Kampen om luften

Boeing-erstatning ga overskudd for Icelandair

Det islandske selskapet er trolig et av særdeles få flyselskap som klarte å tjene penger i tredje kvartal.

Jan Ovind
  • Martin Hagh Høgseth
Publisert:

Coronakrisen er ventet å prege luftfarten i flere år fremover. Men mandag kveld kommer Icelandair med et ørlite lyspunkt i den helsvarte situasjonen.

For flyselskapet leverer et positivt resultat etter skatt på 38,2 millioner dollar i tredje kvartal.

Dessverre for selskapet er det ingen grunn til å tro at årsakene bak det overraskende overskuddet er bærekraftige i lengden. Noe som trolig er årsaken til at flyselskapet selv uttrykker at det fremdeles er hardt rammet av coronakrisen.

Noe av resultatet stammer fra en skattegevinst på i overkant av 20 millioner dollar. Samtidig har Boeing store deler av æren for at selskapet sikrer et positivt resultat nettopp i tredje kvartal.

Les på E24+

Den svenske stat og svenske piloter taper stort i Norwegian-avtale

Boeing-erstatning til nye fly

I august ble det kjent at Icelandair hadde inngått en avtale med Boeing rundt erstatning for Max-flyene som har vært parkert siden mars 2019.

Icelandair har i tredje kvartal bokført deler av denne gevinsten under posten andre driftsinntekter. Denne posten isolert sett var på rundt 36 millioner dollar i kvartalet.

Uten Boeing-erstatningen ville selskapet dermed sittet igjen med et negativt resultat før skatt.

Hvor mye Icelandair faktisk bokfører av Boeing-erstatningen er ikke kjent. Som med de fleste andre flyselskaper som har inngått lignende avtaler er det heller ikke klart hvor stor erstatningen faktisk er.

Selskapet har tidligere gjort det kjent at kontantforbedring og redusert finansiell påvirkning på grunn av avtalen samlet vil være på rundt 260 millioner dollar.

Etter planen skulle hele erstatningen regnskapsføres i kvartalet, men dette har selskapet nå gått bort fra.

I stedet vil selskapet bruke en ukjent andel av erstatningen på investeringer i tre nye Max-fly som selskapet etter planen skal få levert i tredje kvartal.

Les også

Planlegger første streik i Rolls-Royce på 41 år

Kan overleve til 2022 om nødvendig

Tross et sterkt resultat forventer selskapet fremdeles å ha svært lite aktivitet fremover.

– Vi har minimert kontantforbruket og styrket likviditetsposisjonen for å kunne ri av stormen inn i 2022, om det blir nødvendig, sier toppsjef Bogi Nils Bogason i en kommentar.

Han understreker at de er fokusert på å være klar for å ta grep så snart coronasituasjonen i verden forbedrer seg og innreiserestriksjoner på Island løftes.

Et annet lyspunkt fra rapporten er at selskapets inntekter fra flyfrakt har økt med 16 prosent til 16,8 millioner dollar i kvartalet.

Men virkeligheten er fremdeles mørk.

Selskapet fløy rundt 90 prosent færre passasjerer enn samme periode i fjor, og de totale inntektene endte på 103,6 millioner dollar i kvartalet, en nedgang på 81 prosent fra året før.

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Icelandair
  3. Utbytte
  4. Resultatrushet
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. XXL går fra krisehøst i fjor til knallsterkt tredje kvartal i år

  2. Nye tap gir 2,3 mrd. i underskudd for seismikkselskapet PGS

  3. Svakere fra Equinor – skriver ned verdier med 27 mrd.

  4. Annonsørinnhold

  5. Braathen får ikke statlig starthjelp: Vil fortsatt starte flyselskap

  6. SAS har hentet frem gamle planer: Nå er EuroBonus skilt ut i et eget selskap