riktig. Den endelige avregningen går mye på regnskapstekniske effekter og særlig utviklingen i den lokale valutaen vil ha mye å si, sier Bachke.

Årsaken til at dette tallet er så mye større enn «sluttregningen» på 1,2 milliarder er at Telenor opp gjennom årene har opparbeidet seg betydelige overskudd i Myanmar som er bokført i egenkapitalen.

Tapet av denne utover salgsprisen er også med i det bokførte tapet i regnskapet.

Les også

Telenor selger Myanmar-virksomheten for 900 millioner kroner

Investerte 15,2 milliarder og tjente 17,3 milliarder

Myanmar-tallene Telenor opplyste om i salgsmeldingen i starten av juli gir et bilde på virksomheten i landet.

E24 har gjort en gjennomgang av Telenors regnskaper siden selskapet etablerte seg i Myanmar i 2013 og skrudde på mobilnettet i 2014.

Tallene viser hvilke enorme summer som Telenor har lagt inn i virksomheten som nå er solgt:

  • Frem til første kvartal i år hadde Telenor omsatt for totalt 38,9 milliarder kroner i Myanmar (39,8 milliarder med andre kvartal)
  • Det samlede justerte driftsresultatet før av- og nedskrivninger (justert EBITDA) hadde bygget seg opp til totalt 16,4 milliarder kroner
  • Det samlede driftsresultatet hadde ved nyttår bygget seg opp til 7,3 milliarder kroner, men falt ned til 958 millioner kroner takket være nedskrivningen i første kvartal
  • De samlede investeringene hadde kommet opp i 15,2 milliarder kroner

Årsaken til at dette akkumulerte investeringstallet er så mye høyere enn de 5,3 milliardene Telenor opplyser at de har bidratt med i finansiering, er at tallet også inkluderer penger som er tjent og reinvestert i Myanmar.

  • Per første kvartal var det samlede justerte driftsresultatet 1,2 milliarder høyere enn de samlede investeringene
  • Legger man inn salgssummen på 900 millioner og resultatene i andre kvartal øker det samlede justerte driftsresultatet til 17,8 milliarder kroner, 2,6 milliarder kroner mer enn de totale investeringene.
Les også

Telia selger deler av tårnvirksomhet i Norge og Finland for 7,35 milliarder kroner

Daværende konsernsjef Jon Fredrik Baksaas (i midten) og daværende Asia-sjef Sigve Brekke (til høyre med barn på armen) på tur i Myanmar med Kongen og Dronningen i 2014.

Heiko Junge / NTB

Tror på vekst i år

Telenor oppjusterte tirsdag prognosen for 2021 og venter nå en svak vekst. Selskapet er allerede innenfor den nye prognosen på en oppgang i brutto driftsresultat, men på trafikk- og abonnementsinntekter ligger de 0,4 prosent bak fjoråret – mens målet for året er null til en prosent vekst.

Sigve Brekke sier at de mener Telenor leverte «et solid resultat», særlig når man ser på hvordan den norske kronen har styrket seg 10 til 15 prosent mot asiatiske valutaer siden i fjor – noe som demper resultatveksten i norske kroner.

– Så underliggende har vi en vekst vi er godt fornøyd med, både i Norden og Asia, sier Brekke.

Brekke forklarer at man i Norden merker en betalingsvillighet i markedet for nye teknologier og tjenester som blant annet fiber, trådløst bredbånd, 5G og sikkerhetsløsninger.

– I Asia ser vi at folk har vendt seg til mobildata og vi har målt en vekst datainntektene våre på 20 prosent siden pandemien startet, sier Brekke og legger til at bare 40 prosent av kundene i Pakistan og Bangladesh bruker smarttelefoner per i dag.

I tillegg til at kunder i Asia bruker mer mobildata, har de under pandemien også blitt mer vant til digitale løsninger hos Telenor. I fjor merket Telenor det hver gang et land stengte ned under smittebølger, fordi kundene ikke lenger kunne gå i butikken for å fylle på kontantkortene.

– Selv om flere av markedene våre nå er stengt med en tredje smittebølge, så må ikke lenger folk i butikken for å fylle på kontantkortene – de gjør det digitalt i stadig større grad, sier Brekke.

Les også

Ice fortsetter å vokse: Har passert 650.000 mobilkunder

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Telekom
  2. Mobilmarkedet
  3. Myanmar
  4. Telenor
  5. Telekom
  6. Asia
  7. Sigve Brekke

Flere artikler

  1. Telenor halverte overskuddet i andre kvartal: Oppjusterer prognosene for 2021

  2. Telenor selger Myanmar-virksomheten for 900 millioner kroner

  3. Telenor har fått 90.000 kunder på trådløst bredbånd: – Norge går som en kule

  4. Går hardt ut mot Telenor-salg: – Dynket i korrupsjon

  5. Telia advarer om mulige corona-forsinkelser: – Så langt har vi klart å motvirke det