Containerrederiene på vei mot historisk overskudd på 700 mrd.

– De kan potensielt tjene så mye penger i dette vinduet som de kunne håpet på gjennom et tiår eller mer, sier shippingekspert om situasjonen til containerrederier.

Illustrasjonsbilde av et containerskip ved havnen Port of Oakland i California i vår.
  • Anders Nybakken Kvale
Publisert: Publisert:

Det knallsterke containermarkedet til havs vil dytte inntjeningen til rederiene til et nytt rekordnivå i år, ifølge det maritime analyse- og konsulentbyrået Drewry.

De venter at containerrederiene samlet vil få et resultat (ebit) på 80 milliarder dollar, eller rundt 700 milliarder kroner, mot et tidligere anslag på 35 milliarder dollar. Dersom ratene overgår forventningene for andre halvår, kan overskuddet bli dyttet til 100 milliarder dollar, anslår Drewry.

En slik fasit vil bety mer enn en tredobling av den tidligere rekorden.

Simon Heaney, som jobber med britiske Drewrys analysedekning av sektoren, beskriver den nåværende situasjonen for eiere av containerskip som et «gullrush».

– De kan mer eller mindre kreve hva de vil ha, sier han til E24.

Tror det varer minst ett år til

Årsaken til containeroppturen er blant annet at etterspørselen etter ulike varer har skutt fart under pandemien, samtidig som fraktkapasiteten ikke har holdt følge.

I tillegg har det vært flaskehalser i havnene, der smitterestriksjoner har gjort at de har gått på halv maskin.

Det betyr at flere år med overkapasitet og svake tider i markedet for containerfrakt til havs hentes betydelig inn for rederiene, som for øyeblikket også sikrer lengre kontrakter.

– De kan potensielt tjene så mye penger i dette vinduet som de kunne håpet på gjennom et tiår eller mer, kommenterer Heaney i Drewry.

Analysebyrået venter at forstyrrelsene i verdenshandelen vil fortsette frem til tidligst andre kvartal 2022.

Les også

Bestilt nye containerskip for 150 milliarder kroner i år

«Ekstreme priser»

Containershipping-ekspert Heaney fremhever imidlertid at det er utfordrende å fastslå når perioden med «ekstreme priser» vil ta slutt, og viser til at mye avhenger av smitteutviklingen i Kina.

– Fraktratene er nå uløselig knyttet til ståa i den globale forsyningskjeden, der utviklingen er høyst usikker selv i det korte bildet.

Drewrys «World Container index» ligger nå på 9.371 dollar per 40 fots container, som er 370 prosent høyere enn for ett år siden.

Ratenivået varierer på ulike strekninger, og sist uke nådde spotprisen for frakt mellom Kina og USA en rekord på over 20.800 dollar per 40 fots container.

Les også

Oppkjøpstopp rir containerbølge på Oslo Børs

Åttedobling av skipsbestillinger

Rederiene har også begynt å bestille nye skip i et høyt tempo.

Fasiten for første halvår ble 300 bestillinger av containerskip, ifølge nye tall fra analysebyrået VesselsValue.

Det er en vekst på over 800 prosent fra nivået i første halvår i fjor.

Historien har vist at gode tider i shipping ofte blir etterfulgt av massiv bestilling av nye skip, som deretter fører til en nedtur når skipene leveres.

– Vi har et syn om at de høye nivåene av nybyggkontrakter for 2023 utgjør en stor risiko for at overkapasitet returnerer til markedet i løpet av det året, kommenterer Heaney i Drewry.

Les også

Containerboom ga beste start på et shippingår siden finanskrisen

Positive aktører

Blant de største eierne av containerskip er A.P. Møller – Mærsk, Seaspan, Evergreen, CMA CGM og Cosco.

Da førstnevnte la frem tall for andre kvartal nylig, ble prognosen for driftsresultatet (ebit) for 2021 jekket opp til mellom 13 og 15 milliarder dollar. Tidligere var tallet 9 til 11 milliarder dollar.

Shippingtopp Constantin Baack i Oslo Børs-noterte MPC Container Ships tror containerboomen kan vare i flere år, uttalte han til E24 tidligere i sommer.

– Tilbudssiden, som er svært begrenset, vil resultere i et veldig stramt marked med hensyn til tilgjengelig tonnasje, kanskje de neste to til tre årene, sa Baack.

Rederiet antar at det vil seile inn et brutto driftsresultat på over 350 millioner dollar neste år, tilsvarende rundt tre milliarder kroner, opp fra 170 til 180 millioner dollar i år.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Containerfrakt
  2. Shipping
  3. Rederier
  4. MPC Container Ships

Flere artikler

  1. MPC Container Ships kjøper Songa Container for 1,8 mrd.

  2. Containerboom løftet MPC Container Ships-resultatet kraftig

  3. Shippingtopp tror container-boom kan vare i flere år: – Markedet er ekstremt attraktivt

  4. Starter shipping-hedgefond i containerboomen: – Følger nøye med for å finne rett tid å gå short

  5. Oslo Børs runder av uken på et rekordhøyt nivå